Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har installerat en analog medelvärdestempgivare pÃ¥ volymtanken  (läst 1574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har tidigare flyttat framledningsgivaren till efter volymtanken. När utetemperaturen ligger runt noll och däromkring då VP inte har så långa gångtider, högt dT och inte går så ofta, då tar det tid att nå stopptemp när tempgivaren sitter efter volymtanken eftersom tanken buffrar värmen.

Har gjort ett litet test genom att skaffa tre extra tempgivare. Kopplar dem parvis i serie, ett par efter volymtanken och det andra paret före volymtanken. Parallellkopplar de båda seriekopplade paren för att få ett medelvärde och därigenom minska tempen på VBut när stopptemp på T1 nås.

Skall bli intressant att iaktta vad som händer.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vart skaffade du givarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Köpte av installatören. Kostar rätt mycket dock. 995kr ink moms för fyra givare. Går säkert få tag på billigare och bättre.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Då har utetemperaturen ökat en del och nu kan man skönja resultatet. Konstaterar att gångtiden minskat, vilket är väntat. Samtidigt går pumpen oftare, vilket också var väntat.

Dock producerar VP inte lika varmt värmevatten eftersom den stoppar tidigare, vid en lägre temp på VBut. Den stora frågan är om jag vinner något med detta? Dvs långa gångtider och högre VBut jämfört med något kortare gångtider (och därmed fler starter) och lägre VBut?

Jag kommer också behöva justera upp kurvan ser jag, den har problem med att hålla innetemp. Då frågar man sig om detta var en bra idé överhuvudtaget? Det blir kanske mer "vinst" vid varmare väderlek, typ från +5 till 0 grader utetemp?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Som jag ser det så har du i praktiken åstadkommit samma sak som att halvera storleken på volymtanken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
På något sätt har du rätt, det finns en ekvivalenderande vattenvolym, helt klart. Men jag har ändå kvar vattenvolymen och den kommer bete sig annorlunda vid olika längd på gångtiden.

Vid korta gångtider (varmare ute) kommer den att gå kortare tid jämfört med tidigare då T1 satt på utloppet på volymtanken.

Vid längre gångtider (kallare ute) kommer den att gå ungefär lika lång tid jämfört med tidigare då T1 satt på utloppet på volymtanken.

Har bifogat två bilder, översta före ändring och den nedre efter ändring. Det är inte samma utetemp, men notera temp på T8. Frågan är om jag vinner något på denna modifiering?

Måste dock tillägga en sak. Upptäckte precis att vid bilden före hade jag cirkpump i läge 2 vilket innebär att VBin "snor" vatten från VBut, så grafen före är missvisande.
« Senast ändrad: 03 december 2010, 21:21:39 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har ändrat tillbaka nu, dvs en T1 tempgivare efter volymtanken. Får se vad skillnaden blir under natten
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!