Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installerat braskamin, ska nÃ¥got justeras?  (läst 2135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installerat braskamin, ska något justeras?
« skrivet: 07 februari 2017, 13:23:58 »
Satt å fundera om jag ska göra nån justering på värmepumpen nu när jag installerat en kamin?

Har en nibe1245, acktank, rumsgivare bt50

Tänkte om man skulle ändra "påverkan" av rumsgivaren på nå vis.. men hittar inget i manualen..
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2017, 15:07:36 »
Om du har arbetstank är det enklast att bara begränsa termostaten på radiatorn i rummet med kamin på nån grad över normal rumstemp.
Var sitter rumsgivaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2017, 15:10:04 »
golvvärme och inga termostater

halvöppen planlösning.
rumsgivare i hallen nära öppning till vardagsrum där kaminen står
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2017, 15:19:02 »
Funkar det bra som det är eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2017, 18:13:00 »
Funkar det bra som det är eller ?

Hela ide'en med braskamin är väl att frossa i värme :)?
Så då låter man vpn gå som vanligt med rumsgivare inställd som inte har för stor påverkan
eller att du flyttar givaren ännu en bit bort från kaminen :-X :P
SÃ¥ tycker jag


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2017, 18:21:12 »
Mmm, minska rumsgivarpåverkan.
Och vädra lokalt i anslutning till braskaminen om det blir för varmt, du har ju ändÃ¥ inte tänkt elda för att spara pengar.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2017, 14:23:14 »
haha va kul ni är  självklart sparar man ju pengar för varje pinne man stoppar in, jag har säkert 100 m3 som mÃ¥ste eldas upp... att sälja virkessppill och "skitved" är ju rätt svÃ¥rt

jo det funkar bra,  har dock sänkt värmen pÃ¥ värmepumpen frÃ¥n 21 till 19,5 inne..

tänker att 19,5 ska man kunna "klara" sig bra i, men är man frysen får man elda :)

tänkte om man ska göra pÃ¥ nÃ¥ vis sÃ¥ att VP känner av att man eldar,  och kanske inte ska starta lika tidigt dÃ¥..  den bör ju känna innegivaren tycker jag
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2017, 19:15:19 »
Ja, det är många som behöver elda av flera skäl, tex röja på sina marker eller elda bokföring ^-^

Jag tycker du kan flytta givaren närmre kaminen då tummenupp
Eller så höjer eller sänker du givaren beroende på om du eldar eller inte, men vet inte hur du gör med ack tanken, har du tänkt och tömma den innan du eldar?
En tjänad kr är inte en kr, men en SPARAD kr är verkligen en kr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerat braskamin, ska något justeras?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2017, 06:22:56 »
Om du nu betalar för sotningen så tror jag nog du för svårt att elda ihop till den avgiften, men låt detta vara, vi blir alla saliga på vår tro.
Som jag ser det har du fyra val.
Låt rumsgivaren strypa värmen i hela huset, du kommer att få varmt och skönt i närheten av där du eldar, bra temp i stora delar av huset, och lite för kallt i andra delar av huset.
Om de "kalla" delarna är acceptabla utrymmen att ha kallare i, som t.ex. garage, förråd och ett gästrum t.ex. så är det ju inga problem.
Men får du alldeles för kallt i sovrummet, och en högljutt protesterande partner så kanske det är en sämre lösning.
Med denna lösning blir det kanske en märkbar besparing.

Låt rumsgivaren kompensera ytterst lite när du eldar, det säkerställer att dina kallaste rum ändå är acceptabelt varma, men det kommer att bli lite "för varmt" i stora delar av huset.
Besparingen blir obetydlig.

Stäng av kompenseringen från rumsgivaren, garanterar bra temp i de kallaste rummen, men ger ingen besparing.

Montera termostater i de delar av huset som värms av braskaminen.
Detta ger en noterbar besparing, men ger kalla golv, och kanske kallt hus x-xx timmar efter att du slutat elda, och innan golvet hunnit värmas upp igen.

Kompromisslösningen som du hittills valt kanske är den bästa, att sänka normaltempen med ett par grader ger ca 10% besparing, om din värmepump tidigare förbrukade 6000 kWh/år så ger det en besparing på ca 600 kWh/år och det är väl ungefär nåt sånt jag tror är det man kan spara, oavsett hur man gör.
Kanske 1000 kWh som mest.
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 06:24:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!