Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?  (läst 8749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne9876

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« skrivet: 29 juni 2004, 23:03:05 »
Jag ska precis gräva för jordvärme och undrar om man ska fylla sand eller jord runt slangen ca 10 cm runt om?

Vilket är bäst, jord eller sand?

Tomtmarken i övrigt består mest av lera.


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2004, 23:32:01 »
Sand borde vara bättre, men lera har en tendens att äta upp allt annat så det viktigaste är att inte ha något matrial med Vassa saker i sig tex vassa stenare. som kan skada slangen
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2004, 23:56:59 »
Precis som ME skriver, har du mycket sten i jorden så det blir jobbigt att plocka undan när du återfyller runt slangen. Då kan ett flak sand spara ryggen en hel del. Det viktiga är att inga tunga eller vassa stenar kan komma åt slangen.
 
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2004, 08:21:48 »
Lägg inte för mycket sand bara...tänk på att den kyls ut fort jämfört med jord eller lera.

...men 10cm runt om borde väl inte vara några problem.

/Henke

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2004, 13:26:15 »
ja, nog är lera bättre än sand, jag har som tur är mycket blÃ¥lera där jag grävt ner min slang.  ;D

Peter E

  • Gäst
Peter E
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2004, 21:06:07 »
Jag skyddsfyllde "för hand" med befintligt material jag sorterade ut frÃ¥n schakthögen vid sidan. Jag la väl pÃ¥ ca 10cm. Rätt mycket jobb men dÃ¥ kunde jag kolla sÃ¥ att det  inte kom nÃ¥gra stenar pÃ¥ slangen. Materialet var blandat lera, sand, silt. Egentligen hade jag köpt allt färdigt men jag föredrog att vara med pÃ¥ ett hörn. Jag antar att bÃ¥de entreprenören och jag tjänade pÃ¥ det hela.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2004, 07:57:57 »
Ja, det gäller att vara försiktig, jag har en gammal grävare och grävde själv, var väldigt noga med att kolla vid igenfyllning att inga stenar kom intill slangen, gick i  gropen och handfyllde det första lagret samt att jag hela tiden har tryck i slangen sÃ¥ den inte kan bli klämd om jagt.ex, skulle rÃ¥ka tappa ner en sten. Har 5 bar luft i den ;D

admin

  • Gäst
admin
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2004, 09:42:19 »
Rent teoretiskt är den bästa återfyllningsmassan runt slangen "ren" lera. Sand är bra ur skydds-synpunkt, men har inte vidare bra värmeöverföringsförmåga.
Bäst torde vara våt jord/lera.

Jag återfyllde med befintligt material, såg till så att inga stenar la sig intill slangen. Har du gått om tid skulle jag rekommendera att du vattnade ned materialet du "skyddsfyller" med runt slangen, detta för att få så god värmeöverföring som möjligt mellan slang och mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2004, 10:31:45 »
Jag tror inte att ca 10 cm sand märkbart sänker överföringsförmågan. I stället är det hur fuktig marken där slangen ligger som är avgörande. Att man brukar säga att sandjordar är sämre än lera beror framför allt på att sandjordarna dränerar bort vattnet. Har man blöt jord/lera så kommer sanden runt slangen att bli blöt den med. Att "vattna" tror jag inte kommer att ha nån bestående inverkan eftersom fuktnivån kommer att utjämnas efter ett tag.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2004, 16:55:47 »
Vattningens enda uppgift skulle vara att se till så att återfyllningen skedde på bästa möjliga sätt, med god kontakt mellan slangen och återfyllningsmassorna.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Jordvärme - fyllning runt kollektorslang?
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2004, 20:59:30 »
Vattningens enda uppgift skulle vara att se till så att återfyllningen skedde på bästa möjliga sätt, med god kontakt mellan slangen och återfyllningsmassorna.

Jo, jag förstår nu att det var så du menade. Man skulle behöva göra det med allt material. För mej har det sjunkit något under första året så jag har fått fylla på lite där det spelar roll.

Ett fenomen som tydligen också påverkar värmeöverföringen, och då där det fryser runt kollektorn, är att isen kan pressa undan fyllningen runt slangen. Har man då riktig otur och har tort i marken blir det luftfickor runt slangen. Nu är det väl sällan så tort utan fickorna fylls med vatten.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!