Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare kombinerad med vindmätare  (läst 1085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Innegivare kombinerad med vindmätare
« skrivet: 09 december 2010, 15:12:43 »
Hej,

har väl tänkt att köra den här värmesäsongen med bara utegivaren för att hitta en funkis kurva. Sen har jag tänkt sätta in en innegivare också, eftersom vi har stora gamla söderfönster som ger övervärme vid lågt stående sol. En annan sak jag märkt är att hård blåst i samband med kyla gör det kallare i huset. Funderar därför på om någon försökt sig på följande:

Jag skulle vilja ha en innegivare som sänker börtemp vid övervärme. Men vid undervärme vill jag BARA att den höjer börtempen OM SAMTIDIGT utetempen är under X plusgrader OCH det blåser mer än X m/s. Jag vill ju inte att vp börjar brassa på extra bara för att det kommer in lite sval luft när jag vill ha lite fönster öppna mot trädgården på härliga 15-gradiga vårdagar.

Några idéer?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innegivare kombinerad med vindmätare
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 16:00:29 »
En dator som mäter innetempen och vinden. Sen styr den pumpen via dess inbygda webgränssnitt, alternativt simulerar inegivaren med ljudkortet eller separat i/o-kort med en analog utgång.
« Senast ändrad: 09 december 2010, 16:02:40 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Innegivare kombinerad med vindmätare
« Svar #2 skrivet: 09 december 2010, 16:07:15 »
En dator som mäter innetempen och vinden. Sen styr den pumpen via dess inbygda webgränssnitt.

Webgränssnitt? Menar du Thermia Online? Det har jag inte... Och dator är jag med pÃ¥ att den kan fixa det här, men jag är Mac-kille, dvs jag är van att allt funkar perfekt utan att behöva pilla, därför kan jag inte pilla...  :) Och sÃ¥ lÃ¥ter det lite dyrt... Jag hoppas pÃ¥ att nÃ¥gon elektronikkunnig säger: En sÃ¥n här givare, med en vindsnurra kopplad via ett sÃ¥nt här relä osv... Det vill säga, jag vill kunna be en elektroniknisse bygga en pryl som grejar det här, en pryl som kan komma hem till mig i en brun lÃ¥da i utbyte mot nÃ¥gra sedlar pÃ¥ postförskott... Men tack för ditt svar!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innegivare kombinerad med vindmätare
« Svar #3 skrivet: 09 december 2010, 16:15:00 »
Jag utökade mitt tidigare inlägg med tips på hur du kan göra utan webgränssnitt.
En dator som loggar allt har väl alla redan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!