Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimering av F1245-12 for Dummies  (läst 20916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2013, 18:36:01 »
Hej,
Ja jag vet att borrhålen inte var optimala men det har ju fungerat i 20 år med en gamal pump så varför inte? Tog in 4 offerter och det var en galen spread på den extremaste (340 meter nytt hål och 20 kw pump) till den jag valde (billigaste lösningen) som sa att inget nytt borrhåll behövs utan installera 1245 sa att man kan ju borra senare om det inte fungerar med existerande hål.
Har satt ett usb minne in och skall posta datan om ngn månad så får vi se vad expertpanelen på forumet säger, för ni verkar veta mer än installatörerna!!
Ingen bastu här än trots alla element på max!! Glad påsk.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2013, 18:41:52 »
Det skapas en ny logg fil varje dygn så du behöver inte vänta flera månader med att posta loggen och logga 1 gång per minut så blir loggen lätt att läsa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2013, 20:23:41 »
Det skapas en ny logg fil varje dygn så du behöver inte vänta flera månader med att posta loggen och logga 1 gång per minut så blir loggen lätt att läsa.

Ett litet tillägg till detta är att om du drar ut minnet under dygnet, så finns det en läsbar fil.
När du sedan stoppar in den igen, sÃ¥ gör den en ny fil med samma datum och fortsätter skriva i den.   2013-03-12-2
- Inget farligt att dra ut minnet när du känner för det. Du går bara miste om den stunden minnet är utdraget.

Sedan finns ett program som hjälper dig att göra grafer av alla siffror. Värt sitt pris.
http://www.energibutiken.se/sv/12-logpro
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2013, 20:30:47 »
Men avsluta loggningen innan du drar ut usb minnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2013, 20:37:59 »
ApropÃ¥ inget... Snyggt installerat kring 1245an.  :)

Tack men tyvärr kan jag inte ta på mig äran.....har varit riktigt nöjd med installationen. Skall posta lite bilder senare på allt med kylanläggning etc.

Tror loggen inställd på 5 min intervall (fabrik inställning) men skall väl vara ok? Postar imorgon. nu är det riktigt stor skillnad på värmen på elementen....får se om vi fryser i natt.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2013, 21:08:08 »
Men avsluta loggningen innan du drar ut usb minnet.
Äsch, det har funkat för mig sedan jag börja logga.  ;)
Fast jag har haft flera tillfällen när den har loggat i många veckor orörd, att den börjar göra skräpfiler istället.
Hoppas pÃ¥ senaste firmwaren rättar detta. Eller sÃ¥ kanske jag bör pröva ditt tips om avsluta loggningen i menyn ändÃ¥.  :)


Tror loggen inställd på 5 min intervall (fabrik inställning) men skall väl vara ok? Postar imorgon. nu är det riktigt stor skillnad på värmen på elementen....får se om vi fryser i natt.

Vi flesta kör nog 1minut.  Det är ju trÃ¥kigt att missa detaljer när den fÃ¥r för sig att göra underliga saker. Under 5minuter kan det ju hända mycket.
« Senast ändrad: 28 mars 2013, 21:12:48 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2013, 21:12:24 »
Naturligtvis har jag provat och gör man det finns inte dagens fil med på usb minnet filen skrivs ner till usb minnet när filen är loggad i ett dygn eller tidigare om man väljer att avsluta loggningen prova får du se :)
5 minuters intervall är egentligen för långt men får duga så länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #22 skrivet: 28 mars 2013, 21:14:15 »
Naturligtvis har jag provat och gör man det finns inte dagens fil med på usb minnet filen skrivs ner till usb minnet när filen är loggad i ett dygn eller tidigare om man väljer att avsluta loggningen prova får du se :)
5 minuters intervall är egentligen för långt men får duga så länge.
JassÃ¥, jag tyckte datum och tid stämde bra men och andra sidan har jag ju inte tänkt pÃ¥ det. Ska försöka minnas det sen och kolla nästa gÃ¥ng. Jag kan mycket väl ha fel sÃ¥ ber om ursäkt i förväg.  tummenupp
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #23 skrivet: 28 mars 2013, 21:22:29 »
Drar du ut usb minnet efter att vp loggat 1 dygn så får du ju med hela dagens logg men missar lite av nästa logg så jag brukar avsluta vill inte missa nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2013, 13:26:00 »
Hej,
Huset riktigt skönt och radiatorerna blev inte skoll heta! Var skeptisk men det verkar ha fungerat bra, TACK!
Har bifogat de tvÃ¥ loggarna,  Ändrade inställningen 28e 10.30.
Ni som kan detta, ser det bra ut?
Hälsningar
En glad förre detta skeptiker.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2013, 15:36:19 »
Jag skulle öka farten på cirkpumpen till brine och minska farten på cp till radiatorerna vp kommer inte klara mer än nån minus utan att ta hjälp av elpatron men det visste du antagligen redan om och brine tempen ligger rätt lågt har du använt borran tidigare i vinter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2013, 18:34:09 »
Jag skulle öka farten på cirkpumpen till brine och minska farten på cp till radiatorerna vp kommer inte klara mer än nån minus utan att ta hjälp av elpatron men det visste du antagligen redan om och brine tempen ligger rätt lågt har du använt borran tidigare i vinter.
Sorry men för mig låter det som kinesiska. Vad är fel och vad skall jag föra? (For dummies)
Tack,
C

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2013, 18:47:49 »
Om du håller inne bakåt knappen i ca 10 sekunder dyker det upp en till meny i den ska du leta upp kb pumphastighet och öka den med 20-30% om den inte redan står på 100% sen letar du upp en meny som heter värmebärarpump hastighet och i den är det läge värme du ska ändra och du kan prova att minska med 15% där sen är det bara att logga ett dygn igen så får vi se vad det ger men kör 1 minut mellan loggarna. Det var inte 5 minuter mellan i nuvarande det var 5 sekunder och det funkar bra det med men blir lite rörigt att läsa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #28 skrivet: 30 mars 2013, 08:08:42 »
Smurfen,
Har nu ändrat köldbärarpumpens hastiget från 75% till 95% (tyckte 100% lät utslitande på pumpen..., varför skall amatörer ta egna beslut!!??) ändrade även värmebärarpumpens hastighet (bara "Värme") från 100% till 85%. Sorry med loggen på 5sec, har nu satt den på 1 min och såfår vi se om 24 timmar. Var kan jag utläsa delta?
Glad påsk,
C

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #29 skrivet: 30 mars 2013, 09:09:03 »
Det enklaste sättet att se deltat är i info menyn men kolla när kompressorn går och har gått i några minuter men brukar sträva efter ett delta på runt 3 grader på brine och ca 7-8 grader på varma sidan och farten kan du justera medans kompressorn går men det tar nån minut innan värdena ändras. Du kan även justera läge ekonomi på samma ställe som du ställde värmebärarpump/värme det styr hastigheten på cp när kompressorn står still och man brukar kunna ha lite lägre hastighet där än när kompressorn går om man vill för att spara lite drivström till cp men ställer man för lågt kan det bli dålig cirkulation i nån radiator men prova den ska i alla fall inte stå högre än värme läge det kanske den gör nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!