Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC 3032  (läst 28324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2011, 23:14:39 »
Tack för ditt inlägg TUCSONOR, jag som "nybegynnere" uppskattar det! Tidigt i morse fick jag min första avfrostning(!), det gick perfekt - det tjocka lagret av frost försvann på några minuter (såg det genom fönstret). Under tiden var innedelen helt stilla.

Gillar denna inverter-modell - den susar tyst ungefär som den frostfria frysen som vi är vana vid. Ineffekt ca 400 W och uteffekt är luft med temp 38ºC - håller ca 80 m2 varmt i kväll då det är 5 ºC ute. Ca 5 kWh total förbrukning för ett dygn. Vi stänger av den under natten och mitt på dagen.
Men snart kommer vintern.. när temp ute är -7ºC ska jag mäta igen. Thumbsup
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #16 skrivet: 09 november 2011, 22:50:21 »
Denna höst är ju perferkt för en luftvärmepump  studs
Mycket få avfrostningar hittills - och de som har varit har "signalerats" av innedelen med en sekunds snabb fläkt i början och slutet av avfrostningen. Överraskande bra gjort. Men det kanske är standard?
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SC 3032
« Svar #17 skrivet: 10 november 2011, 19:21:16 »
Denna höst är ju perferkt för en luftvärmepump  studs
Mycket få avfrostningar hittills - och de som har varit har "signalerats" av innedelen med en sekunds snabb fläkt i början och slutet av avfrostningen. Överraskande bra gjort. Men det kanske är standard?
Hvor lang tid tar avfrostingen?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Tripod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC 3032
« Svar #18 skrivet: 11 november 2011, 23:07:56 »
Min SC 3032 avfrostar ofta tycker jag. Flera gÃ¥nger pÃ¥ nÃ¥gra dygn??!  :(
Västerbottning

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SC 3032
« Svar #19 skrivet: 12 november 2011, 07:39:20 »
Min VP frostar av med 2-3 timmars intervall nu när det är runt 0 grader och fuktig luft...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SC 3032
« Svar #20 skrivet: 12 november 2011, 09:43:37 »
Zibro og defrost.

Det ser ut som at Zibro har en noe mer "intelligent" defroststyring enn Coolix som er sammenlignbar pumpe. Min Coolix defroster hver 40 minutt om utgang på fordamper er -2 eller lavere i 40 minutter.

En Zibro ser ut til å har mer smarte valg. Først så er korteste tid mellom defrost 50 minutter. Så har den to kritterier, det ene temp ut av fordamper under -8 etter 50 minutter drift eller temp inn på kondensator under 40 grader for mer enn 2 minutter. Den er med andre ord noe mer behovsstyrt.

Vedlagt beregnet forbruk på defrost på ulike maskiner/tilstander. En Zibro kan nærme seg en "merkepumpe" med såkalt behovsstyrt defrost om is og belastning på maskinen er slik at den holder mer enn 40 på kondensator, og det er varmere enn -8 ºC fra fordamper. Min Coolix er en "amøbe" til sammenligning, er det altså under -2, vips defrost.
Utgjør omlag 1.5 kWh/døgn, om defrost tar i snitt tar 5 min og trekke 0.8 kW som på min.

Ser at Zibro bryter defrostsyklus på +15 ºC. Jeg bedømmer det som bra, bør sikre at all is forsvinner. Til sammenligning har Mitsu FD25 VA som gjerne fryser til langt lavere brytpunkt, men det er fikset til på FDxx VAB modellene med å øke brytpunkt opp til 15 ºC.



- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #21 skrivet: 29 december 2011, 00:20:43 »
Jag startade denna tråd när jag installerade värmepumpen - ska skriva något om mina erfarenheter. Den värmer primärt ett större kök med alkov, ca 45 m2. Det har den klarat hittills med råge (-5 ºC har hittills varit den lägsta ute-tempen). Vid +4 ºC drar den ca 500 W för att hålla 20 ºC. Jag har jag testat att öppna alla dörrar i bottenvåningen, ca 100 m2, och använda en golvfläkt för att driva runt luften, 18 ºC blev det då i rummet längst bort. Då gick den på maximal effekt, ca 1100 W.
Avfrostningen har fungerat utan problem med 50 min intervall mellan 8 minuters avfrostning. "Baljmetoden" har används för att ta hand om kondensvattnet. Ca 6 liter vatten per dag har det blivit. Strömavbrotten som nu har varit sÃ¥ frekventa har den klarat utan problem. Jag är hittills mycket nöjd - vi fÃ¥r se hur det hÃ¥ller när vinterkylan slÃ¥r till..  :-\
« Senast ändrad: 29 december 2011, 00:50:09 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Tripod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC 3032
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2012, 12:29:57 »
Våran Zibro SC 3032 som vi monterade i garaget har fungerat klockrent i vinter. Dock slutade den värma då temperaturen sjönk under -28. Har haft en snittförbrukning på, ja nu var jag så dum att jag inte skrev upp det och så blev det strömavbrott och mätaren nollades... Kan säga att den låg väldigt länge på just över 530W i snitt, även då det var -10! Kan inte på något sätt klaga på funktionen. Eftersom jag samtidigt installerade en Mitsubishi i huset så kan man väl säga att den hängde med längre ned i temperatur men så var den ju mycket dyrare också. Ångrar inte att vi provade en lågprisvärmare till garaget!
Västerbottning

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro SC 3032
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2012, 16:06:23 »
Intressant att veta tack. Anade att gränsen skulle gÃ¥ nÃ¥gonstans vid -25C eftersom Zibron är en kapillärrörsmaskin. Bra att klara -28C när den är enligt produktspecen bara klarar -15C Thumbsup  Vilken temp har det varit inne i garaget? (Inte bara intill värmepumpen utan ocksÃ¥ i andra änden av garaget?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC 3032
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2012, 12:29:40 »
Ni som har denna pumpen, skulle ni välja 2st 3032 i en villa på 125m2 (enplan), eller en dyrare märkespump av större modell. Innedelen / delarna kommer monteras under fönster (kan luftströmmen ställas horisontalt?).
Efter timtals läsning på forumet känner jag såhär,
Fördelar: 2 pumpar till priset för en märkespump=lättare att nå hela huset.
Nackdelar: ev sämre verkningsgrad än märkespumparna, sämre garanti än märkespumparna, kanske högre ljudnivå då två innedelar monteras?
Har bra erfarenhet av 2st kinapumpar (Foma) som jobbat/jobbar jättebra efter 7Ã¥r, men när man nu har rÃ¥d att handla märkespump sÃ¥ blir jag ändÃ¥ kluven  :-\

Utloggad Tripod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC 3032
« Svar #25 skrivet: 13 mars 2013, 12:25:51 »
Våran Zibro SC 3032 som vi monterade i garaget har fungerat klockrent i vinter. Dock slutade den värma då temperaturen sjönk under -28. Har haft en snittförbrukning på, ja nu var jag så dum att jag inte skrev upp det och så blev det strömavbrott och mätaren nollades... Kan säga att den låg väldigt länge på just över 530W i snitt, även då det var -10! Kan inte på något sätt klaga på funktionen. Eftersom jag samtidigt installerade en Mitsubishi i huset så kan man väl säga att den hängde med längre ned i temperatur men så var den ju mycket dyrare också. Ångrar inte att vi provade en lågprisvärmare till garaget!

Idag kan jag säga att man nog ångrar inköpet. Eftersom dessa maskiner marknadsfördes som lätta att installera med snabbkoppel så installerade vi den själv. Den har fungerat utmärkt tills för ungefär en månad sen då den plötsligt slutade värma.
Kontaktade Jula som vidarebefodrade till Zibro. Dom var ju inte riktigt så trevliga och sa att "du måste ju ha den på värme"... Jo det visste man ju. Sen så sa dom "jaha det är en gammal maskin". Nja den var ju köpt i oktober 2011 så garantitiden gäller ju än.
Nåja, fick en "självtest" man skulle göra och sen gå till jula med den tillsammans med kvittot och så skannade dom in detta och skickade in till Zibro. Så långt allt väl. Grejen är att dom lagar aldrig maskiner utan byter ut dom istället och nu ville dom veta vilken auktoriserad firma som hade installerat den (kvitto krävdes ju givetvis) sen skulle den nedmonteras av en auktoriserad montör också och lämnas in på Jula. Hade den då blivit godkännd av Zibro som "kass" och alla kvitton och papper var i ordning så skulle man få en ny. Problemet är att det mig veterligen inte finns någon auktoriserad i skellefteå som vill jobba med dessa maskiner. Inte på något vis. Sen så var ju en avgörande faktor vid inköpet att man kunde installera den själv, trodde ju givetvis att garantin skulle gälla då det inte på NÅGOT vis informerades om något annat av säljarna vid den tiden, snarare påpekades hur enkel den var att montera.
Kommer nu att byta ut den mot en mindre märkesmaskin.
Västerbottning

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #26 skrivet: 28 september 2013, 02:20:10 »
Tack för info om hur det kan gå när det inte funkar. Har köpt en andra Zibro-pump till låg kostnad - pajar någon av dem för tidigt så blir det förlust. Spännande att se, ska rapportera framöver.
« Senast ändrad: 28 september 2013, 02:27:54 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #27 skrivet: 23 oktober 2013, 21:06:13 »
Jajamän.. nu är det så att jag råkat ut för fel, pumpen startar inte, ger felkod E1. Telnumret som Jula gav mig är till Danmark, svensktalande Sten eller Peter, inga problem. Sten är vänlig och mejlar mig förmulär för självtest av pumpen. Eftersom pumpen står still och stänger helt med felkod E1 är det lätt att mäta temp vid utblås efter en kvart.. Efter jag svarat fick jag formulär med fler uppgifter om allt - det tycks rimligt allting. Jag kommer att få åka till Jula med delarna och få nya. Ett måndagsexemplar var det.
« Senast ändrad: 23 oktober 2013, 21:08:25 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #28 skrivet: 25 oktober 2013, 18:17:07 »
Nu har jag nu varit hos Jula med pumpen och de papper jag fått på mejl från Danmark. Fick en ny pump, en SC 3637 eftersom SC 3032 är utgången ur sortimentet. Jula skickar sen den trasiga pumpen till Danmark. Toppenservice och Steen i Danmark snackade bra svenska och var mycket vänlig! Att det kan vara så olika erfarenheter för Tripod och mig..
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad linbeira

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC 3032
« Svar #29 skrivet: 10 november 2013, 19:29:16 »
Visserligen är min deras Anslut "nordenpumpen"som lade av för ett par veckor sedan och fick fylla i självtestet och kvitto och skicka in.
Var inga problem fick en ny på garantin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!