Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snödrev?  (läst 7475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snödrev?
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2006, 21:46:38 »
För alla som är lite deppiga för att pumpen inte klarar hela effektbehovet just nu kan jag kanske glädja er lite om ni mår bra av skadeglädje. Är nere stup i kvarten och ändrar shunten på pannan (automatiken sönder) och man kan se oljan försvinna på mätaren som bensinen i en Volvo 245:a i motvind... Och detta är i Skåne vid kusten (-8 ute just nu).

PÃ¥ tisdag kommer Thermias Ã¥f hit. Det enda jag är lite nervös över är att jag inte direkt har trumf pÃ¥ hand när det ska prutas  :'(

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Snödrev?
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2006, 23:54:18 »
passa på och kolla nu när det är kallt vilken temp du behöver på stig och retur från radiatorkretsen.
Det är mycket viktigt att ha koll på

Du behöver minst 8 kw pump kanske mer..
Gärna ytjord eller bergvärme men luft vatten kan ev duga där "nere"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snödrev?
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2006, 11:03:08 »
Hej Alla!

I natt vid -12.9 stannade pumpen för första gÃ¥ngen pga kyla. TS (6 kw) i 1 timma sedan gick den igÃ¥ng igen och gÃ¥r nu 1 tim stoppar 1 tim vid -5.5.  22 grader inne,  shunten pÃ¥ 3:an 40 grader fram spetsar just nu lite med braskaminen för komforten fiR:

/reiner *vinkar*
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Snödrev?
« Svar #18 skrivet: 23 januari 2006, 11:28:38 »
Blir ledsen när jag ser hur lite era vp drar. FörstÃ¥r att  Ni som har bergvärme att era drar mindre.
Min VP ligger på ca 140 kwh/dygn när det är -10 och då stöd eldar jag ändock i min kamin.
Suck.  *grina* *grina*
Men har inte haft problem med vind eller snön.
Eva
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snödrev?
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2006, 18:13:04 »
Bertil

Jag behöver 45 grader ut vid 0 grader och låg på 52 grader vid -9. Då klarade jag 20 grader inne. Vet ej om det har något med saken att gör men cirkulationspumpen står på högsta (3:an) så returen bli ganska varm, ca 5 grader under vad som går ut. Kanske får man ändra på det vid värmepump? Problemet är när blåsten kommer, nu var det inte så många m/s och vinden kom ej från havet. Jag har tänkt mig att en Atria 8 ska räcka. Topparna får jag klara med tillsats.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Snödrev?
« Svar #20 skrivet: 23 januari 2006, 19:41:57 »
Citera
Jag behöver 45 grader ut vid 0 grader och låg på 52 grader vid -9

Du klarar lite drygt -10 utan problem med för hög temp i radkretsen.

Jag tycker iofs att du behöver lite hög temp, men du har väl rätt sällan kallare än nån enstaka minugrad!

MEN har du termostatventiler finns det en hel del att hämta där kanske, om dom nu stryper flödet!? Har du dom fullt öppna?
Om inte kan du göra ett test med dom öppna, jämn värme fixar man sen med fast strypning där det blir för varmt.
Osså en rumsgivare som hjälper till att hålla tempen vid tex blåst, det behövs verkligen hos dig!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snödrev?
« Svar #21 skrivet: 23 januari 2006, 20:23:06 »
Efter att ha läst på deta forum så har jag gått över till att öppna upp termostaterna helt på nedervåningen och har nästa helt öppet på övervåningen. Jag sköter sedan värmen ut till radiatorerna med manuell shuntning på pannan. På detta sett kan jag uppskatta vad jag behöver för värme till radiatorerna. Det är stenhus men det läcker ut rätt mycket värme. Fönstren är välisolerade mot havet (nya treglas) men själva huskroppen är relativt oisolerad. Jag har lösulsisolerat på vinden sedan några månader tillbaka och det har hjälpt rejält. I sovrummen uppe stryper jag en del.

Först var jag helt inne på CTC men efter att läsa på forumet har jag mer och mer gått över till att tycka att Thermia har en bra lösning. Kanske inte världens bästa COP enligt "reklamsiffror" men i varje fall en suverän approach när det gäller att dela med sig av information samt en teknik som verkar väl genomtänkt. Samidigt är det i Helsingborgstrakten svårt att få in bra (läs låga) offerter på CTC. Thermia ligger "bara" ca 5 - 10000 över för jämförbar urustning så det lutar åt det.

Glömde tidigare att nämna att nämna att enligt SGU har jag problematisk mark för borrning (gammal havsbotten, 175 meter från stranden) och tomten är för liten för jordvärme.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Snödrev?
« Svar #22 skrivet: 23 januari 2006, 20:55:09 »
Citera
Glömde tidigare att nämna att nämna att enligt SGU har jag problematisk mark för borrning (gammal havsbotten, 175 meter från stranden) och tomten är för liten för jordvärme.

Vad säger man, bra att ha koll.
Alla rÃ¥d här gÃ¥r inte köpa rakt av, dÃ¥ kan det bli fel  :-[

Ville nämna det  trots allt    a:gl

Ang information.. kring luft luft har det bitvis varit rena hästhandlarfasoner! Vet inte riktigt hur det är med luft vatten.

Men på luft luft är absolut avfrostningsfrekvensen av mycket stor vikt för avgiven effekt.

Så COP vid drift borde bytas till COP vid viss utettemp och fuktighet osså inkludera avfrostning.
Som Adam antyder här så tas det en hel del värme till avfrostningen även till luft vatten så det är nog viktigt även där för verklig COP.

Sagt av en som inte ens sett en luft vatten :-[
Men att köpa en sÃ¥n i kallhelvete avrÃ¥der jag iofs frÃ¥n, längre resor blir heller inte av gärna  :o

Säger som han som bor i norra Jämtland (stod i länstidningen häromdagen)   jag va till Östersund ett par gÃ¥nger men det va inge kul bullrigt o trÃ¥ngt, sen har jag varit till Borga(fjäll) för nÃ¥gra Ã¥r sen!!
Väglöst land ca 1 mil till väg inte ägare av motorfordon, ingen tv ens. Det verkar inte va nåt att ha sa han. Men jag har börjat lyssnar lite på radio.
Blir det inte ensamt då frågades. Nä inte då brevbäraren kommer ju 2 ggr i veckan!!
Sug pÃ¥ den ni  :D

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=296061&avdelning_1=101&avdelning_2=106

Oooops spÃ¥rade ur igen  :-[ :-X
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Snödrev?
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2006, 21:57:27 »
Hej Anders!

Jag bor på ett vargtjuts avstånd (nåja) ifrån dig.

Jag har själv installerat en Nibe L/V nu i höst, och är jättenöjd.
Tror till 100% på en L/V i våra trakter.
Lycka till med ditt val av VP. Jag tror att vad du än väljer så blir det ett bra val. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 751
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!