Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC 1100 Miljö  (läst 6369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MattiasG

  • Gäst
MattiasG
CTC 1100 Miljö
« skrivet: 14 november 2014, 11:35:49 »
Hej,

Jag har en CTC 1100 Miljö El/olje panna som inte längre ger varmvatten. (körs helt på el, inte olja)
Den fungerade fint fram till för ett par dagar sen då jag märkte att den började läcka ur avstängsningsventilen. Detta i sig påverkade inte varmvatten utan gjorde endast att jag inte fick ut vatten till Elementen. Jag hade fortfarande varmvatten även om jag inte hade värme i elementen. Sen fick jag hjälp att byta avstängningsventilen vilket gör att nu har jag värme i elementen, men nu funkar istället inte varmvattnet.

Min gissning är att nått pajjade när avstängsningsventilen byttes. Är det någon som har en kvalificerad gissning på vad och hur jag kan kontrollera detta? Jag har testat att ha ventilen båda öppen, stängd och halvöppen.

Jag har lagt upp ett par bilder på pannan.
https://onedrive.live.com/redir?resid=871A441B109E1280!121&authkey=!ADPlBtU1k62jmPY&ithint=folder%2cjpg
Vad jag kan se så finns de en knapp för varmvatten, men oavsett om den är på eller av så får jag inte displayen att visa att Varmvatten är igång, kan de va en säkring, glapp i nån sladd eller likande?
Jag har testat de flesta inställningar jag kan komma på så jag tror inte att det är något jag kan ställa in för att få igång det.

Jag vet att pannan har ett par år på nacken men jag är av åsikten att om de går att laga så ska man göra det. Om de skulle visa sig att detta inte går så funderar jag på att sätta in en ny varmvatten beredare, alternativt att jag åker på att köpa en helt ny panna. Är det någon som har en uppfattning av hur länge en elpanna ska hålla eller nån allmän rekommendation för om jag ska passa på att byta pannan?

Jag kan tillägga att det är ett kedjehus på ca 100kvm och har ca 18000kvh per år, jag har även en luftvärmepump som egentligen är den som värmer huset förutom de allra kallaste vintermånaderna. Jag har uteslutit både luft/vatten och bergvärme då jag inte kan se att de skulle löna sig inom en rimlig period på närmsta 20åren då besparingen är för liten.

\Mattias
« Senast ändrad: 14 november 2014, 15:39:30 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC 1100 Miljö
« Svar #1 skrivet: 14 november 2014, 15:40:32 »
Inte omöjligt att elpatron löst ut om det blivit stillestående vatten eller helt tomt på vatten samtidigt som spänningen till pannan var på.
Har du provat trycka in knappen längst upp till höger, "Automatsäkring"?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

MattiasG

  • Gäst
MattiasG
SV: CTC 1100 Miljö
« Svar #2 skrivet: 14 november 2014, 16:42:16 »
Hej,

Yes, jag har testat de, den är på, om jag tycker på den så slår den istället av hela pannan.
Elpannan värmer vattnet i elementen, och låter jag de stå över natten så får jag ca 30 sekunders varmvatten, men efter de så spolar de kallt. Fler ideer? Finns de någon del som skulle kunna gå sönder som gör att varmvatten inte lirar?
Det sitter nån box under de ventilerna som syns på bilden och i den går det in en sladd, över boxen så är en påse dragen. Jag antar att det är för att skydda mot vatten, funderar på om det kan ha kommit in vatten ändå och att denna box vad den nu gör har gått sönder. Nån som vet hur det hänger ihop?

\Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC 1100 Miljö
« Svar #3 skrivet: 14 november 2014, 18:11:14 »
Det är ju samma elpatroner som värmer varmvatten och vattnet till radiatorerna.
Troligen är vattnet i pannan tillräckligt varmt för att huset ska hålla värmen men inte för att den lilla usla plattvärmeväxlaren ska orka värma varmvattnet.

Jag skulle tro att pannan inte värmer med full effekt utan bara lite fjösigt, enligt elritningen så är elpatronerna deltakopplade så det räcker med att en fas fattas så tappar den minst halva uteffekten.
Kolla säkringarna till pannan så att alla 3 säkringar är hela?

Annars har troligen en eller flera av elpatronerna gett upp.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: CTC 1100 Miljö
« Svar #4 skrivet: 17 november 2014, 14:30:25 »
På min 1100 hade jag en cirkulationspump som pumpar det varma pannvattnet genom plattvärmeväxlaren. Den startar när man spolar vv mha en flödesvakt på vv röret. Flödesvakten är den vita "klumpen" som sitter på röret som syns på bilden där man ser plattvärmeväxlaren. Går inte den får man bara det varma vattnet som stod i värmeväxlaren. Kolla om du har en sådan pump och om den startar då du spolar vv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC 1100 Miljö
« Svar #5 skrivet: 17 november 2014, 15:24:03 »
På min 1100 hade jag en cirkulationspump som pumpar det varma pannvattnet genom plattvärmeväxlaren. Den startar när man spolar vv mha en flödesvakt på vv röret. Flödesvakten är den vita "klumpen" som sitter på röret som syns på bilden där man ser plattvärmeväxlaren. Går inte den får man bara det varma vattnet som stod i värmeväxlaren. Kolla om du har en sådan pump och om den startar då du spolar vv.

OK, pannan är alltså utrustad med tappvattenautomat, det skulle ju förklara det hela.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Andreasgrönis

  • Gäst
Andreasgrönis
SV: CTC 1100 Miljö
« Svar #6 skrivet: 27 november 2014, 15:00:28 »
Låter som att någon ventil är avstängd.
Bäst är att du ringer din lillebror och lyssna på vad han har att säga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!