Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump Nibe  (läst 2402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peterscrewie

  • Gäst
peterscrewie
Värmepump Nibe
« skrivet: 08 januari 2016, 18:47:22 »
En frÃ¥ga.... Mitt varmvatten ger 73 grader & har gjort sÃ¥ i ett par dagar & det stÃ¥r VB fram 71(43) C Varmvatten 73C har läst bruksanvisningen o det stÃ¥r hur du höjer men inte sänker  :( kan nÃ¥n snälla berätta hur jag fÃ¥r ner värmen
för med detta har jag bara 19gr i huset o det spelar ingen roll hur mycket jag vrider på termostaten.

TACK PÅ FÖRHAND ! / Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump Nibe
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2016, 19:36:08 »
Ditt lite förvirrade inlägg tyder på att du kanske har problem med växelventilen?
Mycket varmt varmvatten samt kallt inne skulle kunna tyda på detta.
Man brukar kunna lossa motordelen på växelventilen och motionera ventilen under på metallpiggen.
Men även om du får igång grejerna nu så behöver du sannolikt en ny växelventil om det är denna som krånglar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad screwie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump Nibe
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2016, 20:03:51 »
Tack för svar :) Jag (nån i familjen) har tryckt 2 ggr i rad på knappen som
ger mer varmvatten & det ska gå tillbaka av sig själv efter ett antal dagar enl bruksanv
men finns det nåt sätt att se hur jag kan se detta ?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump Nibe
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2016, 20:19:04 »
Har du stängt av pumpen helt.....och testat om den har återgått till normalinställningarna ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad screwie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump Nibe
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2016, 20:27:35 »
Har du stängt av pumpen helt.....och testat om den har återgått till normalinställningarna ?
[/quote

Ja ! jag har stängt av strömmen på själva pumpen... Men jag kanske ska prova med säkringen
i elcentalen i stället ?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump Nibe
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2016, 21:24:49 »
Har du en  trefas strömbytare bredvid vp...i pannrummet, sÃ¥ stäng av den...nÃ¥gra sek.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad screwie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump Nibe
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2016, 10:17:59 »
Har du en  trefas strömbytare bredvid vp...i pannrummet, sÃ¥ stäng av den...nÃ¥gra sek.

Provade det i 30 sek & det blev ingen skillnad tyvärr :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump Nibe
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2016, 14:11:30 »
Tack för svar :) Jag (nån i familjen) har tryckt 2 ggr i rad på knappen som
ger mer varmvatten & det ska gå tillbaka av sig själv efter ett antal dagar enl bruksanv
men finns det nåt sätt att se hur jag kan se detta ?

På min 1215 (samma på 1225) så blinkar varmvattenlampan snabbt när extra varmvatten är aktivt.
Men det är aktivt 24 timmar på min, vilken modell av Nibe har du?

Man kan trycka en gång till på extra VV-kappen om det är aktivt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad screwie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump Nibe
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2016, 22:15:29 »
På min 1215 (samma på 1225) så blinkar varmvattenlampan snabbt när extra varmvatten är aktivt.
Men det är aktivt 24 timmar på min, vilken modell av Nibe har du?

Man kan trycka en gång till på extra VV-kappen om det är aktivt.

Okej :) 1210 heter min & jag har tryckt 1 gång på knappen med en vattenkran & ett + tecken på ? samma
knapp som jag tryckte 2 ggr för att detta skulle ske...

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!