Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor blir besparingen?  (läst 12619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2005, 15:28:28 »
Nu måste vi hålla isär begreppen här. När man ska dimentionera en VP genom att utgå från tidigare oljeförbrukning kan det vara intressant med oljesystemets verkningsgrad. Men om man (som nu) bara ska jämföra tidigare FÖRBRUKNING med nuvarande FÖRBRUKNING spelar ju verkningsgraden ingen roll.

Håller delvis med. Men då ska man nog räkna kronor istället för du har ju inte sparat några utvunna kWh. Dessutom kan du ju trimma din oljeanläggning och spara även då.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2005, 15:38:58 »
Nu förstår jag inte rikigt vad du menar PerF.
Jag förstår att man kan gärna kan räkna besparingen i kronor (vilket garanterat gör för att se hur lång pay-off tid man har). Men om man nu (som detta fall handlade om) ska räkna ut den procentuella besparingen så måste man ju utgå från en siffra som är relativt konstant. Priset på både olja och el varierar så det är inte så lyckat att använda enheten kronor. Då är det väl listigast att använda kwh? Och då FÖRBRUKNINGEN. Ska man omvandla oljepannans förbrukning till vad den faktiskt ger så blir ju det helt missvisande eller? Det är ju samma sak om jag trimmar en oljepanna och sänker förbrukningen från 3,7 kubik till 3,2. Skillnaden är bara att det är lättare att räkna eftersom det då är kubik olja man räknar. Ett alternativ till besparingsberäkning kan ju vara att räkna om VPns elförbrukning till kubik olja men det känns ju spånigt!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2005, 17:15:31 »
Besparing.. tidigare använd energi mot nuvarande energiåtgång..
Då ska det va bruttoenergiåtgång.. lätt som en plätt 1m 3 eo1 är ganska precis 10.000 kwh. Det som försvann i skorstenen är ju också inköpt.

Men för att kunna jämföra alla anläggningar  ( även tex elpanna till VP)  mot varandra.. ja dÃ¥ blir det knivigt!!

Som ett genomsnitt kan väl (högst) 80% Ã¥rsverkningsgrad användas..  alltsÃ¥ netto 8000 kwh/ m3 EO1.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2005, 18:17:14 »
Nu förstår jag inte rikigt vad du menar PerF.

Jag tror inte att vi egentligen menar olika saker. Vad jag menar är att det primära är den energi huset behöver. I slutändan är det ändå öre/kWh huset tillgodo som räknas. Slutresultatet blir detsamma.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2005, 23:24:47 »
NÃ¥n som undrar varför jag skrev 40-60%  ???

(Dessa oljepannor kan förvrida huvudet på den bäste.)

Bertil...

Du är undantaget som bekräftar regeln!

Grattis!

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2005, 06:47:06 »
Det verkar som om vi är överens men ändå inte???
Jag hävdar fortfarande att man måste utgå från den faktiska förbrukningen när man jämför en besparing och då spelar verkningsgraden ingen roll. Det närmaste exemplet skulle vara bilar. När man räknar på en besparing av förbrukning på en sådan så utgår man ju från hur mycket den har dragit, alltså faktiska liter per mil. Huruvida verkningsgraden i motorn är si eller så eller huruvida effektförlusterna i kraftöverföringen är si eller så spelar ingen roll vid en sådan beräkning. Det är det som förbrukats som är intressant! "En Ford Granada 3,0 coupé från -75 drog 2,3 liter per mil innan motorbytet. Efter att vi monterat in en nissan micra 1,1 liters motor sjönk förbrukningen till 0,9 liter per mil" En ordentlig besparing!

Men vi behöver inte vrida och vända på detta något mer. Vi kan nöja oss där.?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2005, 09:33:36 »
SÃ¥ sant!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2005, 10:51:57 »
Det verkar som om vi är överens men ändå inte???
Jag hävdar fortfarande att man måste utgå från den faktiska förbrukningen när man jämför en besparing och då spelar verkningsgraden ingen roll.

Vad är problemet? Jag säger att man kan räkna pÃ¥ lite olika sätt beroende pÃ¥ vad för jämförelse man är ute efter.  Det förändrar ju inte vad oljan kostar.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2005, 12:40:35 »
Om man vill ha lite bättre siffror då man jämför Oljepannan och en VP (och det vill man ju alltid om man byter) så kan man ju alltid lägga till att oljepannan förbrukar lite el också. På ett år blir det ju säkert några hundralappar för cirkulationspumpen. Brännaren drar väl också lite, någon som har en aning om hur mycket?
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2005, 13:14:47 »
Det finns en uppsjö av besparingskalkyler som entreprenörer tillhandahåller.
Jag undrar om man kan lita pÃ¥ de. De är visst matematiskt riktiga, men verkligheten visar andra  värden.
Vilka marginaler skall akcepteras ?
De finns alltid en undantagsflyktsklausul, nämligen den att de värdena stämmer endast under vissa förutsättningar som inte är definerade.
Och de behöver inte infrias.
Vad skall man gå efter ?
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #25 skrivet: 11 januari 2005, 14:33:08 »
Besparingskalkyler, jodåsåatt...det är nästan så att jag skulle vilja lägga dem i samma kategori som horoskop, tarotkort å spådom via kaffesump.

Allt är Ã¥terigen avhängt pÃ¥ vad installatören vill ska stÃ¥ där, de finns mängder med variabler som de lägger in precis efter tycke och smak, (i mitt fall lyckades en installatör med konststycket att sänka energiföbrukningen när jag begärde högre innetemp,endast parametern önskad innetemp ändrades och vips sÃ¥ ÖKADE besparingen..)  

Redan här bör man veta sÃ¥ mycket att man kan  kravställa "rätt" sÃ¥ att de räknar pÃ¥ samma saker med samma parametrar...(Visst är det helt underbart att vara kund)...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #26 skrivet: 11 januari 2005, 18:14:23 »
Jag vet inte men...
Skulle vi inte pÃ¥ detta forum kunna ta reda pÃ¥ en "ungefärlig" omräkning frÃ¥n olja till VP genom att  jämföra vÃ¥ra siffror. Det är nog inte lätt men en fingervisning borde vi kunna Ã¥stakomma. Typ hustyp, byggÃ¥r, storlek, oljeförbrukning, Ã¥rsmedeltemp, planlösning osv.
Bara en tanke...
För min del så kräver det först och främst att minst ett år har gått (9 mån kvar) men andra har ju varit driftade längre. Här nere i Skåne så kan jag bidra med mina effektsiffror så långt jag har varit VP aktiv och förbrukning olja är logga sen -02.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #27 skrivet: 11 januari 2005, 18:35:51 »
Ja..eller så sätter du åsså in en slant till den insamling som finns för att Richard ska kunna köpa in dimensioneringsprogramet PRESTIGE, då kan vi dimensionera grejjerna själva, med proffsprogram....(energimyndigheten har åsså köpt detta program....)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #28 skrivet: 11 januari 2005, 21:55:34 »
Mycket av det som Rigge säger låter vettigt

Jag är ingen expert .. har levt med olika oljepannor sedan 1962 ..

Men jag tror att Ni som ska byta frÃ¥n olja till VP inte sla tro pÃ¥ det där med att verkningsgraden är 75 & för oljepannor  om ni skött anläggningen

Räkna så här :
pannverkningsgrad 90 %
totalverkningsgrad  80-85 % när det är kallt
60 % när der är varmt ... men då förvrukas bara några 10-tals liter olja per månad

Det är de kalla månaderna som bör dimensionera anläggningen.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hur stor blir besparingen?
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2005, 09:31:47 »
MEN pratar vi inte besparing här ... fast verkar mer ha hamnat på verkningsgrad på oljepannor.....

Det är intressant vid dimensionering i första hand. Är det besparing som man pratar är det i slut ändan kronor och ören.

Det kan möjligtvis vara relevant att prata besparing i kwh när du går från någonform av EL uppvärming till eluppvärming via en värmepump.

Att prata besparing på en oljepanna kontra VP är lite som att prata äpplen och päron när du måste omvandla förbrukade kbm till kwh och blandar in verkningsgrad.

Det är i stället den minsta gemensama nämnren KRONOR(& ören) som är intressant, då de båda olika enheterna kan enkelt omvandlas till detta mättal.

FÖR oavsett om din verkningsgrad är 60, 75 100 eller 5%. så ändras inte det fakta att 3 kbm olja är 3 kbm olja och att den kostar x kronor.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!