Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 januari 2011, 23:35:41 »

Japp du sparar kompressorstarter. Jag vet inte, du har ju ungefär 20 liter/kW värmeeffekt från vp, det ska räcka, särskilt nu när du har tagit bort radtermostaterna. Jag skulle nog köpa en volymtank men det är för att jag är lite nördig och vill ha "extra allt", jag tror att det är svårt att rättfärdiga köp och installation av ekonomiska skäl. Du får väl helt enkelt bestämma hur nördig du vill vara.  8)
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 januari 2011, 21:55:05 »

Hej igen! Jodå, GM är nere på -150 nu, så det tar sig. Tror jag har lite lite volym i systemet (ca 180 liter på 10 kw pump), så jag kör vintern ut och funderar på att stoppa in ett till volymkärl, kanske 100 liter eller så. Frågan är om det ger någon större skillnad, vad sparar jag på det - kompressorstarter ?
Skrivet av: laros514
« skrivet: 12 januari 2011, 00:32:01 »

Japp, nöjer mig med det - vad tror du min 10 kw drar när kompressorn går i energi alltså ?

Förbrukar 2,7 kW. Ger 8,6 kW värmeeffekt. Ungefär...

Min 1145-10 drar 2,3-2,4 kW beroende på hur högt framledning måste gå. 2,7 kW vid varmvatten bara.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 januari 2011, 23:32:36 »

Bry dig inte om standardrekommendationer. En sådan försöker svara på den klassiska frågan om hur långt ett snöre är. Det som spelar roll är ditt hus värmeförluster. Skruva på med kurvan tills den funkar bra på någon grad när vid alla utetemperaturer och fast instrypning. Sen kan du prova att aktivera innegivaren igen för det lilla sista i värmekomfort. Ett par termostater i rum där du har problem med övervärme pga solinstrålning ed.

För övrigt är det ju strålande att du nu har bra värmekomfort med lägre kurva=lägre VBfram=bättre COP  Thumbsup

Och för tredje gången, hur gick det med gradminutinställningen?? ;)
Skrivet av: olof63
« skrivet: 11 januari 2011, 19:09:33 »

Nu har jag skruvat ned värmekurvan under två månaders drift och det är fortfarande 23 grader i huset ? BÖrjade på 10 och -2 som det ståri boken när man har som jag ett stort radiatorsystem med liten golvvärme (60 kvm) i tillägg. Har nu kört alla radiatorer på fullt spjäll och kopplat bort innegivaren, så det går bara på utetempen. Ligger nu nere på kurva 6 (men noll i justering sidledes), nu behagliga 22 grader men också betydligt varmare ute (kring noll eller ett par minus jmf med -10 till -20 i december), så jag undrar om det är någon som har liknande erfarenheter från combo radiator och golvvärme, dvs frångå deras standardrekommendationer ?

Skrivet av: torstain
« skrivet: 05 januari 2011, 14:52:11 »

den var dyr när jag köpte den 2006. 11' tror jag den kostade. Vet tyvärr inte om den funkar med 1245:an
Skrivet av: olof63
« skrivet: 04 januari 2011, 21:52:45 »

Skall prova att trycka ned GM från 120 till 150. Nu går maskinen 22 av 24 timmar per dygn, så det är ungeför en start i timmen.

Vad kostar en RCU ? Funkar den att koppla in på 1245 oxå ?
Skrivet av: torstain
« skrivet: 04 januari 2011, 11:05:41 »

Till min nibe 1230 har jag en RCU, den har både sms:tjänst och webbgränssnitt. Gänssnittet kör jag bara lokalt då jag bara har mobiltbredband men det är gjort för internetåtkomst. SMS kör jag dagligen bara för att ha koll.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 januari 2011, 22:29:50 »

JO, larmgrejen är bra att ha förstår, men kompisen har en thermia och kunde sitta på jobbet och hämta live-statistik från webben, känndes lite fattigt med RMU:n - vore kul med en liknande grej från NIBE. FInns det ännu ?

Inget färdigt, såvitt jag vet.

Med SMS40 kan man ju kolla och styra en del via SMS. Tycker att de kunnat fixa till den att köra GPRS och ha en liten webserver. Det finns ett annat tillbehör, MODBUS 40, men det kräver nån annan hårdvara i andra änden.

Till SMS 40 har de en android-app, tyvärr ingen iPhone-app eftersom de säger att apple har åsikter om appar som skickar SMS. Jag har kollat med en del och de säger att det är OK att förformattera SMS:en men att låta användaren göra själva sändandet. Tror att de skulle kunna fixa det med lite god vilja. Fast enklast vore förstås en web-server i SMS 40 och sedan en app som pratar TCP/IP.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 januari 2011, 22:04:55 »

Förresten, nu när allt ser stabilt ut, var det inte läge att testa att sänka gradminutinställningen för kompressorstart mer?
Skrivet av: olof63
« skrivet: 03 januari 2011, 22:02:37 »

JO, larmgrejen är bra att ha förstår, men kompisen har en thermia och kunde sitta på jobbet och hämta live-statistik från webben, känndes lite fattigt med RMU:n - vore kul med en liknande grej från NIBE. FInns det ännu ?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 januari 2011, 19:44:03 »

Köpte en skum pryl som heter RMU40, egentligen inget mer än en värdelös fjärrkontroll och statusdisplay, kan man ha den till ngot annat än att ställa in mer vatten eller temp - någon som vet ?

Den innehåller ju en innegivare, och visar väl även ev larm?

Jag köpte till en sån, och SMS40, till nya pumpen, och jag hade räknat med att kunna styra samma saker via RMU40:n som på pumpen, men det var ett misstag.  ???

Man kan slå på "tillfällig lyx" för varmvattnet, och även ändra driftläge verkar det som.

Jag frigjorde innegivaren som följde med pumpen iom att jag skaffade RMU40, och den kommer jag att använda till det andra klimatsystemet, där jag köpte AXC40 istf ECS40, och kompletterade med en modern snål pump, och en riktig Esbe shunt.

Tyvärr är ju siffrorna i displayen så små att svärmor inte har en chans att se vad det står. Får väl hänga ett förstoringsglas på en spik bredvid.  :D
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 januari 2011, 18:59:47 »

Nya data med ny mjukvara ver 1199, skapad 27 oktober 2010. Nu har jag ställt ned fördröjningen på golvvärmeshunten till 45 sek, vilket verkar ha gjort susen för de oregelbundna spikarna jag hade förut (se bilaga). Shunten står för det mesta på fullt öppet nu, så förmodligen jobbade ssystemen i otakt med varandra.  Någon som vet vad som uppdaterats från maj till oktober i mjukvaran ? Jag hittade bara lite fler menyval i USB-menyn, såsom valbara fält i loggningen osv.



Köpte en skum pryl som heter RMU40, egentligen inget mer än en värdelös fjärrkontroll och statusdisplay, kan man ha den till ngot annat än att ställa in mer vatten eller temp - någon som vet ?

Ser inte kurvan rätt OK ut nu ? Tänkte inte pilla så mycket mer, har ett par radiatorer som behöver trimmas in men annars är jag rätt nöjd.
Thumbsup Kul att du fått till det!
Skrivet av: olof63
« skrivet: 03 januari 2011, 18:52:57 »

Nya data med ny mjukvara ver 1199, skapad 27 oktober 2010. Nu har jag ställt ned fördröjningen på golvvärmeshunten till 45 sek, vilket verkar ha gjort susen för de oregelbundna spikarna jag hade förut (se bilaga). Shunten står för det mesta på fullt öppet nu, så förmodligen jobbade ssystemen i otakt med varandra.  Någon som vet vad som uppdaterats från maj till oktober i mjukvaran ? Jag hittade bara lite fler menyval i USB-menyn, såsom valbara fält i loggningen osv.



Köpte en skum pryl som heter RMU40, egentligen inget mer än en värdelös fjärrkontroll och statusdisplay, kan man ha den till ngot annat än att ställa in mer vatten eller temp - någon som vet ?

Ser inte kurvan rätt OK ut nu ? Tänkte inte pilla så mycket mer, har ett par radiatorer som behöver trimmas in men annars är jag rätt nöjd.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 22:23:16 »

Japp, nöjer mig med det - vad tror du min 10 kw drar när kompressorn går i energi alltså ?

Förbrukar 2,7 kW. Ger 8,6 kW värmeeffekt. Ungefär...
Skrivet av: olof63
« skrivet: 22 december 2010, 22:04:39 »

Japp, nöjer mig med det - vad tror du min 10 kw drar när kompressorn går i energi alltså ?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 december 2010, 21:16:25 »

Nu är det riktigt *kallt* ned till -23 i natt. Ställde in shunten på 30 sek delay för justering, och då blev det så här, nu har jag i natt haft 2 timmar tillskott (på morgonen i samband med duschandet) - annars tycker jag det ser skapligt ut! Tror en 12 kw som jag var inne på först hade blivit lite overkill, 10 kw går nu 2 tim/dygn och täcker in 300+ kvadrat på mycket lite tillskott. Hur mycket tror ni pumpen drar när kompressorn går ( Jag har också mellan 2.5 - 3 grader tempdiff i hålet), kompise på jobbet har 5 grader, vad spelar det för roll ?

Tycker det ser bra ut, ser ut som att kompressorn gått konstant. Helt klart att en 12-a hade varit overkill. Det här med shuntinställningarna är nog inte så bra att utvärdera just nu vid svinkyla och stabil gång dock, det är ju vid on/off-gång som shunten verkade ställa till det lite med vb-diffen. I den andra tråden låter det ju som att du kanske får leva med lite shunt-orsakade ändringar i vb-diff, du får väl försöka hitta ett läge där vp får jobba med ungefär 8° i snitt i diff.

Angående kb-diffen så tycker ju jag att din diff är bättre, det är ju samma köldmedium som i min Thermia och där sägs ju 3 grader vara optimalt. Vad som händer med olika diff är väl helt enkelt att vp-n jobbar med olika COP vid olika diffar. Det är dock små skillnader vi pratar om, men varför inte försöka ligga så nära idealet som möjligt, har man väl justerat in de här grejerna så behöver man ju bara titta till temperaturerna någon gång i kvartalet eller så? Borrhålet kommer inte påverkas märkbart av lite skillnad i diff, det är mängden upptagen värme som kyler borran.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 22 december 2010, 21:03:00 »

Nu är det riktigt *kallt* ned till -23 i natt. Ställde in shunten på 30 sek delay för justering, och då blev det så här, nu har jag i natt haft 2 timmar tillskott (på morgonen i samband med duschandet) - annars tycker jag det ser skapligt ut! Tror en 12 kw som jag var inne på först hade blivit lite overkill, 10 kw går nu 2 tim/dygn och täcker in 300+ kvadrat på mycket lite tillskott. Hur mycket tror ni pumpen drar när kompressorn går ( Jag har också mellan 2.5 - 3 grader tempdiff i hålet), kompise på jobbet har 5 grader, vad spelar det för roll ?

Bifogar graf över senaste dygnet + lite till.

Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 22:11:09 »

Hej, jag lägger upp den där - jag meckar med GM efter julen, lite mycket nu och pumpen går ju bättre nu.  GM på -120 och ingen tillsats sedan den gjorde legionella förra veckan så jag är nöjd med det. Måste leta efter golvvärme-radiator tavlan nu...

OK, på onsdag blir det kallt, logga gärna lite när det är som kallast! Är du i närheten av tillskott så ska kompressorn gå praktiskt taget konstant - håll ett öga på den.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 20 december 2010, 22:07:26 »

Hej, jag lägger upp den där - jag meckar med GM efter julen, lite mycket nu och pumpen går ju bättre nu.  GM på -120 och ingen tillsats sedan den gjorde legionella förra veckan så jag är nöjd med det. Måste leta efter golvvärme-radiator tavlan nu...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 21:06:54 »

Snygga kurvor blir det utan shunten som drar och stryper golvvärmeslingan - ser det inte ganska bra ut nu ? Vad kan jag göra med shuntgrejen, jag vill ju inte att det pumpas ut för varmt vatten så det blir för varmt i golvet. Något förslag ?
OBS Lägger med den "gamla" 17 dec loggen också när motorshunten går för fullt.

Snygga jämna kurvor! Som jag skrev tidigare:
Citera
Föreslår att du gör en ny loggning av "ex shunt" med förhoppningsvis mindre varmvattenspikar, och sen lägger ut de två jämförande i en ny tråd på radiator-golvvärme-tavlan här på forumet, så kan de som kan shuntreglering bättre hjälpa dig med den specifika frågan.

Föreslår att du försöker hålla isär ämnena. Ställ en specifik fråga utifrån de två kurvorna, ange vilken shunt-modell du har, och be om specifika tips om det går att göra shunt-justeringar för att få det jämnare. De övriga frågorna fortsätter du med här. När jag ser dina jämna fina kurvor nu är jag övertygad att du kan justera gradminuterna för start kompressor till -150 eller -170 utan tappad värmekomfort, ditt hus är modernt och välisolerat så någon risk för kallras från fönstrena finns knappast. Och visst har du enligt tidigare råd ställt ner gradminuterna för start tillsats till -500?
Skrivet av: olof63
« skrivet: 20 december 2010, 20:47:15 »

Snygga kurvor blir det utan shunten som drar och stryper golvvärmeslingan - ser det inte ganska bra ut nu ? Vad kan jag göra med shuntgrejen, jag vill ju inte att det pumpas ut för varmt vatten så det blir för varmt i golvet. Något förslag ?

OBS Lägger med den "gamla" 17 dec loggen också när motorshunten går för fullt.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 19 december 2010, 12:59:48 »

Bifogar en ny loggfil där jag kopplat ut shunten till golvvärme (på max öppen position i ett par timmar) - ser det inte ut som om det är jämnare kurva ? Funderar på att öka cirk-pumpen lite grann, det är ju nästan 10 grader diff vbfram mot vbret. Men vad skall jag göra med shunten, det är ju helt klart att den stryper hela systemet tidigt och då slår kompressorn av. Några tips ?

PS bifogar även en "gammal" loggplott där jag har shuten på automatik.


Vad många varmvatten-duttar du har (spikarna). Gjorde ni av med mycket vv under loggningen utan shunt? Vad har du för varmvatteninställningar?

Angående gången ser det jämnare ut i grunden, så det är nog shunten som meckar till det, fast det är lite svårt att se det med alla spikarna. Hur du ska få shunten att jobba mjukare är tyvärr inte min grej, har ingen shunt själv så jag har inte sett till att lära mig om detta. Föreslår att du gör en ny loggning av "ex shunt" med förhoppningsvis mindre varmvattenspikar, och sen lägger ut de två jämförande i en ny tråd på radiator-golvvärme-tavlan här på forumet, så kan de som kan shuntreglering bättre hjälpa dig med den specifika frågan.

Angående diffen vb tycker jag du kan vänta med den, 10 grader är ingen katastorf, och det kanske ändå ändras när du fått till shuntbiten.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 19 december 2010, 12:36:04 »

Bifogar en ny loggfil där jag kopplat ut shunten till golvvärme (på max öppen position i ett par timmar) - ser det inte ut som om det är jämnare kurva ? Funderar på att öka cirk-pumpen lite grann, det är ju nästan 10 grader diff vbfram mot vbret. Men vad skall jag göra med shunten, det är ju helt klart att den stryper hela systemet tidigt och då slår kompressorn av. Några tips ?

PS bifogar även en "gammal" loggplott där jag har shuten på automatik.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 21:00:03 »

OK, tack för tipsen! Jo, det måste nästan vara shunten, bra ide att stänga av shuntmotorn där och se om det blir skillnad. Skall testa med en gång. Vad gäller radiatorerna har jag mellan 5-10 grader diff uppe/nere på dem, ett par jag inte hunnit testa ännu - men jag får nog be rörkillen komma förbi med sina justeringsgrejor då ,vill inte pilla i fasta installationen själv.

Bra grej - Classes IR-termometer, jag köpte en snikvariant för 399 men det verkar kanon.

ÅTerkommer med ny loggning med avstängd shunt.



Tror snikvarianten funkar bra. Det är ju inte så noga med vilken absolut temperatur man får, det viktiga med vp är ju ofta att mäta diffar och därför att IR-termometern visar samma från mätning till mätning. När jag kommer in på finjustering på någon fjärdedels grad så brukar jag mäta 3 ggr efter varandra på samma punkt, och ta medelvärdet av mätningarna.

Vad menar du med fasta installationen? Vad har du för strypventiler på raddarna? Jag förutsätter att du har tvårörssystem till raddarna?
Skrivet av: olof63
« skrivet: 18 december 2010, 12:35:37 »

OK, tack för tipsen! Jo, det måste nästan vara shunten, bra ide att stänga av shuntmotorn där och se om det blir skillnad. Skall testa med en gång. Vad gäller radiatorerna har jag mellan 5-10 grader diff uppe/nere på dem, ett par jag inte hunnit testa ännu - men jag får nog be rörkillen komma förbi med sina justeringsgrejor då ,vill inte pilla i fasta installationen själv.

Bra grej - Classes IR-termometer, jag köpte en snikvariant för 399 men det verkar kanon.

ÅTerkommer med ny loggning med avstängd shunt.

Skrivet av: Labold
« skrivet: 17 december 2010, 23:35:26 »

Ny statistik - minskat värmekurvan från 10 (Nive standard för radiatorsystem) till 8 (och -2) ingen rumsgivare inkopplad. Ligger stabilt kring
21-22 grader på tempen och radiatorerna går, om än något ojämnt, jag har olika max-temp uppe på radiatorn beroende på var i huset jag är, men alla ligger över 30 grader nu när det är bara någon minusgrad. Är det alltså detta som är tricket, med bergvärme och radiatorsystem skall man ha fullt öppna spjäll i hela huset ? Varför står det inte något om det i manualen undrar jag.

Antalet starter och tempd-ff vbret, vbfram tycker jag ser OK ut. Nu har jag också justerad ned antalet gradminuter till -120 så får jag inte lika många starter. Har kört hela kåken (300 kvm) på < 5 timmar tillsats sedan en månad tillbaks, så jag skall väl inte klaga.

Någon som har några mer tips, vad gör jag nu ? Tror jag hittat en bugg i USB-programvaran, det funkar bara med filskrivningen varanna gång
jag plockar i/ur stickan. Min software är från mitten av maj 2010, skall försöka ringa nibe och tjata till mig en ny.

Någon som tycker det ser skumt ut, förslag på ännu bättre prestanda - emottages tips tacksamt!



Japp du har fattat det. En vp är en mycket känslig pryl som trivs bäst när den får styra själv och inte hålla på att störas av en massa termostater som ändrar tillgänglig vattenvolym. Och där är ju du nu, din vp går bättre! Och du sparar pengar med lägre kurva! Och du har färre start och stopp vilket lär förlänga din kompressors liv! Anledningen till att tillverkarna inte skriver om sådant här är att den stora massan av vp-köpare inte vill engagera sig i sin värmeanläggning, den ska bara funka. Om de skrev för mycket om detta skulle det kanske avskräcka köpare som inte vill skruva och greja, det skulle framstå som för tekniskt. Istället ställer de in en massa värmepumpar hos folk i villor överallt som inte funkar optimalt, men folk blir glada ändå eftersom elräkningen går ner ordentligt i alla fall. De flesta struntar i om vpn startar ofta eller sällan, och resultatet blir kanske 5 års kortare livslängd (detta vet jag inte, ren spekulation, men att antalet start/stopp inte skulle ha någon påverkan på livslängden tror inte jag på).

Hursomhelst, hur går du framåt? Fortsätt på min lista jag skrev tidigare, har du ojämn temperatur i rummen får du justera på fasta instrypningar - om det är för varmt i ett rum så stryper du flödet till den radiatorn. Men använd supersmå justeringar, inga stora justeringar!

Sen funderar jag fortfarande lite varför din returtemperatur dippar så häftigt halvvägs in i värmecykeln. Jag tror att det är din shunt som öppnar då och plötsligt släpper ut mycket kallt returvatten, men jag är inte säker. Du skulle kunna testa att stänga matnngen till golvvärmen helt och logga ett par cykler utan golvvärme, så får vi se om jag har rätt. Vad du då ska göra åt det vet jag inte, kanske kan man få shunten att vara mindre "drastisk", jag vet faktiskt inte, kanske någon med mer kunskap om shuntstyrning kan tillägga något spännande?
Skrivet av: olof63
« skrivet: 17 december 2010, 19:30:44 »

Ny statistik - minskat värmekurvan från 10 (Nive standard för radiatorsystem) till 8 (och -2) ingen rumsgivare inkopplad. Ligger stabilt kring
21-22 grader på tempen och radiatorerna går, om än något ojämnt, jag har olika max-temp uppe på radiatorn beroende på var i huset jag är, men alla ligger över 30 grader nu när det är bara någon minusgrad. Är det alltså detta som är tricket, med bergvärme och radiatorsystem skall man ha fullt öppna spjäll i hela huset ? Varför står det inte något om det i manualen undrar jag.

Antalet starter och tempd-ff vbret, vbfram tycker jag ser OK ut. Nu har jag också justerad ned antalet gradminuter till -120 så får jag inte lika många starter. Har kört hela kåken (300 kvm) på < 5 timmar tillsats sedan en månad tillbaks, så jag skall väl inte klaga.

Någon som har några mer tips, vad gör jag nu ? Tror jag hittat en bugg i USB-programvaran, det funkar bara med filskrivningen varanna gång
jag plockar i/ur stickan. Min software är från mitten av maj 2010, skall försöka ringa nibe och tjata till mig en ny.

Någon som tycker det ser skumt ut, förslag på ännu bättre prestanda - emottages tips tacksamt!

Skrivet av: Labold
« skrivet: 15 december 2010, 21:11:28 »

Vad menar du att det blev en helt annan kurva? Kurvan bestämmer ju du i styrdatorn...

OK, du hade alltså termostater som troligen ströp på många ställen och därför stängde bort stor del av vattenvolymen, härligt att vi kommer framåt. Nu börjar pumpen må bra! Det är inte konstigt att du fick för varmt, du har väl haft alldeles för hög kurva. Gör nu följande:

1. Låt för allt i världen alla termostater vara avskruvade och alla innerdörrar öppnade. Öppna spjäll! Sen försöker du över några dagars sikt hitta en värmekurva som ger dig lagom varmt i huset som helhet. Vänta minst ett halvt dygn mellan justeringarana av kurvan. Blir det för tokvarmt så vädra hellre lite än att vrida ner kurvan för mycket, men efter en vädring bör du vänta ett helt dygn innan du utvärderar kurvan.

2. Kör på med IR-temometern på alla raddar! Har du gjort det tidigare så glöm de värdena, det är utan termostater som gäller. Behöver du justera flödet i någon radd för att få bra diff, gör det med strypventil eller motsvarande.

3. När du hittat en kurva som funkar för huset som helhet, kan du stänga innerdörrarna. Får du nu övertemp i något rum, är det OK att sätta tillbaka termostaterna just i det rummet, men så lite termostater som möjligt. I det här läget kan du också återkomma med fler loggar, eventuellt kan det tweakas mer på gradminuterna åt endera hållet.

4. Fortsatta finjusteringar av värmekurva och rad-diff i flera veckor, med ett par dygns väntan emellan justeringar. Hus är värmetröga!

5. Till sist kan du sätta tillbaka termostaterna på raddarna, nu inställda på att stänga 2 grader över den innetemperatur du har i huset. På så sätt kommer de bara med i spelet vid extrem solinstrålning i ett rum, eller om du kör ugnen i köket ed.

Skrivet av: olof63
« skrivet: 15 december 2010, 20:58:03 »

Nya data bifogas här - drygt 24 tim loggning, MEN nu har jag sedan morgonkvisten öppnat fullt spjäll på alla radiatorer och då blev det tokvarmt i hela huset och även en helt annan kurva. Dessutom gick en legionellakörning i natt (> 60 grader), men nu har jag betydligt längre cykler. Nu har jag ställt tillbaks raddarna på normallägen igen, men hur trimmar jag för att få färre starter ? Ser denna kurva OK ut tycker expertpalenen ?



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2010, 22:01:26 »

Hej, nej inget tillskott - bifogar loggfilen.

Ett tips ladda hem open office döp om loggfilen så den slutar på .ods du får en bra överblick över loggen Thumbsup
Skrivet av: Labold
« skrivet: 13 december 2010, 19:08:47 »

Hej, nej inget tillskott - bifogar loggfilen.


Hej, tycker gången börjar se bättre ut, nu har du typ 45 minuters gångtid och 15 minuters stillestånd. Bifogar kurva som jag drog ut lite över 4 timmar med vbfram och vbretur. Det jag funderar över är varför returtemperaturen dippar efter ungefär en halvtimmes gång - det kanske kan vara din golvvärmeshunt som "slår om" då? För du har väl skruvat bort alla termostater på raddarna? Du kanske ska kolla utgående temperaturen från shunten till golvvärmeslingorna under en värmecykel var 5 minut så kan vi se om det sammanfaller med dippen. Har du en innetermometer som du kan logga, eller kanske en sån med nollställbar min/max? Isf kan du använda den nu. Så länge du inte får mer än någon grads fluktuationer i innetemperatur så kan du fotsätta justera gradminuter. Jag vill se hur gången påverkas med GM -150, logga igen 4 timmar, sen kan du ladda upp loggfilen. I övrigt är det ju IR-checken av diffen över radiatorerna och golvvärmen under gång som gäller fortfarande. Häng i! Det går framåt. Thumbsup
Skrivet av: olof63
« skrivet: 13 december 2010, 18:09:00 »

Hej, nej inget tillskott - bifogar loggfilen.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 13 december 2010, 17:47:38 »

Ny logg fil / graf bifogas - i natt var det rejält kallt, nu har jag justerat ned gradminuterna till - 100 (från - 60),
ser det normalt ut ?



Inget tillskott i natt? Skicka gärna den "granulerade" filen, lättare att se temperaturstegringen då.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 13 december 2010, 17:41:14 »

Ny logg fil / graf bifogas - i natt var det rejält kallt, nu har jag justerat ned gradminuterna till - 100 (från - 60),
ser det normalt ut ?

Skrivet av: olof63
« skrivet: 13 december 2010, 17:14:14 »

Volym i golvvärmeslingan är ca 2 deciliter per meter => 220 * 0,2 = 44 liter.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 december 2010, 21:56:34 »

Hej, hittar ingen volym, men det är 220 meter slinga, 60 kvm golv  diam 22 mm tror jag. Ger 2800 Watt enl ritning.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 december 2010, 21:48:30 »

Tack för tipset, har inte mätt radiatorerna ännu (!) men det känns OK i handflatan. Skall prova med gradminuterna i morgon. Kollar med röris om extravolymtanken. Skall den sitta före eller efter shuntgruppen (i pannrummet) som matar värmegolvet i källaren ?



Före shunten blir bra. Tanken påverkar inte systemet alls, den ökar bara volymen på systemet. Framledningen från vp ska kopplas till toppen av tanken, röret som går vidare till shunten och radiatorerna ska komma från botten av tanken. Men ta det lugnt, ändra inte för mycket på en gång. Jag hade faktiskt glömt bort din golvvärme, där har du ju ett antal liter till volym. (Har du något injusteringsproteokoll för golvvärmen, där brukar stå volym på golvvärmeslingorna?) Fortsätt med optimeringen av inställningarna först så får du se var du hamnar när allt är optimerat. Då kan du se om det är värt att satsa på en volymtank.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 december 2010, 21:39:46 »

Tack för tipset, har inte mätt radiatorerna ännu (!) men det känns OK i handflatan. Skall prova med gradminuterna i morgon. Kollar med röris om extravolymtanken. Skall den sitta före eller efter shuntgruppen (i pannrummet) som matar värmegolvet i källaren ?

Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 december 2010, 21:12:02 »

Ny loggning (se bilagade excel-graf) - efter att ha ställt ned cirk-pumpen (vb) till 50% aktiv, 45% ekonomi (avslagen kompressor) ser det ut så här, är det inte lite för stor diff mellan VbFram och VbRet ? Funderar på att ställa upp pmpen igen.  Jag vågade aldrig ändra på gradminuterna, den står fortfarande på -60.

Vad bör jag trimma på nu ?

Tack för tipsen

Lite svårt att se, men jag tycker det ser ut som att VBdiffen ligger på ungefär 8 grader vilket är utmärkt. Sluta fega, du har gott om utrymme att justera gradminuterna. Ställ genast ner till -120 och logga på samma sätt så det går att jämföra  --/. Antar att du har ändrat Max diff framledning till 17° som sagts tidigare, gör annars det samtidigt. Det värsta som kan hända är att du får innetemperatur som fluktuerar upp och ner någon grad, det kommer du knappt märka.

Vad gäller raddarna så använde jag följande http://www.epecon.se/flash/pdf/proj/MC%20200-600_1111.pdf för att höfta din systemvolym (utan rör, men de brukar inte ge mer än några liter) till cirka 120 liter. Vill du få en riktigt bra drift på värmepumpen så skulle jag rekommendera dig att installera en 100 liters volymtank på framledningen. Då får du en vattenvolym som är optimal för din vp-effekt, längre gångtider, färre starter och stopp.

Nu har du en del att trimma, häng i nu! Och så skulle du ju mäta in och ut på alla raddar! Snart börjar julstöket tomte::
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 december 2010, 16:54:25 »

Ny loggning (se bilagade excel-graf) - efter att ha ställt ned cirk-pumpen (vb) till 50% aktiv, 45% ekonomi (avslagen kompressor) ser det ut så här, är det inte lite för stor diff mellan VbFram och VbRet ? Funderar på att ställa upp pmpen igen.  Jag vågade aldrig ändra på gradminuterna, den står fortfarande på -60.

Vad bör jag trimma på nu ?

Tack för tipsen

Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 december 2010, 13:29:59 »

Hej, jag har 20 st radiatorer som kom med huset (götene) 1997, det är panelradiatorer med lite olika beteckningar, förmodligen storleken de heter 1 st M33-612, 1 st M22-610, 9 st M21-605/608/610/616/618 (olika varianter), 6 st M11-610, 2 st M10-610 och 1 st M22-308. Tror det avser om det är 1, 2 eller tre paneler för de stora radiatorerna bygger ganska rejält jmf de mindre. Höjgden på de flesta är 60 cm, bredden varierar från 100-150 cm. Vet inte det säger något.  Bifogar ett par bilder samt en energikalkyl för huset när jag letade leverantör.

Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 december 2010, 08:30:00 »

Kollade igenom tråden en gång och ser att det finns ett par obesvarade frågor. För att (när vi fått ordning på de grejerna vi redan diskuterat) bedöma om driften på din vp är bra i relation till förutsättningarna så skulle man också behöva veta två saker:

1. Hur är pumpen dimensionerad i relation till husets energibehov? Det borde stå i uträkningarna i din offert. Titta efter totalt energibehov, max effektbehov, effekttäckningsgrad, energitäckningsgrad. Eller liknande formuleringar.

2. Hur stora och många raddar har du? För att få optimala driftförhållanden för en VP vill man att volymen i radsystemet är minst 20 liter/kW, i ditt fall alltså 200 liter. Annars kommer det bli lite korta gångtider och många start och stopp eftersom vp värmer en för liten vattenmängd väldigt snabbt och därför betar av gradminuter snabbt. En liten vattenmassa blir ju också snabbare kall när kompressorn vilar. Ta lite bilder på dina raddar vetja, och notera hur många och vilken bredd och höjd de har.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 december 2010, 20:03:32 »

Hej, prövar att ställa upp framledningen diff då fr 10 till 17. Jodå, fixade en IR-termometer idag på classe! 499:- för en som går upp till 300 grader. Skall testa radiatorerna i morgon. Varför måste man tejpa, går det inte att IR-möte på vitlackad stål/järnyta ?


Jodå, på lackad yta går det, jag körde så först. Men sen provade jag att tejpa på och märkte att jag fick lite bättre reproducerbarhet, det verkar helt enkelt mer exakt på en matt yta, jag kör med vanlig vitgul maskeringstejp. Håll termometern mot röret och gör likadant varje gång. Glöm inte att du ska mäta cirka 10 minuter in i en värmekörning, då allt vatten hunnit runt en gång och tempen stabiliserats. Så fort vp stannar eller går över till att göra varmvatten är det inte relevant att mäta längre, så man måste ha lite koll på den. Det bästa, som jag brukar göra, är att höja rumbörtemperaturen så att jag vet att den kommer gå länge, sen väntar jag en kvart och sen mäter jag alla raddar.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 11 december 2010, 19:58:49 »

PS jag har dragit 10 meter välisolerad till/frånledning under huset (från tillbyggnaden som är en utanpåliggande halvt nedgrävd källare via krypgrunden, aldrig minusgrader där) från pumpen till anslutningspunkten i tvättstugan där den gamla FLVP:n satt som matade huset med radiatorvärme och vv. Funkar fantastiskt bra, även om den som är först upp på morgonen får spola lite längre för att få upp vv så håller den tempen ända upp till vöervåningen.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 11 december 2010, 19:56:20 »

Hej, prövar att ställa upp framledningen diff då fr 10 till 17. Jodå, fixade en IR-termometer idag på classe! 499:- för en som går upp till 300 grader. Skall testa radiatorerna i morgon. Varför måste man tejpa, går det inte att IR-möte på vitlackad stål/järnyta ?

Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 december 2010, 19:43:20 »

Har du shoppat IR-termometern idag då? Nyfiken på om du har någon kortslutning... Om du inte shoppat kan du som sagt göra handpåläggningen, grovt men helt OK för att utesluta att du har samma returtemp som framtemp från någon radiator eller golvvärmeavsticket. Oftast är det problem med raddar som är små eller sitter nära pannrummet.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 december 2010, 18:56:57 »

Förresten, VBDiffVp, TS Min - vilken meny är det ?

Ladda ner installatörsmanualen på Nibes hemsida under proukten, flik Dokument tror jag den heter. Max diff framledning ligger under meny 5.1.3, tror det är den Rickard menar. Det kan nämligen vara så att din pump bryter för att framledningens är-värde blir mer än 10 grader mer än bör-värdet. Tror också det kan vara värt att ställa upp det värdet till exempelvis 20, och skriva upp när du gjorde det, och sen lägga upp en ny logg så vi kan se hur driften påverkats. Föreslår att du gör en sak i taget dock, och loggar före och efter. Lättare att hänga med då!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2010, 18:19:55 »

Vet inte, men det står väl i manualen.  ;)
Skrivet av: olof63
« skrivet: 11 december 2010, 18:11:21 »

Förresten, VBDiffVp, TS Min - vilken meny är det ?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!