Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sänka vp in?  (läst 2273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KajF

  • Gäst
KajF
sänka vp in?
« skrivet: 01 februari 2012, 16:21:47 »
Hej, kan man göra något för att sänka vp in så pumpen går lite längre?
Jag behöver ganska hög framledning (kurva 60/0) och kommer ganska fort upp i 48 ºC.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: sänka vp in?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 17:20:22 »
Börja med att stänga av elpatronen i övre pannan. Prova sedan med att sätta effekten till 1,5 kW och se om pumpen går hela tiden.

När shunten tar vatten från övre pannan, gäller det att sätta effekten på elpatronen så låg, att patronen inte orkar hålla temperaturen mer än strax över eller till och med något under börvärdet på framledningen. Säg att du behöver 58º på framledningen, då vill patronen hålla 65-68 grader i övre pannan och förmodligen stoppas pumpen av för hög temp på VPin.
Om man då först nollar elpatronen så att pumpen går och sedan sätter effekten till 1,5 kW så orkar inte patronen hålla mer än kanske 55-56 grader i övre pannan, och om man sedan kör radiatorpumpen på låg hastighet kan man få runt 44-45 grader på returen. Då värmer pumpen upp returvattnet i undre pannan någon grad och elpatronen ytterligare lit grand, men pumpen går hyfsat länge och hjälper till med värmen.

Så kör jag, jag sätter ner effekten så att inte patronen inte når sitt börvärde. På så sätt kan jag få pumpen att gå och ha upp mot 60º på framledningen. Jag har patronen på 1,5 kW året runt, den går då aldrig in under 7 sommarmånader (tempen på elpannan på 40º) vid 3-4 minusgrader vill shunten ta vatten från övre pannan och då orkar elpatronen inte höja tempen så att pumpen stoppas, och vid 7-8 minusgrader får jag öka till 3,0 kW och blir det -12º eller värre är det bara att spärra pumpen och köra för fullt på båda patronerna.

erp
« Senast ändrad: 01 februari 2012, 17:25:08 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: sänka vp in?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 18:12:47 »
vid 3-4 minusgrader vill shunten ta vatten från övre pannan och då orkar elpatronen inte höja tempen så att pumpen stoppas, och vid 7-8 minusgrader får jag öka till 3,0 kW och blir det -12º eller värre är det bara att spärra pumpen och köra för fullt på båda patronerna.

Ändrar du alltså hela tiden i inställningarna för elpatronen beroende på utetemperaturen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: sänka vp in?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 18:25:48 »
Nja, hela tiden är väl att ta i.
Men jag har patronen på 1,5 kW från början, det räcker inte för att stoppa pumpen när shunten öppnar mot övre pannan. Blir det då allt för dåligt med värmen höjer jag till 3 kW och då brukar det klara sig vid 7-8 minus ute. Ofta klarar värmen sig, trots att framledningen ligger en bit under börvärdet, det kan bli någon grad kallare framåt natten men sedan fixar det sig när solen kommer fram under dagen.

Man får välja mellan en tröja eller att höja elpatronen i vissa lägen. Temperaturen rasar ju inte så våldsamt så man behöver inte springa och kolla pannan hela tiden.
Har man kört så här några år så vet man när det är dags att ändra.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

KajF

  • Gäst
KajF
SV: sänka vp in?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2012, 18:38:04 »
[om man sedan kör radiatorpumpen på låg hastighet kan man få runt 44-45 grader på returen. erp
[/quote]

Är det cirkulationspumpen till radiatorerna eller cirkulationspumpen till vp (nedre pannan) som körs på låg hastighet?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: sänka vp in?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2012, 19:01:34 »
Radiatorpumpen är förhoppningsvis cirk.pumpen till radiatorerna.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

KajF

  • Gäst
KajF
SV: sänka vp in?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2012, 19:19:19 »
Ok  ::)

Läste i andra inlägg om att sänka nedre cirkulationspump, där av min undran.

Tack för hjälpen!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: sänka vp in?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 20:03:56 »
Man ska kanske hålla sig till laddpump för pumpen till VP och radiatorpump för pumpen till radiatorsystemet. Det är ju så CTC kallar dom.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: sänka vp in?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 23:59:17 »
Man får välja mellan en tröja eller att höja elpatronen i vissa lägen.

Jag har satt upp övre patronen på 6 kW nu när det blev kallt, men det kanske är läge att testa din variant. Om jag kan få lika varmt (eller åtminstone tillräckligt okallt, för att uttrycka sig på västerbottniska) med mindre elspets när det är 5-6 minus så är det ju värt ett försök. Jag har tänkt att det är inte är nån vits att köra VP när den inte kan leverera in vatten vars temperatur närmar sig framledningens, men det kanske är feltänkt. Fast problemet är kanske inte framledningen till radiatorerna utan att få tillräckligt med tappvarmvatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!