Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VS som anpassar sig efter husets värmebehov  (läst 5506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #15 skrivet: 31 mars 2011, 20:53:48 »
Kanske uttryckte jag mig lite slarvigt. Jag tror dock inte att jag har pÃ¥stÃ¥tt att det blir en större besparing med optimum. Jag ville snarare visa pÃ¥ alternativ till steglös kompressor. Om man tänkt köpa en sÃ¥dan gör man ju det för att den automatiskt löser en del problem som annars kräver separata tekniska lösningar eller manuellt arbete med inställning - eller en kombination av bÃ¥da. 

Därför tog jag upp tekniken med steglösa CP. Dvs... Om man tittar på fördelar med steglöst så är kanske steglösa cirkpumpar ett steg att ta - snarare än steglös kompressor. Då har man fortfarande en onoff pump men som automatiskt justerar kalla och varma sidan optimalt utan att man behöver skruva något själv.

En optimum kommer väl bara spara pengar om den jämförs med en pump som inte går optimalt. Fördelen med optimum är ju att den själv ser till att gå så optimalt som möjligt (med avseende på delta på kalla och varma sidan).

En Optimum pump är ju inte ett kylskåp i samma utsträckning som en inverterstyrd. Men det är en bit på vägen och då utan att lida av en del av de nämnda brister som en inverter eventuellt har.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #16 skrivet: 31 mars 2011, 21:03:46 »
Kanske uttryckte jag mig lite slarvigt. Jag tror dock inte att jag har pÃ¥stÃ¥tt att det blir en större besparing med optimum. Jag ville snarare visa pÃ¥ alternativ till steglös kompressor. Om man tänkt köpa en sÃ¥dan gör man ju det för att den automatiskt löser en del problem som annars kräver separata tekniska lösningar eller manuellt arbete med inställning - eller en kombination av bÃ¥da. 

Därför tog jag upp tekniken med steglösa CP. Dvs... Om man tittar på fördelar med steglöst så är kanske steglösa cirkpumpar ett steg att ta - snarare än steglös kompressor. Då har man fortfarande en onoff pump men som automatiskt justerar kalla och varma sidan optimalt utan att man behöver skruva något själv.

En optimum kommer väl bara spara pengar om den jämförs med en pump som inte går optimalt. Fördelen med optimum är ju att den själv ser till att gå så optimalt som möjligt (med avseende på delta på kalla och varma sidan).

En Optimum pump är ju inte ett kylskåp i samma utsträckning som en inverterstyrd. Men det är en bit på vägen och då utan att lida av en del av de nämnda brister som en inverter eventuellt har.



Tror inte optimum är något alternativ till inverter på något vis. men jag tror i och för sig inte att diffen är så noga varken på kalla eller varma sidan om det inte är helt åt pipan. Tror optimum är bäst för en slarvig installatör som inte orkar justera diffen. Funkar ett kylskåp som en inverter trodde mitt slår av och på Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #17 skrivet: 31 mars 2011, 21:21:00 »
Hej Smurfen,

referensen till kylskåp används ju lite då och då. Och om man läser igenom tråden är det nog någon tidigare som har förklarat detta begrepp lite mer ingående. Alltså att en installatör vill ställa in en värmepump ungefär på samma sätt som man installerar ett kylskåp. In med det och aldrig mer fundera på hur den fungerar tills dess att den rasar. Inget behov av ingående analys osv. I den bästa av världar så skulle ju detta vara att föredra både för installatör och kund.

Själv gillar jag att skruva och pilla och optimera och skulle nog av den anledningen inte välja att köra med inverter varelse på kompressorn eller CP. Av anledningar som jag redan beskrivit.

Men, som jag nämnde tidigare så kan steglösa CP vara ett alternativ till den som inte önskar fundera så mycket på pumpen när den väl är installerad, men som ändå inte vill slanta upp för en inverter-VP eller om man helt enkelt ännu inte litar på tekniken.

Det finns en marknad för inverterVP och steglösa CP och helt vanliga onoff utan steglösa CP. Tanken är ju att man skall göra sitt val baserat på kännedom om skillnaderna i mellan dessa olika tekniker.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2011, 21:29:25 »
Hej Smurfen,

referensen till kylskåp används ju lite då och då. Och om man läser igenom tråden är det nog någon tidigare som har förklarat detta begrepp lite mer ingående. Alltså att en installatör vill ställa in en värmepump ungefär på samma sätt som man installerar ett kylskåp. In med det och aldrig mer fundera på hur den fungerar tills dess att den rasar. Inget behov av ingående analys osv. I den bästa av världar så skulle ju detta vara att föredra både för installatör och kund.

Själv gillar jag att skruva och pilla och optimera och skulle nog av den anledningen inte välja att köra med inverter varelse på kompressorn eller CP. Av anledningar som jag redan beskrivit.

Men, som jag nämnde tidigare så kan steglösa CP vara ett alternativ till den som inte önskar fundera så mycket på pumpen när den väl är installerad, men som ändå inte vill slanta upp för en inverter-VP eller om man helt enkelt ännu inte litar på tekniken.

Det finns en marknad för inverterVP och steglösa CP och helt vanliga onoff utan steglösa CP. Tanken är ju att man skall göra sitt val baserat på kännedom om skillnaderna i mellan dessa olika tekniker.



En gissning är att om 10 år är de flesta nya vp av inverter typ med auto reglering på cp även om branchen är seg med nyheter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2011, 21:35:07 »
Jag håller med. 10 år är nog en ganska bra gissning. Och då har alla potentiella köpare kunnat se erfarenheterna från de som nu köpt invertermaskiner. Huruvida dom håller lika länge etc. Samt att prisskillnaden kanske har jämnats ut. Nu känns ju riskerna lite för höga och även priset, alla fall för egen del.

Och hittills är det väl ingen som kunnat visa på att en inverterstyrd maskin är effektivare än en onoff? jag vore intresserad av att veta mer om detta.


Nu när jag tänker efter på vad som sagts tidigare i tråden. Var det inte så att typ tillskottet som skulle krävas på 9kw onoff bara var lite högre än det som skulle krävas på 11kw. Innebär det att husets effektbehov faktiskt är högre än 11kw? I så fall borde det faktum att x11 har 11kw i effekt indikera att den är mindre effektiv än 9kw givet den lilla skillnaden i TS. Alltså att det hade blivit en fördel för en C11 avseende drivenergin (faktiska kostnaden) i fall C11 och X11 hade jämförts.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!