Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ställa in rätt flöde till radiator med Danfoss termostatventil?  (läst 83490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag håller på att hjälpa en person att få stil på sitt värmesystem som har varit inställt enligt bromsa-och-gasa-principen (hög värmekurva plus  radiatortermostater som stryper, i en del fall helt stängda. Värmekurvan i vintras var 4,5 (IVT-pump), nu är den 3 och det är lika varmt i huset). Temperaturdifferensen över en del radiatorer är bara två grader så flödet behöver strypas.

Det är till skillnad från i mitt hus moderna grejor och jag är lite osäker över beskrivningen här

http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/assets/documents/Produktp%C3%A4rm/Flik%209%20-%20Kopplingsdetaljer/9-3-%20Danfoss%20RA-K-VB.pdf

Enligt sidan 4 verkar det som om man kan ställer en visst Kv-värde på ventilen med skalringen, det motsvarar strypskruven i ett gammaldags radiatorkoppel. Skulle det bli övertemperatur i rummet så sköter termostaten om att minska flödet ytterligare. Är det rätt uppfattat?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har en sådan ventil, visserligen utan termostat, men jag uppfattar texten så som du förmodar, du stryper med skalringen och termostaten kan ju verka både öppnande och stängande på det flöde som är maximerat.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Tack, jag vill ju inte sabba mitt rykte som värmeguru genom att inte kunna ordna en så enkel sak som att strypa en radiator.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du vill hjälpa mig istället så kanske du kan förklara hur jag ska kunna öka flödet i min ventil, jag har den iställd på max men flödet räcker inte till för att avge den effekten radiatorn hade före ventilbytet. När jag fick ventilen monterad observerade jag att det är en plastbricka med ett litet hål inmonterad på radiatorsidan. Är det den som maximerar flödet? Kan man byta den till ett nummer större hål (eller borra upp det)?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du vill hjälpa mig istället så kanske du kan förklara hur jag ska kunna öka flödet i min ventil, jag har den iställd på max men flödet räcker inte till för att avge den effekten radiatorn hade före ventilbytet. När jag fick ventilen monterad observerade jag att det är en plastbricka med ett litet hål inmonterad på radiatorsidan. Är det den som maximerar flödet? Kan man byta den till ett nummer större hål (eller borra upp det)?

Låter mysko, exakt var sitter denna plastbricka? Sitter den på anslutningen mot radiatorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det är nog dysan på bilden på sidan 2.

http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/S_Radiator_broch.pdf
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Världens bästa radiatorkoppel!

Egentligen är det inte så komplicerat, grundinställningarna kan du göra på en gång på alla radiatorer, pytteradiatorer typ "lilltoan" klarar sig med läge 1-2, lite större radiatorer, typ dubbelradiga 60 X 60 cm radiatorer skall ha 3-4, större radiatorer, typ de som sitter under fönster i vardagsrum/sovrum, dubbelradiga 50 X 110 cm behöver 4-5, och har du ännu större, t.ex. i garaget, kan du ställa dem på 6-7, behöver du gasa för fullt på någon så skall dom ställas på N (maxflöde)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det är nog dysan på bilden på sidan 2.

http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/S_Radiator_broch.pdf
Ja det är den dysan jag menar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Världens bästa radiatorkoppel!

Egentligen är det inte så komplicerat, grundinställningarna kan du göra på en gång på alla radiatorer, pytteradiatorer typ "lilltoan" klarar sig med läge 1-2, lite större radiatorer, typ dubbelradiga 60 X 60 cm radiatorer skall ha 3-4, större radiatorer, typ de som sitter under fönster i vardagsrum/sovrum, dubbelradiga 50 X 110 cm behöver 4-5, och har du ännu större, t.ex. i garaget, kan du ställa dem på 6-7, behöver du gasa för fullt på någon så skall dom ställas på N (maxflöde)
Jag har den ställd på N men jag får inte samma delta T som jag fick före ventilbytet.
Hade typ  :dt:3 °C förut nu är det  typ :dt:10 °C. Därför antar jag att ventilen stryper mer än den gamla och min fundering var om dysan stryper till ett grundmaxflöde?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vet inte säkert, men maxflödet bestämmer man nog genom att välja en radiator med ett högre kvs-värde, om det bara är dysan som skiljer är jag tveksam till, troligen är det mer än bara dysan.
I dina kläder skulle jag prova borra upp den, du kan ju inte förstöra nåt direkt, det enda som kan hända är väl att det börjar susa i ventilen.
Fast å andra sidan, om du ändå skall lossa den för att kunna borra upp den kanske det är bättre att köpa en ny med högre kvs-värde?

Kör du utan termostater skulle du även kunna ersätta den med en trimventil i lämplig storlek (jag hittar inga olika storlekar på de färdiga radiatorkopplen)
« Senast ändrad: 10 april 2012, 11:44:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har ett gammalt sektionselement höjd 590mmx40 sektioner à 30mm. Använder inte termostat på Danfossventilen utan handratt, har inställninen på N.
Köpa en ny menar du ny ventil? Jag tror att Danfoss ventilhus är samma för olika kvs-värden och om jag har tur så är det bara dysans håldiameter som skiljer olika ventilstorlekar?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Behövs dysan?
Börjar det brusa i ventilen utan den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Bra fråga! Ska skicka den vidare till Danfoss.
Ska prova med det i sommar/höst innan eldningssäsongen samtidigt som jag kompletterar bottenvåningen med två till raddar. Kommer att ge dom Danfossar också.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst menade jag en ny ventil, inte en ny radiator... sorry.
Kanske är det bara dysan som skiljer, men det kan vara hela ventilen som skiljer i uppbyggnad just för att undvika brusande ljud.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det är inte bara ventilerna från Danfoss som är superba, även tekisk support.
Här är mina frågor och deras svar:
Fråga:
Jag har fått en ventil RAN 15 rak (bild 1)monterad på ett gammalt sektionselement  höjd 590mm x 40 sektioner à 30mm.
Hade innan ventilbytet ett flöde som gav delta på temperaturen på c:a 3-5 grader.
Nu har jag ett temperatur delta på 10-12 grader när ventilen står inställd på max läget (N).
Jag vill gärna komma tillbaka till det gamla flödet.
På bild 2 ser jag att det finns en dysa. Är det den som begränsar flödet så att jag inte får det gamla flödet?
Kan jag ta bort dysan, ersätta den med en annan (Vilken finns det andra att få tag i?) eller borra upp ett större hål i den?

Danfoss svar:
Förinställning av radiatorventilen ”ringen” som är graderad 1-7, samt N.
N är fullt öppen ventil (oinstrypt).
Plastdysan är bara en flödesfördelare, ingen strypning. Du kan utan bekymmer ta bort den.

Fråga:
Om dysan inte stryper flödet hjälper det ju inte att ta bort den.
Hur ska jag få ännu högre flöde (kvs) än vad läget N på RAN 15 ger?

Svar:
Då får du byta radiatorventilen RA-N  DN15 (kvs 0,9) till RA-N DN20 (den har kvs-värde 1,58)

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!