Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AirX 130  (läst 7124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ricke77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX 130
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2017, 12:11:27 »
Fler funderingar...
Märker att den runt nollan ute inte orkar upp riktigt till inställd temp. Har innetempen på 21.5 men nu håller det 19.5 inne. Fler än jag som har detta symtom??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2017, 12:40:53 »
Ja, det är en bieffekt av IVT's hysteresreglering. När man ligger på gränsen till att VP'n klarar sig själv så kan den gå i timmar några grader under börvärdet utan att komma i mål.
Lösningen är att knäcka kurvan lite runt nollan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX 130
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2017, 19:47:54 »
@Ricke77

Scrollade igenom tråden och försöker sammanfatta lite.
I senaste posten får du inte upp tempen i huset. Om vi backar till post ett så anges i punkt tre, två temperaturer. Den ena är max ut-temperatur som står på 75 grader, 75 är fabriksinställningen. Den andra som står på 50grader är temperaturen vid "dut", vi antar -10 grader. Max ut-temperatur spelar ingen större roll den andra behöver du förmodligen höja då den styr temperaturkurvan. De 50 graderna du anger är ganska lågt och fungerar säkert i ett nybyggt hus men högre temp krävs i äldre hus som är sämre isolerade. Mer information finns i installationsmanualen på sidan 45-47 i den versionen jag har. Jag förutsätter att att du vid installationen öppnat alla termostater, shuntar etc. så att värmepumpen får bra förutsättningar.

Mitt förslag är:
1: Sätt rumskorrigeringen till 0 för att först kunna göra en grundinställning av värmekurvan.
2: Höj temperaturen för värmekurvan successivt tills du har en behaglig temperatur i huset. Vänta något dygn mellan var förändring.
3: Återställ rumskorrigeringen till något lämpligt värde.



Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Ricke77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX 130
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2017, 08:29:21 »
@purjo__

Tror inte det går att knäcka kurvan "runt nollan" på IVT Airmodule/Airbox. Om det går så får nån gärna delge den infon. :-)

@Nukie

Den håller tempen relativt bra ett par grader över och ett par grader under nollan så frågan är om det hjälper men ska absolut testa. Den brukar vilja ligga 0,5-1 grader under börvärdet och vi bor ju i ett hus från 1956 som inte är speciellt välisolerat. Kvicksilvret ska klättra ner till -10 det närmsta dygnet så då lär jag märka om kurvan är helt fel.

Förlåt för mina novisa frågor men detta är vår första värmepump och jag är helt grön på detta med kurvor, rumspåverkan m.m.
Vi hade innan en gammal kombipanna som vi eldade pellets i som hade shuntstyrning med innegivare och där var det endast innegivaren som kallade på värme eller ströp. Gick pellets så in i bänken dock... :-)

De som var o sÃ¥lde in värmepump hos mig, (IVT, Nibe, CTC, Mitsubishi m.m.) förklarade inte riktigt hur en värmepump fungerar utan sa enkelt att innegivaren ger behaglig och jämn värme och fungerar typ likadant...  :-\
Nu har jag tack vare Er expertis lärt mig att så är ju inte fallet utan kurvan är A till O och rumsgivaren kan via "rumpåverkan" parallellförskjuta kurvan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX 130
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2017, 08:40:20 »
Ja, just dom har ju tagit bort den möjligheten på den modellen. Om kurvan i övrigt funkar när det är varmare och kallare så är nog bara alternativet att öka rumsgivarpåverkan lite. Kanske i kombination med att kurvan förskjuts en aning uppåt så att rumsgivaren kan gasa/bromsa lite hela tiden istället för att gasa på mycket när det är runt nollan ute.
Som vanligt är det dock viktigt att hitta rätt kurva innan man aktiverar rumsgivaren, men det verkar du ha koll på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ricke77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX 130
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2017, 10:27:03 »
Tänkte börja med att kolla så DUT är rätt. Bor i Halmstad så -18 bör den stå på, rumspåverkan ställer jag på noll, Framledningstempen vid DUT kommer jag att höja med 5 grader sen väntar jag och ser vad som händer.

Utloggad Ricke77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX 130
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2017, 09:23:34 »
Första känslan efter att ha justerat upp systemtempen till 55 grader är att det blivit klart mycket bättre. -8 grader inatt och pumpen har gått mycket jämnt över natten. Tempen har hållit sig riktigt bra och har endast sjunkit ca 0,5 grader nu på morgonkvisten. Får se om det räcker eller om den måste höjas lite till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!