Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 oktober 2005, 11:46:00 »

Det finns en sak som oraka onödiga starter. Det händer oftast om man har liten vattenvolym. Kan iofs hända om man har högtempradiatorer också.

Om temperaturen på framledningen stiger mycket o ch snabbt kommer VP att "tvångsstoppas".

Kolla när pumpen startar för värmedrift att alla gradminuter "äts" upp.

Den startar väl som fabriksinställt vid  -60 gradminuter, följ sen gradminuterna tills den förhoppningsvis lugnt o fint når +-0 och stannar.
Om diffen mellan är- (verkig framledningstemp) o bör- värdet  (teoretiskt behov av framledningstemp) blir för stort då nollas gradminuterna även om det finns såna kvar att beta av.
Det orsakar en massa start o stopp, det justerar vi till om det skulle va "felet"

Kolla det här även när du har högre tempdiff på framledningen, jag gissar att det är det triggar antalet starter.

Det står massor om det här på forumet men vart?? nån som vet?
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 31 oktober 2005, 10:34:08 »

Hej,
jag har inte ändrat några värden, dvs jag antar att jag har det du angivit. I går kväll ändrade jag till VB-pumpläge 2 igen då jag hade 13 starter på 8 timmar...

/bagus

PS. Jag har kollat privat mail och får till svar att jag inte har behörighet!
Skrivet av: urbibb
« skrivet: 30 oktober 2005, 23:20:19 »

Vad har du för gradminutintällning (60/150 förinställning)?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 30 oktober 2005, 21:56:51 »


Svara på mail är enkelt..Lika enkelt som en kommentar här  tryck på svara eller citera så komer det till den som skickat mail till dig.

Janne
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 30 oktober 2005, 21:34:51 »

Nu till inställningarna igen.
Jag har lyckats få diffen mellan VB-f och VB-r till att vara 7C, MEN till priset av 70 starter på 48 timmar! Skall jag vara nöjd med diff på 4C och läge 2 på VB-pumpen? Kommer VB att diffa mer när det blir kallt? Just nu har vi ca +8C i Stockholm (!).
September ca 300 VP starter och ca 100h drifttid
Oktober ca 600 starter (varav 70 sista 48 timmarna), totalt ca 275 timmars drift
Jag kör just nu på kurva 9 och med ratten har jag höjt innetemp +2C. Minsta drifttid står på 30 min och jag har satt VVB till min 43C och max 52C i ett försök att minska starter pga varmvattenproduktionen.

KB-pumpen står på läge 4 och jag har en diff idag på ca 4 - 5C (in +4 resp +5C, uta har varit 0)

/bagus

PS. Några av er har skickar privata meddelanden till mig - TACK. Men... hur skriver man tillbaka eller hur skriver jag dessa överhuvudtaget? Jag kan inte hitta det i menyerna...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 oktober 2005, 00:12:29 »

Tankar...
Man ska ALLTID belasta borran max, det är ju där du har "gratisvärmen" tempen sjunker snabbt från början sen stabiliseras den!

Har man redan en VP då blir besparingar mindre värda (mesta av energin är ju gradtis). MEN kan man få ned tillskottstimmarna då är det mycket intressant.
Den normalt enda isolersparåtgärden som är lönsam är vindsisolering!!
Men 70´det va det värsta jag hört.
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 28 oktober 2005, 13:57:05 »

Jo Carl, det är det bästa.

Takhöjden är låg. Jag funderar på att bygga isolering mellan takstolarna (145mm) för att hålla förrådsutrymmet lite varmare. Jag har läst att luftspalten måste vara minst 20 mm. Med 10cm skivor blir det 45mm luftspalt. Takhöjden är för låg för att bygga rum på vinden, men annars är det ståhöjd för en normalperson nu. Dvs man kan gå obehindrat i mitten av takåsen. (Kanske skall bygga på takstolarna med 45mm träregel för att få ett nr tjockare skivor.)

Vi har vinden som förråd (ganska fint inredd vindsförråd med golv och väggar i spontat trä). Jag hade en firma hemma som erbjöd sig att ta ut gamla golvet på vinden, suga ut gammalt spån, bygga upp 15cm (totalt 40cm), blåsa in ull och slå igen golvet. 70.000 pix...

Det lutar åt att det får bli ett fritidsprojekt... Bygger på takstolarna och lämnar golvet (bjälklaget) som det är.

Trevligt att se din besparing med isoleringen. Just nu njuter jag av den låga elförbrukningen. Oerhört spännande att möte vintern nu!

/bagus
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 oktober 2005, 12:09:07 »


Vårt hus är gammalt och har dålig isolering på vinden (ca 20cm spån) vilket gör att spetsbehovet förra vinternt var stort. Långt ifrån "normalkurvan" från elbolaget. (Vi plannerar att addera med 10 cm ull senare.)


Lägg gärna på 20 cm, läs denna länk!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2570.15.html
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 28 oktober 2005, 09:18:22 »

Bertil,
jo jag förstår det, men det är lite trickit i allafall. Jag tillhör den personligheten som vill ha "full koll". Därför ställer jag lite frågor runt själva driften.

Det jag har svårast just nu med är om vi tar ut för mycket ur berget, dvs kyler ned det.   Brine har gått från 8C in till cirka 3-4C in nu. Och då har vi ganska varmt ute. När det var som kallast några dagar var jag nere i +2C in och -1C ut. Jag är nyfiken hur det blir när vi har ca -10C ute framöver eller kallare. Till saken hör att borrhålet var "torrt" när vi borrade och nu har vi täckt med lock och jord, så jag vet inte status på "aktiva delen" av hålet.

Driftdata är att jag har ändrat varma pumpen från 3 till 2, men diffen är bara 5C från utgående till ingående. För kalla pumpen är den satt på 4. Jag har ändrat min tid för VP till 30 min för att hålla ned antalet starter. Nu går pumpen ca 70% av dygnets timmar och jag tror inte den går mer än max 40 min varje gång. ca 20 starter per dygn och ca 16-17 tim gångtid. Vi har nu 0 - 7+C ute.

Inne har vi det bra (20 - 21C), jag har justerat ratten från -2 till 0. Kommer antagligen att byta till kurva 10 eller 11 senare när det blir minusgrader ute. Vi tog en lite större pump för att kunna ha 21-22C inne. (Som du ser på bilden har vi bott i Asien och vi saknar klimatet där  8).

Vårt hus är gammalt och har dålig isolering på vinden (ca 20cm spån) vilket gör att spetsbehovet förra vinternt var stort. Långt ifrån "normalkurvan" från elbolaget. (Vi plannerar att addera med 10 cm ull senare.)

tack igen

/bagus
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 27 oktober 2005, 16:43:52 »

Bagus tänk på att det NIBE anger är ett beräknat behov (gissning) utifrån att ditt hus är ett egnomsnittshus för området.
Men det kan va stora skillander i dimensionering på radiatorer, osså även isoleringen i huste påverkar behov av värmekurva.
Så du måste hitta en kurva som passar just ditt hus
Skrivet av: zoom
« skrivet: 25 oktober 2005, 11:48:26 »

Nu börjar jag få ordning på mina temperaturer hemma !

Jag har minskat värmekurvan till 7 och har för tillfället en förskjutning på -3 och nu har jag 20 grader i sovrummet på övervåningen hela tiden.

Jag har även köpt en termostat som jag skall sätta i sovrummet så att jag kan kompensera bättre för värmehöjningar.

Jag har köpt en logger och mina kurvor finns att beskåda på: http://nytorp.org/vplog/log.html

Enda problemet är att det här har blivit ett litet gift och jag måste nog snart köpa fler givare :)
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 19 oktober 2005, 21:38:27 »

Tackar för tydliga svar!
Vi får ta och skruva och knappa lite och se. Nibe anger att grundinställningen skall vara -2 på ratten, vi provar att ställa in -1 och ser vad som händer. Just nu har vi runt +-0 på nätterna, det kan påverka som ni skriver. Vi har ingen rumsgivare, installatören ansåg bestämt att det inte behövdes. Vi kör utan i vinter och ser om vi får ompröva beslutet.

Hur som helst så spar vi just nu mycket el, även om vi har en kanonhöst här i Stockholm! Elförbrukningen är 72% lägre än i fjol (inkl hushållsel). Jag loggar manuellt elmätaren varje kväll och skall fortsätta med det. Får se om Richard får hem nya mätare som jag kan beställa.

Som jag skrev bygger vi om lite och ett par radiatorer är bortkopplade - det kan innebära lite luft i systemet. Om ett par veckor när de år på plats igen skall jag lufta alla radiatorer ordenligt.

Det är väldigt kul att spara energi, men vi vill nog kosta på oss en extra grad (till 21C) inne. Nu är ju priset överkomligt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 oktober 2005, 18:39:17 »

Som Carl säger, försök hitta rätt kurva vid kyla, det är bäst om man inte behöver paralellförflytta den.
men vid temp kring +-0 uta kan det då bli lite kyligt inne, på en del VP kan man paralellförflytta kurvan just runt +-0 ute.

Av nån anledning har man lite högre värmebehov runt +-0!

Finns inte den funktionen, som på min aldra Thermia kan man välja att ha en höjning höjning vår o höst.
Men jag tycker inte det behövs, har man en rumsgivare kompenserar den för avvikelser i önskad rumstemp!!

Var inte rädd för att skruva på kurvorna, men minns vad ni hade innan ändring bara!
det som står i papperen är bara grova gissningar. Utifrån ett tänkt nosmalhus i ert områda av landet!! se det som en grov hint om behov av kurva, absolut inte som ett facit!!!

Skruva på bara  ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 oktober 2005, 14:08:46 »

Tummregeln är :
Ändra kurva för att ändra innetemp vid kall väderlek (under noll).
Vrid på ratten för att ändra innetemp vid varm väderlek (över noll).

Sen tar det ett dygn efter ändringen innan temperaturen stabiliserat sig. Man kan även få knepiga effekter då temperaturen ute stiger eller sjunker snabbt. Sol, gäster och bakning/matlagning påverkar också innetemp.

En rumsgivare är ett måste om man vill ha någorlunda jämn innetemp annars får man räkna med +/- 5 grader inne.
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 19 oktober 2005, 11:18:22 »

Hej,
jag har en liknande fråga för Nibe 1115.

Vi har nu kört vår 1115 i 1,5 månad (i sensommar värmen har vi sparat 50 - 80% jämfört förra året). Vintern får utvisa mer.

Sept 04 förbrukande vi 1550 kWh och i år 710 kWh
Okt 04, 2 veckor: 1955 kWh, 2005 okt 2 veckor 510 kWh
(Total förbrukning inkl hushållsel)

Nu till problemet:
Sista veckan när utetemp har gått ned så har också innetemp gått ned med ca 1C till ca 19C inne. Hur styra upp detta vid VP panelen? Skall jag byta från kurva 9 till kurva 10? Om jag generellt vill höja innetemp över 20C till tex 21C, är det kurvan man ändrar eller den lilla ratten på manöverpanelen. Jag har testat med den lilla ratten under 24 timmar och märkte ingen skillnad inne, men fler starter och elförbrukning.

/Bagus

PS
Då vi samtidigt gör vissa renoveringar just nu kan det vara så att vi fått in luft i radiatorerna - kanske skall avvakta dessa arbetens färdigställande först (det tar ca 3 veckor till...).
Skrivet av: zoom
« skrivet: 19 oktober 2005, 10:14:27 »

Det här kanske är en väldigt nybörjarfråga, men inga frågor är ju dumma som sagt så...

Jag har en nyinstallerad Nibe 360P, ett välisolerat Hjältevadshus på 156 m2, vattenburen radiatorvärme i hela huset som står i Västergötland.
Enligt installationsanvisningarna skall jag använda värmekurva 10 och ställa förskjutning värmekurva på -2.
Med denna inställning blir det ca 22 graders inomhustemperatur oavsett utetemp, kanske nån grad högre när det blir minusgrader. Detta är alldeles för varmt enligt min mening då jag skulle vara väldigt nöjd med en temp på 20 grader.
Jag har provat att minska till en lägre värmekurva och en större förskjutning på värmekurvan till -4, men jag är ändå inte helt nöjd med temperaturen.

Så till frågan:
När jag vill ha en varaktig minskning eller för den delen en höjning av temperaturen, skall jag minska värmekurvan eller ändra förskjutningen av denna ?

Har dessa båda åtgärder samma effekt, eller reagerar pannan på olika sätt på dessa ?

Är det omöjligt att få en jämn och stabil temperatur utan en rumstermostat ?

mvh Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!