Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 998364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sa002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2370 skrivet: 27 februari 2010, 21:30:02 »
har du kollat så högtryckvakten är ordentligt åtdragen ?

Ja högtrycksvakten i innedelen verkar vara ordentligt dragen. Finns det andra tecken än oljekladd att maskinen läckt köldmedia?

Mvh Sam

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2371 skrivet: 28 februari 2010, 00:01:01 »
Det finns instrument som man "sniffar" efter läckor med.
Kylkillar har sådana.Gasen innehåller lite "smörjolja" och när gasen försvinner
ut i luften så är oljan kvar vid läckstället.
Men hade jag varit du så hade jag kollat utedelen.
Hittar du inget så byt hetgasgivaren.
Som sagt, antingen har du för lite gas och den gör sitt jobb
eller så visar den fel.

MVH Teltur

OBS Hetgasgivaren är ett 58K25 NTC givare till skillnad från de andra.
Data på den har du på sid 230 (xls filer)
« Senast ändrad: 28 februari 2010, 00:09:10 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sa002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2372 skrivet: 28 februari 2010, 13:51:36 »
Det finns instrument som man "sniffar" efter läckor med.
Kylkillar har sådana.Gasen innehåller lite "smörjolja" och när gasen försvinner
ut i luften så är oljan kvar vid läckstället.
Men hade jag varit du så hade jag kollat utedelen.
Hittar du inget så byt hetgasgivaren.
Som sagt, antingen har du för lite gas och den gör sitt jobb
eller så visar den fel.

MVH Teltur

OBS Hetgasgivaren är ett 58K25 NTC givare till skillnad från de andra.
Data på den har du på sid 230 (xls filer)


Hej


Nu har jag bytt alla givarna i utedelen men felet kvarstÃ¥r. Trodde nästan att jag löst felet eftersom den arbetade pÃ¥ över 1000w men efter ca 10min varvade den ner igen.:(  Jag mätte upp hetgastemperaturen strax efter till 105 grader. Under tiden den den gick hann det bara bildas lite frost i nederkanten. Kände efter oljekladd i utedelen men tyckte inte att den var nÃ¥got uppenbart..

Mvh Sam

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2373 skrivet: 28 februari 2010, 15:51:42 »
mätte du upp 105 ºC hetgastemp efter den varvat ner  Sc:,h
Definitivt det som är problemet..
troligen brist...eller möjligen täppt på vätskesidan
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2374 skrivet: 28 februari 2010, 15:53:46 »
Hetgases 105g :o. Lite frost i nederkanten, tyvvär men det låter verkligen som gasbrist.
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2375 skrivet: 28 februari 2010, 17:32:10 »
mätte du upp 105 ºC hetgastemp efter den varvat ner  Sc:,h
Definitivt det som är problemet..
troligen brist...eller möjligen täppt på vätskesidan
Just det , fenomenet kan faktiskt också uppträda om
vattenflödet är väldigt lågt.

Vad har du för vatten temperaturer på in/ut från växlaren
när pumpen ligger på 700W ?

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad sa002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2376 skrivet: 28 februari 2010, 18:09:03 »
mätte du upp 105 ºC hetgastemp efter den varvat ner  Sc:,h
Definitivt det som är problemet..
troligen brist...eller möjligen täppt på vätskesidan
Just det , fenomenet kan faktiskt också uppträda om
vattenflödet är väldigt lågt.

Vad har du för vatten temperaturer på in/ut från växlaren
när pumpen ligger på 700W ?
MVH Teltur

Ja det är verkligen märkligt det här..
Frågan är hur statusen på kompressor och ev. köldmedia är efter alla extrema varmkörningar..?
Nu när jag drog igÃ¥ng maskinen sÃ¥ var det väldigt lÃ¥g temperatur pÃ¥ köldmediat, typ 35grader in och ut frÃ¥n kondensorn..? Dessutom indikerade den 3 staplar trots att den bara gick pÃ¥ 700w, nÃ¥got jag aldrig sett förut.  Hur är den med den där solinoidstyrda 3-vägsventilen i utedelen, kan den orsaka liknande fel om den hänger och hamnar i ett mellanläge?

Mvh Sam


Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2377 skrivet: 28 februari 2010, 22:49:45 »
Har du kollat om cp fungerar riktigt i innedelen? Det sitter en rätt sÃ¥ stor skruv pÃ¥ cp som man kan skruva bort, avluftning tror jag det är. Ta det försiktigt det kan spruta ut vatten därifrÃ¥n. Det gjorde det för mej :(, och det visades att den var paj, det märkliga är att jag har 2 cp till och där forsar det inte ut sÃ¥. Iallafall sÃ¥ ser man där om den snurrar runt, gör den inte det sÃ¥ kan man prova och vrida runt  i ett spÃ¥r och se om man kanske fÃ¥r igÃ¥ng den.
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad sa002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2378 skrivet: 01 mars 2010, 16:47:43 »
Har du kollat om cp fungerar riktigt i innedelen? Det sitter en rätt sÃ¥ stor skruv pÃ¥ cp som man kan skruva bort, avluftning tror jag det är. Ta det försiktigt det kan spruta ut vatten därifrÃ¥n. Det gjorde det för mej :(, och det visades att den var paj, det märkliga är att jag har 2 cp till och där forsar det inte ut sÃ¥. Iallafall sÃ¥ ser man där om den snurrar runt, gör den inte det sÃ¥ kan man prova och vrida runt  i ett spÃ¥r och se om man kanske fÃ¥r igÃ¥ng den.

Hej! Cirkulationspumpen snurrar.  Hursomhelst sÃ¥ ger inte pumpen nÃ¥gon värme alls nu samt att kompressorn gÃ¥r väldigt lätt. Märkligt att jag inte upptäckt nÃ¥got oljekladd. Är det risk att kompressorn är kass efter allt det här?

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2379 skrivet: 02 mars 2010, 08:22:01 »
Tror inte kompressorn tagit skada men omöjligt att säga säkert, men det är nog inte den första rotorkompressorn som gått utan gas och fyllts med ny gas och fortsatt att fungera.
Om i princip all gas har läckt ut bör du få systemet läcksökt och tätat och bra vakuumsuget mot en absolutvakuummeter. Här är en bra tråd om vakuumsugning.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=printpage;topic=5111.0 Sen fylla på med rätt mängd ny gas.

Sen tror jag inte man kan lita helt på den programbeskrivningen som det hänvisas till här på forumet, verkar finnas ett antal olika versioner av mjukvara/parametervärden, tex min ultimate varvar ner redan vid en hetgas på 85°C medan de svenskimporterade (?) varvar ner först vid 97°C.



« Senast ändrad: 02 mars 2010, 16:25:36 av cstek »
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2380 skrivet: 05 mars 2010, 21:45:05 »
Ja så var kylis förbi i veckan och fyllde upp maskinen en skvätt så den går hyffsat igen. Dock så dömde han ut den igen och tyckte inte alls att den jobbar på nått bra tryck =(
Den gÃ¥r iallafall hyffsat nu med rätt mängd gas och ger bättre än ingenting, COP 1,5 eller nÃ¥tt  Sc:,h

Men den vägrar avfrosta när det är kallare än -10 och det är skummt så jag skruvade isär den igen för att motionera 4-vägaren och kolla litet. Observerade att 4vägaren i värmeläge hela tiden är styrd av sin magnet som trycker den i läge, dvs det darrar och känns att den drar när man provar att flytta delen med sladd på. Men när den avfrostar eller om man provar den i kylläge så kör inte magneten alls, inget darr eller drag i magneten alls.. Ska de vara så??

SÃ¥g, eller rättare sagt hörde, en annan sak pÃ¥ samma gÃ¥ng. Det är som ett tydligt knäppande ljud frÃ¥n maskinen när den är i drift eller just varvat ner. Det kommer antingen frÃ¥n den svara lindade spolen bakom 4-vägaren eller möjligen lÃ¥ter det frÃ¥n elektroniklÃ¥dan med kretskorten?..? Det är som ett vasst tickande ljud som strömhoppande gnistor 2 ggr per skund. Ungefär som när man lyssnar pÃ¥ ett tändstift som gnistrar  Sc:,h Helskummt och jag skruvar inte upp och kollar känns det som...

Any idea?
-Johnny2d

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2381 skrivet: 06 mars 2010, 00:09:36 »
Ja så var kylis förbi i veckan och fyllde upp maskinen en skvätt så den går hyffsat igen. Dock så dömde han ut den igen och tyckte inte alls att den jobbar på nått bra tryck =(
Den gÃ¥r iallafall hyffsat nu med rätt mängd gas och ger bättre än ingenting, COP 1,5 eller nÃ¥tt  Sc:,h

Men den vägrar avfrosta när det är kallare än -10 och det är skummt så jag skruvade isär den igen för att motionera 4-vägaren och kolla litet. Observerade att 4vägaren i värmeläge hela tiden är styrd av sin magnet som trycker den i läge, dvs det darrar och känns att den drar när man provar att flytta delen med sladd på. Men när den avfrostar eller om man provar den i kylläge så kör inte magneten alls, inget darr eller drag i magneten alls.. Ska de vara så??

SÃ¥g, eller rättare sagt hörde, en annan sak pÃ¥ samma gÃ¥ng. Det är som ett tydligt knäppande ljud frÃ¥n maskinen när den är i drift eller just varvat ner. Det kommer antingen frÃ¥n den svara lindade spolen bakom 4-vägaren eller möjligen lÃ¥ter det frÃ¥n elektroniklÃ¥dan med kretskorten?..? Det är som ett vasst tickande ljud som strömhoppande gnistor 2 ggr per skund. Ungefär som när man lyssnar pÃ¥ ett tändstift som gnistrar  Sc:,h Helskummt och jag skruvar inte upp och kollar känns det som...

Any idea?
-Johnny2d


joo jonny det skall vara så !! då ingen ström på spolen skall ventilen släppa.(sitter en retur fjäder där inne !
knaster ljudet skall vara sÃ¥ !!  skall lÃ¥ta typ som överslag !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2382 skrivet: 06 mars 2010, 07:44:53 »
Tackar Krister,

DÃ¥ är det kanske byte av 4-vägaren som gäller, det kanske är fjädern som är slö eller nÃ¥tt. Den vägrar fungera bra trots motionerande av den. Maskinen gÃ¥r hyffsat annars fÃ¥r jag för mig.. -28 pÃ¥ morgonen sÃ¥ den tar och vilar nu en stund  :)

Höres!
-Johnny

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2383 skrivet: 25 mars 2010, 09:59:41 »
Har startat en ny tråd som avhandlar 9 kW maskinen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31678.0

Denna tråd skall bara handla om 5 kW Energicentrapumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wanis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energicentrapump-08 1 1/2plan 1938 Täljstenskamin
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2384 skrivet: 01 april 2010, 21:12:36 »
Hej på er,Ec pumpen har nu jobbat ett år,som systemövervakning har jag Rickards logger , tog ut Vattenfalls statistik för totala förbrukningen på fastigheten (bilaga) man ser en tydlig trend, ivartfall på en nedgång på totalförbrukningen så personligen är jag nöjd med denna lågprispump.
En dag på förvintern var den nedisad, gjorde avisning med varmvatten och körde igång den ,troligen en sådan kritisk fuktdag. Kan väl maskinen bättre nu efter ett år ,skall testa och dra ner från BV 40 nu när det blir mildare och fram till hösten.Försökte på hösten att få ett kylföretag att göra en grundkontroll på maskinen men tydligen är man mer affärs än serviceinriktad i branschen ,dom gamla avarterna finns fortfarande tyvärr :(. Kan någon ge sig på att uppskatta hur många pumpar av denna typ eller Ec l/v som finns i bruk inom landet?häsn aw.
aw Pajala

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!