Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Euronoms eller antagligen annans fel  (läst 2817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Euronoms eller antagligen annans fel
« skrivet: 23 december 2013, 03:03:59 »
Min granne var bekant med en person som hade en enskild firma som var återförsäljare för Euronom. Han fick lösningen att installera solvärme och luftvärme luft/vatten tillsammans med en av deras ackumulatortankar, ca 140.000:- Huset är på 200 kvadrat och i en verkstad på 60 kvadrat ville han ha 10 grader.

Det blev fel, ingen riktig kalkyl gjordes så värmepumpen på 10 kW klarar sig inte själv när tempen går under +4 grader.. Så jag hjälper nu till att skriva skrivelser medan värmepumpen står avstängd och lyser med sin rostfria plåt och gamla värmepannan fortsätter bränna havre..

Ovanligt för kunder som har köpt produkter från Euronom? Måste vara så, det är mycket dyra produkter så de levererar nog, men se upp för återförsäljarna!
« Senast ändrad: 23 december 2013, 03:08:30 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #1 skrivet: 23 december 2013, 06:50:26 »
Mmm, tyvärr är det inte ovanligt att de som värmer med biobränsle av någon form inte vill ha en fulltäckande anläggning utan vill "elda mindre".
Rådet då blir rätt ofta (för att det inte skall bli sååå dyrt) att sätta in solfångare, ibland i kombination luft/vattenvärmepump och en systemtank som kan hantera flera olika värmekällor.

Solfångarna och luftvärmepumpen gör förmodligen att han inte behöver elda typ halva uppvärmningssäsongen, och inte alls på sommaren.

Försiktigt räknat behöver hans hus/verkstad kanske 13 kW när det är som kallast, och en 10 kW luft/vattenvärmnepump ger väl ungefär 5-6 kW vid -15 grader.
Som säljare bör man informera om detta, men man är ju inte heller helt utan undersökningsplikt som köpare heller, tycker jag i alla fall.

En bergvärmeanläggning med nära 100% effekttäckning hade kanske kostat aningen mer, men varit mycket bättre, men åter igen, som säljare skall du ju både göra köparen till lags (många som eldar drömmer om solfångare) och sälja bra grejer.
Inte alltid så lätt.

Men sen är det naturligtvis så att många installatörer inte heller vet/förstår/sätter sig in i hur värmepumparna fungerar och bör dimensioneras - så visst, ibland faller ansvaret tungt på säljaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #2 skrivet: 23 december 2013, 07:54:11 »
Varför är vp avstängd?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #3 skrivet: 23 december 2013, 08:03:38 »
Jag har svårt att se att det skulle vara Euronoms fel att en enskild återförsäljare har räknat fel (eller inte räknat alls).
Jag undrar också varför VP'n är avstängd?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #4 skrivet: 23 december 2013, 09:33:00 »
Har man inte gjort någon kalkyl är det svårt att hävda att något är fel. Vad hade köparen förväntat sig?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #5 skrivet: 23 december 2013, 09:58:42 »
Det slår mig att det har förekommit liknade fall tidigare. Man anlitar en släkting eller bekant för att göra en värmepumpinstallation. Eftersom man känner varandra görs ingen ordentlig kalkyl, inga papper skrivs, sånt behövs inte vänner emellan, utan allt går på lite lösa boliner. Så fungerar det inte som tänkt, i alla fall inte som husägaren har tänkt, och då blir det en riktig soppa.

Solvärme i kombination med luft/vatten är en lite konstig variant. En L/V-pump fungerar bäst sommartid och producerar då betydligt billigare värme än en solfångare. Skulle tro att värmepumpen producerar värme till runt en tredjedel av kostnaden för solvärmen om man tar med kapitalkostnaderna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #6 skrivet: 23 december 2013, 10:01:24 »
Förmodligen behöver han en alldeles för hög framledningestemp för att varken Luft/vatten eller borrhål skall funka - uppsatt för att elda i panna med 70C ut på radiatorer. Jag har själv en anläggning med just luft/vatten, solfångare och en gammal vedpanna mot acktankar. Jag tycker denna kombination är alldeles ypperlig. Vedpannan har jag inte eldat i på två år nu. Är inte värt att dra igång detta tröskverk för att ev tjäna några tior när det kryper under -10C. Jag låter pumpen gå hela vägen ned och elpatronen får sköta ev spets - det blir inte många kr på ett år.
Solfångarna satt jag in innan pumpen för att slippa elda för varmvattnet under den ljusa delen av året. Jag förstår till fullo argumenten mot att inte köpa solfångare i kombination med luft/vatten. Men samtidigt är det rätt skönt att låta pumpen vila och tillverka varmvatten till maginalkostnaden 0.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #7 skrivet: 23 december 2013, 10:02:57 »
Vi karlar har ofta skygglappar när det kommer till projekt och praktiska lösningar.
Vi blir fixerade vid våra idéer......och tror att vi har den bästa lösningen.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Euronoms eller antagligen annans fel
« Svar #8 skrivet: 26 december 2013, 11:42:32 »
Booza, det behövs lite mer info för att utreda vad som har gått snett. Att en LVVP på 10 kW inte skulle klara huset effektmässigt vid 4°C låter lite underligt så förmodligen är det (såsom andra skriver) framledningen. Är för hög. Samtidigt: en framledning på 55°C vid denna temperatur låter som väldigt hög. Vid DUT, vad nu denna är, skulle framledningen vara sjukt hög.

Euronoms VP är samma som Mecaterm och beroende på modell ger dessa 60-63°C in i pannan när det inte är kallt ute. Sedan shuntas detta varpå den verkliga framledningen blir lite lägre. För att nå maximal temp måste båda cirkpumparna justeras in.

Kan ni skriva ner vilka inställningar pannan har? Har systemet innegivare?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!