Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: radiatorpump  (läst 22554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #60 skrivet: 01 december 2009, 15:23:44 »


Det kan mycket väl vara hetgasgivaren som är felaktig....

även om jag inte tror att det är vanligt. Om jag fattat det rätt så löser inte högtryckspressostaten ut, och VP fortsätter att gå.??

Försök att ställa ner Max Hetgastemp 5 grader och se vad som händer med VP in/ut och antal starter.
[/quote]

Nej, tvärtom, jag får larm att högtryckspressostaten har löst ut...
« Senast ändrad: 01 december 2009, 15:25:50 av luddeno1 »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #61 skrivet: 01 december 2009, 15:24:05 »

Btw, larryd, fet kåk du har, hur kommer det sig att du har en 105a, dimensionerad efter att du installerat 2st LL, eller??

Snål, snål, snål....
är jag.

Mina LL ger i alla lägen bättre verkningsgrad(COP) än LV (Ecoair 105). Så LV får gå på flytande kondensering och ge grundvärme på raddarna och förvärma VV. LL får gå så mycket som möjligt när man inte hör dom och inte ser dom. Dvs i källare/garage och värma upp kåken efter nattsänkning (sen natt/tidig morgon).

Under -5 ºC så får LL gå mera, och LV 24h/dygn. I Stockholm är det kanske 15-20 dagar/år. Dessa dagar hade jag fått tystare i huset med en stor LV, (men sämre driftsekonomi)

Under -10 ºC så får LL och elpatronen stå för det mesta av uppvärmningen. LV går visserligen dygnet runt, men med dålig verkningsgrad (5-10 dagar/år). En större LV (och jag hade behövt 15 kW) hade nog bara givit ännu sämre driftekonomi.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #62 skrivet: 01 december 2009, 15:28:00 »

Det kan mycket väl vara hetgasgivaren som är felaktig....

även om jag inte tror att det är vanligt. Om jag fattat det rätt så löser inte högtryckspressostaten ut, och VP fortsätter att gå.??

Försök att ställa ner Max Hetgastemp 5 grader och se vad som händer med VP in/ut och antal starter.

Nej, tvärtom, jag får larm att högtryckspressostaten har löst ut...

Dåså...
är det högtryckspressostaten som kan vara felaktig, det är inte helt ovanligt. Hetgasgivaren är sannolikt oskyldig. Försök ställa ner Max hetgastemp, som jag föreslog nyss...
« Senast ändrad: 01 december 2009, 15:31:40 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #63 skrivet: 01 december 2009, 15:29:42 »
larryd, Jag har en likadan LL som du som står idle nu, så du tror jag tjänar på att tex köra den på natten för att avlasta 109an??
« Senast ändrad: 01 december 2009, 15:37:03 av luddeno1 »

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #64 skrivet: 01 december 2009, 15:34:37 »

Det kan mycket väl vara hetgasgivaren som är felaktig....

även om jag inte tror att det är vanligt. Om jag fattat det rätt så löser inte högtryckspressostaten ut, och VP fortsätter att gå.??

Försök att ställa ner Max Hetgastemp 5 grader och se vad som händer med VP in/ut och antal starter.

Nej, tvärtom, jag får larm att högtryckspressostaten har löst ut...

Dåså...
är det högtryckspressostaten som kan vara felaktig, det är inte helt ovanligt. Hetgasgivaren är sannolikt oskyldig. Försök ställa ner Max hetgastemp, som jag föreslog nyss...
[/quote]

Jag e trött, (8mån unge som håller en vaken på nätterna), menade hela tiden att jag trodde det var högtryckspressostaten som kanske var felaktig.
Vad blir det för resultat menar du, då löser väl samma larm ännu tidigare om nu det är tempen som blir så hög..??
VPin/VPut o antal starter har jag inget problem med.
« Senast ändrad: 01 december 2009, 15:36:18 av luddeno1 »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #65 skrivet: 01 december 2009, 15:40:05 »
Jag har en likadan LL som du, så du tror jag tjänar på att tex köra den på natten för att avlasta 109an??

Ja, i alla lägen...

ger den bättre COP. Nu i varma November i Stockholm, (Medeltemp 5.5 ºC) har Ecoairen, flytande, gått med COP 3.3 (vilket är otroligt jättebra) E9DKE kan jag inte mäta, men gissar på någonstans runt 5.5.

Dvs du sparar kanske 3kr/tim.
« Senast ändrad: 01 december 2009, 15:43:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #66 skrivet: 01 december 2009, 15:48:07 »


Jag e trött, (8mån unge som håller en vaken på nätterna), menade hela tiden att jag trodde det var högtryckspressostaten som kanske var felaktig.
Vad blir det för resultat menar du, då löser väl samma larm ännu tidigare om nu det är tempen som blir så hög..??
VPin/VPut o antal starter har jag inget problem med.

Högtryckspressostaten är en mekanisk grej...

som löser ut vid för högt tryck. Ofta (men inte alltid) är det samtidigt hög temp på hetgaserna.

Tror det är läge att ringa till CTC och be om en koll. Du kan inte byta pressostaten själv.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!