Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför poolstyrning om radiatorvärme inte behövs under poolsäsongen?  (läst 4377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jag har Nibe 1145 (6kw) som jag under poolsäsongen vill värma en lite pool med (22.5kbm) men tänkte skippa poolstyrning och istället styra endast med värmekurva och gradminuter.

Min tanke är att koppla pÃ¥ en 75 kW rostfri värmeväxlare frÃ¥n Pahlens parallellt med radiatorslingan efter UKV 100 (utjämningstanken) och under poolsäsongen stänga av matningen av radiatorerna med en kulventil samtidigt som jag öppnar kulventilen för matningen av värmeväxlaren. (Jag ska se om jag kan läsa in mig pÃ¥ dimensioneringen av värmeväxlaren sÃ¥ att det gÃ¥r att hÃ¥lla poolen 26-27grader samtidigt som värmepumpen styrs att leverera 36-42grader in i värmeväxlare). 

Min kostnad skulle inskränka sig till två T-kopplingar, en poolvärmeväxlare och två kulventiler och lite eget arbete (inte mer arbete än att koppla in en poolvärmepump).

Har någon gjort eller tänkt göra något likande. Har jag missat något som gör att jag bör tänka om?
Nibe 1145 6kw , 1 1/2 plan 130m2, Stockholm, 40m3 golvvärme, 150m hål varav kanske 130aktivt (hur vet man? jag bor på en höjd)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Rent allmänt är min uppfattning om att värma pool med husets vp att det är en ruggigt dålig affär. Din vp för 70.000 är byggdför att hålla i Max 20 år. Med de gångtider en poolvärmning medför är den tiden reducerad till mellan 5 och 10 år innan den är slut. Då ångrar man att man inte köpte en separat pool-vp för 25.000:-.
Men principiellt bör det väl funka. Om du får till vattemängd och rätt flöde genom växlaren.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rent allmänt är min uppfattning om att värma pool med husets vp att det är en ruggigt dålig affär. Din vp för 70.000 är byggdför att hålla i Max 20 år. Med de gångtider en poolvärmning medför är den tiden reducerad till mellan 5 och 10 år innan den är slut. Då ångrar man att man inte köpte en separat pool-vp för 25.000:-.
Men principiellt bör det väl funka. Om du får till vattemängd och rätt flöde genom växlaren.

Nibe 1145 ligger väl kring 45kkr i nuläget.
Jag tvivlar på att livslängden på pumpen går ner så extremt som du säger. I mitt eget fall gick det uppskattningsvis ca 800 timmar för poolen i år på VPn, och då är det en läckande dubbelt så stor pool (volym) och en VP som är ungefär dubbelt så kraftig. Dom 800 timmarna innebär en ungefärlig ökning på 25% av drifttiden senaste 12 månaderna på min VP. Det borde inte dra ner livslängden till 25-50% mot om jag inte värmde poolen med VPn.
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Pumpen hÃ¥ller längre än 20 Ã¥r. Det som gÃ¥r sönder är elektronik och denna kan bytas, kompressor som oxÃ¥ kan bytas.  Kompressorn ska hÃ¥lla runt 70000 timmar  sen byter man den och har ytterligare 70K timmar.  Klart poolen ska värmas av vp:n *vinkar*

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Allt går att laga. Men gemene man gör inte det. Dom byter pump efter 12 år pga försäljarens snack om att pumpen är slut och att dom nya är mycket effektivare.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Men i dagens läge är detta inte riktigt sant, inget har hänt med kyltekniken på 1000 år typ.

Plattväxlare hÃ¥ller sgt som för alltid,  el byter vi ut  kompressor likasÃ¥ Thumbsup

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Ska man ändÃ¥ byta efter 12 Ã¥r för ett skitfel sÃ¥ är det ju lika bra att den fÃ¥r värma poolen under tiden den bör ju hÃ¥lla 12 Ã¥r i alla fall + att man spar in 25000kr för minst 1 st pool vp  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men i dagens läge är detta inte riktigt sant, inget har hänt med kyltekniken på 1000 år typ.

Plattväxlare hÃ¥ller sgt som för alltid,  el byter vi ut  kompressor likasÃ¥ Thumbsup
Hur mycket försäljarsnack är sant? Men det spelar ingen roll. Jag har typ 100 exempel på att det funkar som jag säger. Att det sen finns installatörer och nördar som du och jag vet jag också men vi är i minoritet.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ska man ändÃ¥ byta efter 12 Ã¥r för ett skitfel sÃ¥ är det ju lika bra att den fÃ¥r värma poolen under tiden den bör ju hÃ¥lla 12 Ã¥r i alla fall + att man spar in 25000kr för minst 1 st pool vp  *vinkar*
Grejen är att enligt min relativt lilla erfarenhet av villor med hus-vp värmning av pool så börjar vp strula långt tidigare än de som får vila pump och hål under sommaren. Jag har inga data för att konfirmera detta utan bara några konkreta exempel.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Visst kan det vara sÃ¥ men om man spar 25000kr pÃ¥ att slippa köpa en pool vp sÃ¥ kan man kanske stÃ¥ ut med att byta vp efter 15 Ã¥r istället för 20 Ã¥r och dÃ¥ fÃ¥r man ju Ã¥rets modell med nyaste cp och turbokompressor  ;) skrivet av en med ännu mindre erfarenhet av poolvärmning  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
jag har ganska stor pool och VP erfarenhet, det funkar fint  byggde det för en mÃ¥nad sedan typ  men dÃ¥ var det min egen design  och mkt mer prylar huvuddunk ;D

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Visst kan det vara sÃ¥ men om man spar 25000kr pÃ¥ att slippa köpa en pool vp sÃ¥ kan man kanske stÃ¥ ut med att byta vp efter 15 Ã¥r istället för 20 Ã¥r och dÃ¥ fÃ¥r man ju Ã¥rets modell med nyaste cp och turbokompressor  ;) skrivet av en med ännu mindre erfarenhet av poolvärmning  *vinkar*.
Nu snackar vi strul efter 5-7 år.
Och i Nibeforum finns just nu en tråd som är ett bra exempel på svar man får av 8 av 10 tekniker som gemene man får ut vid strul.

Utdrag ur texten:
Tekniker anlitades som konstaterade att kompressorn var mycket het (alltsÃ¥ trotts att den aldrig lÃ¥ter nÃ¥gonting).  UtifrÃ¥n det gjorde han bedömningen att kompressorn behöver bytas (en kostnad pÃ¥ 30.000 SEK). Han ställde om pumpen sÃ¥ att endast eltillsatsen tilläts för att vi skall kunna se hur kompressorn uppför sig efter det att den har svalnat.

I min värld kan det finnas minst 10 andra felkällor som bör undersökas först.
« Senast ändrad: 15 november 2011, 22:13:44 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför använder man en borra på 0-7grader för att värma poolen när det finns 15+ grader att hämta i luften? Borde inte det vara grymt mycket mer effektivt?
Är inte solvärme ett väldigt ekonomiskt alternativ till poolvärme?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
15+ är sÃ¥klart bättre,, förutsatt att din poolmaskin är bra dimensionerad.  men den kostar ju lite mer än ett poolkort och lite delar :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Rent tekniskt borde det funka  lika bra att krana om radiatorslingan till poolvärmeväxlaren. Nackdelen är väl att du mÃ¥ste ändra en del inställningar pÃ¥ VP'n varje gÃ¥ng du växlar mellan hus- och poolvärme.
Har du 'riktig' poolstyrning så har ju den sina egna inställningar plus att VP'n kan växla mellan pool och hus automatiskt under vår och höst då det finns behov av att värma båda (Det är väl när det börjar bli kallt ute som man vill njuta av en varm pool?).

Jag har gjort på ungefär samma sätt själv - Jag har en luft/vatten och har satt in en växelventil mellan VP'n och varmvattenberedaren och ett relä som växlar över tempgivaren från varmvattenberedaren till poolen. På så vis tror VP'ns styrsystem att den måste göra varmvatten men värmen hamnar ute i poolen. För att få lagom varmt i poolen och inte bli helt utan varmvatten så övervakar jag processen med en dator och växlar tillbaks till varmvattenberedaren vid behov...
 *vinkar*
« Senast ändrad: 16 november 2011, 07:00:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!