Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsmodul och IVT luft/vatten  (läst 1258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grannenmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftsmodul och IVT luft/vatten
« skrivet: 10 januari 2014, 15:03:28 »
Hej!
Jag har som många andra en IVT Optima (luft/vatten) med en IVT 290 A/W.
Dessutom sitter det ett spisfläktstyrt frånluftssystem från tidigt 80-tal, utan återvinning :(.
Min fråga lyder således: Kan man installera en frånluftsmodul som kan samverka med denna värmepump?
Har kollat runt lite på forumet men kan inte hitta några liknande frågor. Då det gamla frånluftssystemet börjat sjunga på sista versen tänkte jag att jag måste höra mig för hur man ska göra. Ska man renovera det gamla (spiskåpa+takfläkt)? (kostnad ca: 5000-6000kr + arbete)
Eller ska man satsa på en frånluftsmodul? Har sett att det finns FM för IVTs Berg- Jord- och Sjövärmepumpar. Kan dessa FM funka till min LVVP?
Har fått en offert på ett FTX-system på ca 60000kr (ROT) men vill komma undan så billigt som möjligt då jag misstänker att vinsten inte blir så stor. Dels blir det stora ingrepp då huset är i två plan.
Tacksam för svar!  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsmodul och IVT luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2014, 17:15:11 »
Hej!
Tyvärr finns inte nån sån produkt, och frågan är hur det skulle kunna funka?
Den enda lösningen jag kan komma på är att låta frånluften blåsa på värmepumpens förångare (utedel).
Dock är denna luft fuktmättad och kan orsaka mer isbildning med fler avfrostningar som följd.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!