Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra problem med 1245-6  (läst 3599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
NÃ¥gra problem med 1245-6
« skrivet: 07 april 2013, 19:12:22 »
Hej!

I höstas skaffade jag mig en Nibe 1245-6. Jag har någon tråd på forumet om detta sen tidigare men hursomhelst så har den funkat bra sedan installationen förutom en par saker som jag irriterar mig på.

Det första är att den verkar inte utnyttja tillsatsen för att höja upp varmvattnet när man trycker in tillfällig lyx. Det är väldigt sällan den verkar utnyttja tillsatsen och när den gör det verkar den inte vilja dra på max utan den ligger och "fjösar" på på 1 kW eller så. Inte OK tycker jag för problemet är att jag har ett halvstort badkar och det räcker precis att fylla upp det till lagom nivå om varmvattnet ligger runt 50 grader. Men sen är det kallt och det är ytterst sällan jag har sett att den har dragit på tillsatsen vilket gör att det tar en evighet att få mer varmvatten och oftast får man duscha kallt. Hade den slagit in 6 kW så hade det ju gått en aning snabbare.

Irritationsmoment 2 är att jag får inte ut någon inomhustemplogg och det har aldrig funkat. Jag har dock inte fördjupat mig så mycket i det förrän nu och enligt instruktionerna ska man ju bara kunna gå in i menyn och kolla loggen vecka för vecka. Jag får då inte fram en endaste kurva. Ska den aktiveras någonstans?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #1 skrivet: 07 april 2013, 20:43:05 »
Vet inte hur tillsatsen används vid VV-tillverkning, men det finns i alla fall en meny där man kan begränsa effekten (totalt sett). Du kan ju för säkerhets skull kolla där att effekten i din pump inte är begränsad om du inte vill ha det så. Sedan man också ställa in start och stopptemperaturerna för varmvatten i Lyx-läge. Du kanske kan ändra till lite varmare inställning där. (Kolla Installatörsmanualen för pumpen, finns på Nibe.se för de exakta menyerna).

Inomhustemperaturkurvan kräver en inomhusgivare. Den följer med pumpen, men vissa montörer ansluter den inte. Men så enkelt kanske det inte är i ditt fall?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #2 skrivet: 07 april 2013, 20:54:50 »
Lite ovanligt problem att läsa om nån som är missnöjd för att inte elpatron används men du kan ändra tempen på lyxläget om du håller inne bakåt knappen ca 10 sekunder kommer en ny meny fram installatörs menyn och där kan man ändra det mesta inkl vv temp står runt 50 grader som standard och går att höja till 70 så det bör ge bra mycket extra vv men kompressorn kommer att köra så långt den orkar och elpatron tar vid senare (tror jag i alla fall)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #3 skrivet: 07 april 2013, 22:33:54 »
Meny 5.1.12.
Det som kan begränsa elpatron förutom "max eleffekt" är "säkringsstorlek", kolla att den stämmer.
Och om den stämmer kan du läsa av hur hög strömmen är (tror det är meny 3.3) om detta begränsar hur mycket effekt på elpatron som den kopplar på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #4 skrivet: 08 april 2013, 06:18:14 »
7 sek pÃ¥ bakÃ¥tknappen sÃ¥ öppnas en installatörs/servicemeny.  det är absolut inga problem att fÃ¥ hjälp av elpatronen att göra varmvatten.
Kolla dina säkringar, kan vara så att du bara har 3 kw elspets tex, du har upp till 9 kw so mdu kan koppla in. Man gördet enkelt i menyn. Om jag inte minns fel så görs allt sånt helt i menyn, så även huvudsäkringgsstorlek. förr fick man vrida på ett kort, men ladda hem installatörsmenyn, den skall för övrigt lämnas kvar hos kund, men det är inte alltid detta görs.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #5 skrivet: 08 april 2013, 11:13:07 »
7 sek pÃ¥ bakÃ¥tknappen sÃ¥ öppnas en installatörs/servicemeny.  det är absolut inga problem att fÃ¥ hjälp av elpatronen att göra varmvatten.
Kolla dina säkringar, kan vara så att du bara har 3 kw elspets tex, du har upp till 9 kw so mdu kan koppla in. Man gördet enkelt i menyn. Om jag inte minns fel så görs allt sånt helt i menyn, så även huvudsäkringgsstorlek. förr fick man vrida på ett kort, men ladda hem installatörsmenyn, den skall för övrigt lämnas kvar hos kund, men det är inte alltid detta görs.
Eva

Omkoppling mellan 7kW eller 9kW maxeffekt kräver att en kabel flyttas i en plint.

Vid 7kW max har man sju steg om 1kW, vid 9kW har man fyra steg, 2,4,6,9kW.

Allt enligt Installatörshandboken
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #6 skrivet: 08 april 2013, 16:31:45 »
7 sek pÃ¥ bakÃ¥tknappen sÃ¥ öppnas en installatörs/servicemeny.  det är absolut inga problem att fÃ¥ hjälp av elpatronen att göra varmvatten.
Kolla dina säkringar, kan vara så att du bara har 3 kw elspets tex, du har upp till 9 kw so mdu kan koppla in. Man gördet enkelt i menyn. Om jag inte minns fel så görs allt sånt helt i menyn, så även huvudsäkringgsstorlek. förr fick man vrida på ett kort, men ladda hem installatörsmenyn, den skall för övrigt lämnas kvar hos kund, men det är inte alltid detta görs.
Eva
Hur gör man för att få hjälp av elpatron att göra vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #7 skrivet: 09 april 2013, 08:04:56 »
Lite ovanligt problem att läsa om nån som är missnöjd för att inte elpatron används men du kan ändra tempen på lyxläget om du håller inne bakåt knappen ca 10 sekunder kommer en ny meny fram installatörs menyn och där kan man ändra det mesta inkl vv temp står runt 50 grader som standard och går att höja till 70 så det bör ge bra mycket extra vv men kompressorn kommer att köra så långt den orkar och elpatron tar vid senare (tror jag i alla fall)


Jo det kanske är lite ovanlig fråga men när jag trycker in lyxläget är det ju ett medvetet val och jag trycker ju in det för att få till mer varmvatten inom rimlig tid och då vill jag att det verkligen gasar på.

Jag ska testa det som skrivits här och se om det hjälper annars får man väl sätta in en vv-beredare i serie. Det diskuterade vi innan installationen men bestämde att testa utan först.

Är det någon som har någon ide angående temploggningen. Jag har en tempgivare installerad då den kör två klimatsystem. Jag har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen och då är det monterat en shuntgrupp för styrningen av detta. Kan det vara så att den försöker logga från fel tempgivare. Jag har ju en till givare som inte är monterad men den sa installatören att det var bättre att köra utan den givaren för att få en mer ekonomiskt system?!?!? (I allafall tolkade jag det som så.)


Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #8 skrivet: 13 april 2013, 10:37:35 »
hjälp av elpatronen ställs in i varmvatten, där kan du ange hur extra varmvatten skall produceras, hur långt upp din vp skall köra och när elpatron skall ta vid. Ovanligt problem detta, de flesta brukar skrika högt när man säger elpatron hehe
Men en bra lösning är en extra beredare i serie, kör du v armvattnet till 50 grader med din vp sÃ¥ behöver beredaren inte lyfta sÃ¥ högt, minst 55 bör du ha den inställd pÃ¥ för legionellan eftersom det är en förvaringsburk har du plats köp en 2-300 liters  es eller compactberedare ( nibe) Jag föredrar esberedarna, för de är  väldigt lätta att serva själv, lätt Ã¥tkomliga och lätta att tappa av. Men kanske inte sÃ¥ snyggt i ett grovkök, men har du separat pannrum sÃ¥ brukar det gÃ¥ bra. Blandningeventilen sätter du  pÃ¥ beredaren.
sitter det på vp:n skall du ta bort den eller koppla förbi, om du skulle vilja köra bara vp utan berdare kan du göra en bypass/parallellkoppling.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #9 skrivet: 13 april 2013, 13:15:03 »
I vilken meny hittar du dom inställningarna Sc:,h Jag tror mig ha hyffsad koll på 1245 och har inte hittat några inställningar för hur elpatron används till vv. Man kan ställa hur varmt extra vv ska vara men det körs med kompressorn så långt den orkar sen tar elpatron över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #10 skrivet: 22 april 2013, 23:10:14 »
Jag försökte fÃ¥ hem installatörshandboken men mitt internet  storknar. Kolla i den, du hittar den pÃ¥ nätet om inte installatören lämnat kvar den.
Jag har gjort det åtskilliga gånger men teflonminnet har slagit till tyvärr.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NÃ¥gra problem med 1245-6
« Svar #11 skrivet: 23 april 2013, 08:11:20 »
Det där med elpatronstyrning av varmvatten fanns på nibe 1235, men finns inte med i styrningen på nibe 1245.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!