Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga sätt att koppla till acktank? Vilken är bäst?  (läst 16441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Trodde du hade bättre fantasi  ;) Om vi lÃ¥tsas att t.s köper 60 sfinx rör och kopplar mot sin tank med shunt hur mÃ¥nga kw fÃ¥r han ut i värme per Ã¥r. Kan vara kul att veta om det är ide att satsa pÃ¥ sol för värme eller om det bara räcker till vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 Thumbsup  Bra frÃ¥ga.  Jag vill oxÃ¥ veta :)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hur många sätt att koppla till acktank? Vilken är bäst?
« Svar #32 skrivet: 02 november 2010, 23:32:03 »
Vitsen med en ackumulatortank är att kunna lagra energi. För vedeldare och solfångarägare är därför en acctank självklart.
Acctanken i sådana system då en enkel panna med beredare elpatron och rumsstyrd shunt.
Utegivare behövs inte om man har hysteres i tanken.
CTC ecoheat är i sin uppbyggnad i princip en skiktad acctank mha skiktplÃ¥t, växelventil elpatron och  shunt.
Direkt från deras hemsida:
"Egen teknik: shuntreglering. Ger betydligt jämnare värme med mindre temperaturvariationer. Eftersom temperaturen är konstant slipper du gisslet med expansionsljud som ger störande knäppningar i golv och rörledningar. Ett vanligt och svårlöst problem för många tillverkare."

Det är std lösning 1A för acctanksägare. :)

Problemet som TS också insett är hur man kopplar VP direkt mot tanken för att undvika en blandning och därmed onödig hög temp och dessutom mindre hysteres i tanken.

Det gÃ¥r inte att  ha bÃ¥de framledningsvatten och tappvarmvatten i en icke skiktad tank.
Vanligaste lösningen är att man låter VP räkna fram framledningstemp och använder acctank bara för VV. Problemet blir om man VILL kunna värma med andra värmekällor än VP/El.

Man kan givetvis börja ifrån besparingspotentialen. Som räkneövning:
Normalhus ligger på ca 25000 kWh per år, varav 5000 för VV och 5000 för hushållsel.
Verklig COP för varmvattenproduktion vid 50-55 grader är ofta i storleksorning 2, för värmeproduktion ofta ca 3 netto
Detta hus drar då ca 15000/3 + 5.000/2 kWh/år = 7500 kWh + HHel
Om man använder solfångare för varmvattenproduktion ex 2 sfinx 30 rörare minskar VV behovet med minst 3000 kWh. (4000 kWh enl SP)
Låter man sedan förvärma resterande VVkonsumtion med låg VÅ temp och sedan spetsar med ren el i en skiktad tank blir kalkylen så här:
värme 15000/3 + (5000-3000) x (35-8)/55-8)/3 + 2000 x (55-35)/(55-8) = 5000+ 383 + 851= 6234 kwH
MEN då har man använt en enklare värmepump utan växelventil och man har en rejäl tank fått en hysteres på VP körningen på kanske 15 grader istället för 5. Och därmed sänkt medeltemperaturen under körningen får VP med 5 grader, Från 7,5 till 2.5 grader i medianvärde för körningen till samma börvärde.

Besparing 1250 kWh/år köpt el.
Inte mycket kan tyckas men grejen är att man kan uppnå detta med en enklare= billigare VP, samt att man får väldigt mycket större varmvattenberedare.

SÃ¥ tillbaka till TS.
Hur koppla? Ja det beror på om TS tänkt använda annan värmekälla eller inte till acctanken. Och om det är radiatorer OCh golvärme.
Dvs hur stor del av lasten är radiatorer och hur stor del av lasten är golvvärme?
Det är viktigt för att få en optimerad lösning.
Men att förvärma KV till VP med tank är helt rätt.
Om han vill kan kan han vid behov starta elpatronen i acctanken och få en 500l VVB extra. Det brukar bli vanligare och vanligare i moderna hem med stora badkar och därmed krav på stor momentan varmvattenförbrukning.

 


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
@ smurfen72: Det uttömmande svaret pÃ¥ en sÃ¥ välformulerad frÃ¥ga är förstÃ¥s - "Det beror pÃ¥...."  ;)

Precis, det beror på så mycket saker.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
men sfinx borde väl kunna säga att i snitt installationen så får man xxx kw eller?

Snittet bara *vinkar*

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Snittet, jag kan bara prata i mitt fall med 90 rör att jag plockar ned allt som solen ger...Det finns dygn i Mars tex där solen håller oss helt med värme och varmvatten, tack vare att jag kan lagra tillräckligt, även om vi haft någon minusgrad på nätterna... På sommaren begränsar jag lagringstemperaturen och värmer poolen, så solpanelerna går numera aldrig upp i stagnationstemp här inte, medans hos en del som har för lite ack/ vatten i förhållande till solpanelerna, varmvattenförbrukning osv...Kan inte va lätt att hålla reda på vad panelerna ger i snitt hos kunderna...Du kan väl kolla på sp:s tester vad de ger och därifrån rent kallt kalkylera med xx antal meter rör, rörisolering, tankvolym, tankisolering osv. Måste vara en omöjlig uppgift att säga vad snittinstallationen ger, eller ville du bara bråka lite med han? *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hur många sätt att koppla till acktank? Vilken är bäst?
« Svar #36 skrivet: 03 november 2010, 00:31:01 »
Inga problem trodde alla visste det ::)

2000 kWh värme med medeltemp 50 grader i panelen. Per panel. dvs 45 grader in 55 grader ut med 10 graders tempdiff.
MEN det är ett beräknat värde och till kommer ev förluster i rör men också ev bättre väder än stockholm.
Därför jag skrev i tidigare inlägg och exempel:
"2 sfinx 30 rörare minskar VV behovet med minst 3000 kWh. (4000 kWh enl SP)"

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jag vet ju vad mina rör ger, men det törs f..n nämna, man blir skärskådad till förbannelse och när man inte är den "vokabulära" typen, och så skär det sig, och man blir inte trodd. Därför nämner jag inte nedladdad/lagrad energi från solfångarna numera. Bara att de gör sitt jobb som kalkylerat.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Att solpanel ger bra med vv det vet jag redan. Men frågan var hur mycket dom ger under värmesäsongen till värme efter man har förvärmt vv dvs om det överhuvud taget är nån ide att blanda in värmeproduktion när man redan har en (dyr vp) med styrning. Min tanke på en hyfsat billig installation vore en acktank med slinga som förvärmer vv innan det går in i vpns beredare är tempen i acktanken tillräckligt hög behöver ju inte vp stara annars får vp förvärmt vatten till beredaren. Om det kommer riktigt fina dagar i mars ex så att tanken blir fullladdad så kommer ju oftast några dåliga dagar efter så man kan tömma tanken bara genom vv. Är jag helt fel ute eller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Diskussionen om solens möjlighet att bidra till husets uppvärmning är förstås mycket
intressant, men den borde väl föras på helt annan plats på forumet?

Detta ligger ju under "Värmepumpar och installationsfrågor"...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hur många sätt att koppla till acktank? Vilken är bäst?
« Svar #40 skrivet: 03 november 2010, 10:39:25 »
Nej smurfen72, du är helt rätt ute. Det går också bra.
Men det är inte alla som nöjer sig med 1 eller 2 solfångare.
Har man tex 6 solfÃ¥ngare av disskuterad typ  som en del har blir det oftast mycket energi till värme ocksÃ¥.


Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ã…ter pÃ¥ forumet efter en tid bortvaro och trÃ¥den har formligen expolderat.  ;D
Har ännu inte fått någon acktank men det blir troligtvis en strömsnäspannan med tre slingor.

Undrar vad sobris behöver för info för att hjälpa mig med systemet?
Har en driven rörmokare som ska koppla in men han har ingen vana av vp+acktank.
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!