Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felvisning ute/innegivare  (läst 2522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Felvisning ute/innegivare
« skrivet: 31 augusti 2009, 10:27:58 »
Mina givare visar ca 2grader för mycket jämfört med verklig temp., samma typ av givare både ute och inne,har detta någon praktisk betydelse eller skall man acceptera avvikelsen?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felvisning ute/innegivare
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2009, 11:48:19 »
Låter ju skumt att båda givarna visar lika mycket fel, är du säker på att den termometer du jämför med stämmer?

Annars tror jag inte avvikelsen gör så mycket, det är ju bara att förskjuta kurvan lite och ställa in en annan innetemp för att kompensera.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felvisning ute/innegivare
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2009, 14:14:08 »
Mina givare visar ca 2grader för mycket jämfört med verklig temp., samma typ av givare både ute och inne,har detta någon praktisk betydelse eller skall man acceptera avvikelsen?

PÃ¥ rumsgivaren kan du montera en 450Ω motstÃ¥nd i serie pÃ¥ nÃ¥gon av kablarna. Inte lika lyckat att göra detsamma pÃ¥ utegivaren, dÃ¥ motstÃ¥ndet har olika egenskaper beroende om det är +20° eller -20° i utetemp.

45450Ω ger -20° och 45000Ω ger -19,9°.

Ligger givarkablarna tillsammans med elkablar?
« Senast ändrad: 31 augusti 2009, 14:15:49 av Lexus »

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Felvisning ute/innegivare
« Svar #3 skrivet: 01 september 2009, 10:01:59 »
Givarkablarna går olika vägar,den ena är aldrig i närheten av elkabel,felvisningen har jag mätt med flera olika termometrar och kommit fram till samma resultat.
Innetempen har jag ställt ill 22grader för att få 20grader verklig temp.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Felvisning ute/innegivare
« Svar #4 skrivet: 01 september 2009, 13:54:44 »
Givarkablarna går olika vägar,den ena är aldrig i närheten av elkabel,felvisningen har jag mätt med flera olika termometrar och kommit fram till samma resultat.
Innetempen har jag ställt ill 22grader för att få 20grader verklig temp.

If you have constant difference - it is not a problem.
By general rego600 have functionality to adjust linear temperature difference - this functionality is never used and not adjustable in menu.

Little problem can be, if your difference is not linear (and it is more typical, because used termistor have negative characteristic for temperature [NTC thermistor]). For indoor sensor it is not a big difference I expect, you have indoor temp  ±2°C and non=linear difference will be less than 1%. For outdoor sensor the difference will be bigger.

Hmm, practical result will be, that you will more play with heating factor and soft adjust - you will find functionalities for fine tuning of heating curve.

Because you have bigger temp, than real is - you can adjust it by adding serial resistor. in other cases you must try to short cables as maximum as possible and increase cable cross-section.

google translator:
Om du har konstant skillnad - det är inte ett problem.
Av allmänna rego600 har funktioner för att anpassa linjära temperaturskillnaden - denna funktion har aldrig används och inte justerbar i menyn.

Litet problem kan vara om du skillnaden inte är linjär (och det är mer typiskt, eftersom användas termistor har negativa kännetecken för temperatur [NTC termistor]). För inomhus sensorn är det inte stor skillnad jag förväntar mig, har du inomhus temp ±2° C och icke = linjär skillnaden blir mindre än 1%. För utegivare skillnaden kommer att bli större.

Hmm, kommer praktiska resultatet, att ni kommer mer spela med värme faktor och mjuk justera - du hittar funktioner för finjustering av värme kurva.

Eftersom du har större temp, än verklig är - du kan justera det genom att lägga följetong resistor. i andra fall måste du försöka att korta kablar som maximalt som möjligt och öka kabel tvärsnitt.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Felvisning ute/innegivare
« Svar #5 skrivet: 01 september 2009, 18:54:24 »
Den ena givarkabeln är 20m den andra 1m,men samma temp diff.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Felvisning ute/innegivare
« Svar #6 skrivet: 02 september 2009, 13:23:33 »
Den ena givarkabeln är 20m den andra 1m,men samma temp diff.

yes, because your difference is for "short cable"
If you are interested in it, you can adjust the difference by adding serial resistor. Like this:
Trimer of resistance 1,2kΩ mean adjustable difference max 5°C

Little problem is - that is not linear :o( and calculated for temperature between 20~25°C

Do not forget to check difference in other temperatures (mainly for outdoor sensor)

Google translator:
Ja, eftersom din skillnaden är för "korta kabel"
Om du är intresserad av det, kan du justera skillnaden genom att lägga till seriell resistor. Så här:
...img... [/ center]
Trimer av resistens 1,2 kΩ betyda justerbar skillnad max 5°C

Litet problemet är - som inte är linjär :o( och beräknas för temperatur mellan 20 ~ 25 ° C

Glöm inte att kontrollera skillnaden i andra temperaturer (främst för utegivare)
[/i]

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!