Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250  (läst 12907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #45 skrivet: 20 maj 2009, 19:27:33 »
Jag har inte läst igenom tråden noggrant nu men tycker ni missar en intressant sak och det är hållbarheten på en frekvensstyrd motor. Jag jobbar som automationstekniker och vi använder oss av frekvensomvandlare till i princip alla nyinstallationer av motorer (drivningar, lyftmotorer, kompressorer)
Jo, det där med hÃ¥llbarheten är ju ocksÃ¥ en faktor som vi inte diskuterat.  Det var väl nÃ¥gra här med Nibe 1250 som redan rÃ¥kat ut för inverter-fel, nÃ¥gon till och med 2 gÃ¥nger och hela kompressorpaketet fick Ã¥ka tillbaka till Nibe.

Det lär ju bli en ordentligt dyr affär om det inträffar utanför garantin och med tanke pÃ¥ hur fÃ¥ i forumet som har 1250 och hur mÃ¥nga procent av dem som har fÃ¥tt inverter-fel mindre än 1 Ã¥r efter installation, sÃ¥ kan man ju verkligen undra hur det blir med hÃ¥llbarheten och ekonomin.  Dessutom fick de ju köra tillskottselen mitt i smällkalla vintern medan Nibe fixade fram ett nytt kompressor/inverter-paket.  SÃ¥ där försvann väl all eventuell el-besparing för lÃ¥ng tid framöver.

Bra att du påminde mig om det där med hållbarheten.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #46 skrivet: 20 maj 2009, 20:18:21 »
Jag köper de flesta av argumenten om att man tex vill ha ett finare hus, bättre grejer, senaste tekniken större marginaler osv osv. Det är också möjligt att en frekvensstyrd VP faktiskt är bättre/lönsammare än en on/off VP.

Vad jag inte köper är svammel om lönsamheten i investeringen som grundar sig på bristfälliga kunskaper i investeringskalkyler och hemsnickrade teorier kring grundläggande ekonomiska samband.

Det är ju för de flesta helt ok om kalkylen inte riktigt går ihop, det kostar trots allt småpengar per månad om investeringen görs med lånade pengar. Om kostnaden i slutänden blir 10-20-30 tusen högre bryr man sig inte så mycket om eller blundar man för. Varför inte säga det då istället för svänga sig med termer kring investeringar som man uppenbarligen inte förstår och göra uttalanden som troligen en sjätteklassare skulle genomskåda.

Det är helt ok att vilja ha en x-11/15 oavsett om kalkylen visar på lönsamhet eller ej. Sannorlikt är marginalerna i kalkylen så små, för eller emot, att rena tillfälligheter eller små felaktigheter i de antaganden kalkylen grundar sig på kan spräcka kalkylen.

Jag har inte sett någon som presterat en sannorlik totalkalkyl som utan tveksamhet pekar på det ena eller det andra alternativet. Jag har faktiskt inte sett någon som presterat en professionelll kalkyl alls, i alla fall inte i denna tråd.

Gillar du X-11/15 och liknande VP, köp då en sådan men försök inte rationalisera köpet med snömosteorier kring lönsamheten i investeringen. Detsamma gäller det motsatta synsättet.

Det enda som denna tråd givit mig, som inte kan så mycket om VP, men jobbar professionellt med investeringskalkyler är att man troligen kan säga att en on/off VP med sammma prestanda som en frekvensstyrd VP tar mer plats på golvet Sc:,h. Möjligen också att den har en längre livslängd pga skonsammare styrning av kompressorn, oklart hur mycket längre.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad CaptainB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #47 skrivet: 20 maj 2009, 21:44:10 »
Visst kan det vara så att det inte är värt dom där 20-30000kr extra...anledningen att jag köpte en x15 är att jag är en tekniknörd :D ..tror faktiskt inte att det är värt dom pengarna om man skulle göra en seriös kalkyl..Men nu är ju det här det senaste, och det brukar ju kosta om man vill ha det. Snart kommer det säkert ännu bättre varianter av varvtalsstyrning och då sjunker priserna på x11/15. Men det är en framtidssäker pump tror jag, med framtidens teknik, och vill man bygga ut huset eller kanske bygga till ett garage så är det ju tråkigt om man måste skrota planerna för att man köpt för klen pump :(

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #48 skrivet: 20 maj 2009, 22:23:47 »
Visst kan det vara så att det inte är värt dom där 20-30000kr extra...anledningen att jag köpte en x15 är att jag är en tekniknörd :D ..tror faktiskt inte att det är värt dom pengarna om man skulle göra en seriös kalkyl..Men nu är ju det här det senaste, och det brukar ju kosta om man vill ha det. Snart kommer det säkert ännu bättre varianter av varvtalsstyrning och då sjunker priserna på x11/15. Men det är en framtidssäker pump tror jag, med framtidens teknik, och vill man bygga ut huset eller kanske bygga till ett garage så är det ju tråkigt om man måste skrota planerna för att man köpt för klen pump :(

Det var ju ett ärligt svar. Det kostar oftast att ligga i framkant och i väntan på en trovärdig kalkyl med verifierbara parametrar och variabler för investeringskalkylen duger det gott.

Investerade själv i en IVT Greenline Ht+ C9  trots att den vanliga C9:an med all säkerhet skulle ha gjort jobbet lika bra till ett antal tusen lägre kostnad. Skälet; alltid kul att ha en lite "värre modell", man vill ju inte verka snÃ¥l. Jag skulle dock aldrig komma pÃ¥ idén att försöka intala mig själv eller nÃ¥gon annan att det var vettigt investerade pengar (mellanskillnaden alltsÃ¥). Nu är det väl inte riktigt samma problemställning men motiven kan jämföras.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!