Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: givare + braskamin?  (läst 5153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
givare + braskamin?
« skrivet: 10 november 2010, 13:19:46 »
Fick förra veckan hem en Conrura 655 som blev besiktad och godkänd igår, vilket resulterade i 33,8 grader inne på kvällen :)
När intsallationen av CTC L/V installerades så sattes aldrig rumsgivaren upp, detta kommer att göras nu i veckan av en vän till mig.

Hur ska jag ställa in på pannan? vill ju ha en grundvärme ca 20grader inne. Men när jag börjar elda i kaminen så vill jag ju inte ha mer värme på elementen, utan då ska braskaminen sköta uppvärmningen.
När sedan elden slocknar på kvällen och värmen avtar ska elementen hoppa igång igen.

Har även uppvärmd källare i huset, braskaminen står på entreplan. Hur göra för att fortfarande hålla en grundvärme i källaren?

Hoppas ni förstår hur jag menar, och kan komma med några bra förslag på inställningar.

//Stefan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: givare + braskamin?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2010, 13:32:03 »
Det är svårt med innegivare - Den kommer att stänga av all värme när den tycker att det är lagom varmt. Det finns två lösningar:
1) Termostarter på radiatorerna i de rum som värms av kaminen. Blir den 'ostrypta' vattenvolymen för liten så behöver du även en volymtank.

2) Två separata värmekretsar (med egna shuntar och styrningar) för källare resp entreplan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: givare + braskamin?
« Svar #2 skrivet: 10 november 2010, 13:48:08 »
OK, så en lösning skulle då kunna vara lösning 1, + en groteskt ful takfläkt över trappen till källaren för att få ner tillräckligt med värme till tv rummet nere.
Det är ju iof inte några problem då det även finns öppen spis i tv rummet på källarplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: givare + braskamin?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2010, 18:32:09 »
Eftersom det är en CTC så är termostatlösningen helt OK.
Du kan med fördel kombinera termostater på radiatorerna i rummet med kamin med en rumsgivare i ett rum en bit bort från kamin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: givare + braskamin?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2010, 20:13:06 »
Det är svårt med innegivare - Den kommer att stänga av all värme när den tycker att det är lagom varmt. Det finns två lösningar:
1) Termostarter på radiatorerna i de rum som värms av kaminen. Blir den 'ostrypta' vattenvolymen för liten så behöver du även en volymtank.

2) Två separata värmekretsar (med egna shuntar och styrningar) för källare resp entreplan.


Njäe...

Antar att du har Ecoel.

Innegivaren till CTC stänger inte av "all värme". Den knäcker huskurvan genom att sänka returtempen ett par grader när BÖR värdet för innetempen uppnåtts. Dvs när du eldar i Conturan så shuntar CTC ut mindre värme till elementen.

Om du har Ecoel,  sÃ¥ kan du använda termostaterna pÃ¥ elementen utan att oroa dig för antalet starter/vattenvolymen som Carl säger. Och har tillräckligt med varmvatten ändÃ¥.
« Senast ändrad: 10 november 2010, 20:18:06 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: givare + braskamin?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2010, 21:15:24 »
Exakt, sitter mer ecoel + ecoair 107... Så om jag förstår detta rätt? om börvärdet är 22c inne och jag eldar på med 5c, sänker då ecoel med 5c på radiatorerna? dvs om jag eldar på med 10c så sänker ecoel framledningen med 10c?

är detta rätt uppfattat?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: givare + braskamin?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2010, 22:37:38 »
Exakt, sitter mer ecoel + ecoair 107... Så om jag förstår detta rätt? om börvärdet är 22c inne och jag eldar på med 5c, sänker då ecoel med 5c på radiatorerna? dvs om jag eldar på med 10c så sänker ecoel framledningen med 10c?

är detta rätt uppfattat?

Ja ungefär...

men sänkningen blir litet mindre och beroende av hur kallt det är ute. Exakt hur kurvan ser ut vet nog bara CTC själva.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: givare + braskamin?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2010, 08:50:47 »
Hur menar ni att termostaterna ska funka, EcoEl stänger/sänker framledningen vilket går till alla radiatorer, även i källaren, så efter man eldat ett tag så blir d ju ingen värme alls i källaren..iaf hos mig. Speciellt om man eldar till 33,8..:-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: givare + braskamin?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2010, 08:55:18 »
Hur menar ni att termostaterna ska funka, EcoEl stänger/sänker framledningen vilket går till alla radiatorer, även i källaren, så efter man eldat ett tag så blir d ju ingen värme alls i källaren..iaf hos mig. Speciellt om man eldar till 33,8..:-)

Radiatortermostater, har du såna?
Om rumsgivaren till VP:n sitter för nära kamin så blir resten av huset kallt då du eldar.
Flytta innegivaren till ett rum en bit bort från kamin så borde det funka bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: givare + braskamin?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2010, 12:01:44 »
Har mätt i en veckas tid nu och kallast har vi mellan källartrapp och ytterdörr, därför kommer givaren att monteras där.
Termostater är jag osäker på om vi har, tror det bara är numrerade vred.

//stefan

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: givare + braskamin?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2010, 12:22:26 »
En bra metod...

är att ansluta innegivaren med en lång lös sladd. Och flytta runt den litet först för att kolla.

Sedan spikade jag upp den på bästa stället.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: givare + braskamin?
« Svar #11 skrivet: 11 november 2010, 13:10:44 »
Pratade nyss med installatören som fixade vÃ¥ra element vid inflyttningen, tydligen sÃ¥ har vi termostater monterade  ::)
Han tyckte att det var bättre att justera värmen på termostaterna än via rumsgivaren då rumsgivaren även slår av värmen på radiatorerna i källaren.

Så hur gör jag då? låter jag huskurvan stå kvar på 49, justering 0 och sänker lite på termostaterna på entreplan för att ändå få samma värme på radiatorerna i källaren?

//Stefan

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: givare + braskamin?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2010, 22:05:02 »
För min del så har jag ett element utan termostat i det kallaste rummet i huset och där är innegivaren är placerad.
Min kamin-värme når inte in dit.
I de övriga rummen har jag termostaterna i drift, och det fungerar helt perfekt. Just nu ligger VP:en på 8 starter/dygn och går ca: 1h
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: givare + braskamin?
« Svar #13 skrivet: 11 november 2010, 23:27:57 »
Pratade nyss med installatören som fixade vÃ¥ra element vid inflyttningen, tydligen sÃ¥ har vi termostater monterade  ::)
Han tyckte att det var bättre att justera värmen på termostaterna än via rumsgivaren då rumsgivaren även slår av värmen på radiatorerna i källaren.

Så hur gör jag då? låter jag huskurvan stå kvar på 49, justering 0 och sänker lite på termostaterna på entreplan för att ändå få samma värme på radiatorerna i källaren?

//Stefan

Jodå, det går...

men eftersom Ecoelen inte har tryckstyrd cirkpump så blir det högre flöde i källarradiatorerna när dom andra termostaterna stänger. Och lustigt nog kommer sannolikt värmepumpen att höja tempen i källaren, något när du eldar. Men det kan du säkert leva med.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: givare + braskamin?
« Svar #14 skrivet: 12 november 2010, 08:26:23 »
Hur menar ni att termostaterna ska funka, EcoEl stänger/sänker framledningen vilket går till alla radiatorer, även i källaren, så efter man eldat ett tag så blir d ju ingen värme alls i källaren..iaf hos mig. Speciellt om man eldar till 33,8..:-)

Radiatortermostater, har du såna?
Om rumsgivaren till VP:n sitter för nära kamin så blir resten av huset kallt då du eldar.
Flytta innegivaren till ett rum en bit bort från kamin så borde det funka bättre.

Jag har givaren lååångt bort från kamin, när värmen komer dit, så blir det ju kallt i källaren, hur ska termostaterna hjälpa det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!