Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brist pÃ¥ info  (läst 5201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fresun

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Brist på info
« skrivet: 22 mars 2006, 22:57:51 »
Hej!

Första inlägget!!!
Installerade Eco El i början av mars då gamla pannan (IVT) sprang läck (spännande upplevelse jag inte unnar någon) o någon vecka därefter en Ecoair 107. Har lusläst instruktionerna men blir allt mer irriterad på ctc's dåliga info;
1. Är "värme från vid utetemp ##" en del av kurvinställningen eller en faktisk temp där radiatorerna inte längre får varmvatten?
2. Om det senare är fallet, slås då övre pannan automatiskt från innebärande att  vp´n får sköta uppvärmning av tappvattnet(?55°),
    eller måste jag själv stå för rattandet?
3. Är styrdonet på ecoelen densamma som på ecologic? Isf kan man ju gå efter logicens instruktionsbok som verkar mer komplett.

Vore dessutom tacksam för  synpunkter om följande: Mitt hus består av  115 kvm från -65 med radiatorer och en tilllbyggnad om 50 kvm med golvvärme, allt vattenburet. Installatören rek att avstå från innegivare då det skulle vara alltför svårt att få en jämn värme i huset - föreslog i stället att enbart gå på utegivaren!



Ecoel 1550+ EcoAir 107. 165 m2 (115 byggt -65 + 50 byggt -01). Skåne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brist på info
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2006, 10:47:42 »
Hej!

Första inlägget!!!
Installerade Eco El i början av mars då gamla pannan (IVT) sprang läck (spännande upplevelse jag inte unnar någon) o någon vecka därefter en Ecoair 107. Har lusläst instruktionerna men blir allt mer irriterad på ctc's dåliga info;
1. Är "värme från vid utetemp ##" en del av kurvinställningen eller en faktisk temp där radiatorerna inte längre får varmvatten?
2. Om det senare är fallet, slås då övre pannan automatiskt från innebärande att  vp´n får sköta uppvärmning av tappvattnet(?55°),
    eller måste jag själv stå för rattandet?
3. Är styrdonet på ecoelen densamma som på ecologic? Isf kan man ju gå efter logicens instruktionsbok som verkar mer komplett.

Vore dessutom tacksam för  synpunkter om följande: Mitt hus består av  115 kvm från -65 med radiatorer och en tilllbyggnad om 50 kvm med golvvärme, allt vattenburet. Installatören rek att avstå från innegivare då det skulle vara alltför svårt att få en jämn värme i huset - föreslog i stället att enbart gå på utegivaren!


Efter att ha bläddrat i  :,v( sÃ¥ tror jag följande:

1. Ja/ja, det verkar både vara en del av kurvinställning samt att värmen till radiatorerna stoppas över denna temp.
2. Elpatronen slÃ¥s nog inte ifrÃ¥n men nog borde VP:n klara att hÃ¥lla acktanken pÃ¥ 50ºC om inte radiatorvärmingen är pÃ¥?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2006, 12:03:14 »
Rätt rad ser ut så här:

1. "Värme från vid utetemp ##" är endast för kurvinställningen. I den kodade menyn finns det en inställning för när värmen till radiatorerna stryps. Default 16 grader.

2. Elpannedelen slås inte automatiskt av. Själv går jag in i menyn och sätter elpannan på 0KW under vår/sommar/tidig höst, men annars är det som Carl N skriver. Eftersom värmepumpen håller pannan på mellan 50-55 grader, så går inte elapatronen annat än vid stora varmvattenuttag (därför stänger jag av den helt).

3. De flesta funktioner är samma i EcoEl, EcoHeat och Ecologic, men skillnader finns.

På sista frågan: Pressa installatören att koppla in innegivaren och prova. Den ingår i priset och är ovärderlig enligt mig. Skulle det inte funka så är det bara att koppla ur innegivaren från menyn.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brist på info
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2006, 14:56:41 »
Rätt rad ser ut så här:

1. "Värme från vid utetemp ##" är endast för kurvinställningen. I den kodade menyn finns det en inställning för när värmen till radiatorerna stryps. Default 16 grader.


Fast läser man  :,v( sid 7 diagram 3 sÃ¥ fÃ¥r man intrycket att värdet 25 pÃ¥ "VÄRME FRÃ…N VID UTETEMP ##" gör att  värmen till radiatorerna slÃ¥s av först vid +25ºC ute.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2006, 15:06:13 »
På fråga 1.

Ur manualen  till EcoLogic kan man läsa följande:
__________________________________________________________________________________________________
VÄRME FRÃ…N VID UTETEMP ##c      Sommargränsvärde. Vid den inställda utomhustemperaturen stängs radiatorsystemet av.
                                                         Shuntat system: Produkten ger endast varmvatten (Växelventil i läge sommar AB > A).
                                                         Shuntlöst system: Produkten stängs av helt.


Ur manualen till EcoEl:

VÄRME FRÃ…N VID UTETEMP ##c       Välj vid vilken utetemp värmesystemet skall stänga av. Värmekurvans nedre värde.
__________________________________________________________________________________________________

Jag tolkar det hela som att sÃ¥ länge som utetempen är högre än det inställda värdet, sÃ¥ startar aldrig elpannan, varmvatten produceras  endast med hjälp av pumpen och därmed behövs det inte skruvas manuellt heller (frÃ¥ga 2).

Fråga 3. Vad jag kan se i de båda manualerna så verkar det som om inställningarna är lika vad det gäller pumpfunktioner men skiljer sig åt när det kommer till varmvattenproduktion samt vad det gäller elpannedelen (finns inget som berör det i
EcoLogic, naturligt nog ;)).
Hoppas detta kan vara till hjälp.

// Grolim
« Senast ändrad: 23 mars 2006, 16:09:52 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2006, 19:24:12 »
OK, på fråga 1 är jag inte helt säker vad gäller när värmen slås av. I den kodade menyn finns i alla fall inställningen "Sommardrift" som default är 16 grader. Det är vid denna temperatur som pumpen börjar köra upp tanken till 55 grader varje gång. Det är jag säker på.  Thumbsup

På fråga 2 är det jag som har rätt. (I alla fall för de EcoEl som levererades 2004)  ;)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2006, 20:42:02 »
Min manual till EcoAir/EcoEl är tryckt i april 2004.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brist på info
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2006, 22:11:39 »
EcoLogic är en fristående VP-styrning som är lite mer avancerad än styrningen i EcoEl. Så har man en EcoAir+EcoEl så stämmer inte allt i manualen för EcoLogic. (Det var kanske svaret på fråga 3?)

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fresun

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Brist på info
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2006, 18:27:47 »
Tack för era rÃ¥d o förslag.  Idag 8° varmt - dröjer kanske inte sÃ¥ länge förrän det blir 16° och ev default slÃ¥r till!?

Loggningsprogram, finns det bara till Windows? Själv skulle jag vara intr av liknande program till MacOS X.
Ecoel 1550+ EcoAir 107. 165 m2 (115 byggt -65 + 50 byggt -01). Skåne.

Utloggad fresun

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Brist på info
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2006, 22:24:57 »
Finns det nÃ¥gon tävling i antal vp-starter?  Idag med en temp pÃ¥/strax över 0° har jag haft 28 starter!
Detta kanske är att förvänta men för mig låter det som om något är väldigt fel! Eller?
Ecoel 1550+ EcoAir 107. 165 m2 (115 byggt -65 + 50 byggt -01). Skåne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2006, 01:17:26 »
30 starter/dygn på en maskin med 6 kW effekt i ett delvis väl isolerat hus på 170 m2 vid någon plusgrad o mulet väder låter inte orimligt, tycker jag . Men med med lite mindre snäva styrdata kan Du troligen minska antalet starter. Om Du får en gångtid av mer än 10 min per start mår nog kompressorn ganska bra...

Vid + 5 och mulet väder har vi ca 10 starter/dygn för värme (4kw) plus 2 till 4 starter för VV (8kW), beroende på hur det plaskas. men om jag skulle köra med snävare styrdata skulle det kanske bli bortåt 18 starter för värmen.

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2006, 07:42:54 »
Fresun, i förrgår var det +5 och jag gick direkt upp i 25 starter. Har ganska lite vatten i mitt radiatorsystem då det är enrörs. Tror att större vattenvolym skulle göra gott (utöver ecoel)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad fresun

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Brist på info
« Svar #12 skrivet: 01 april 2006, 22:04:05 »
Hej igen!
Forumet är ju fullständigt packat med bra information-tack!
Koden (831)  till styren fungerade och där var det, precis som FredrikO pÃ¥pekade, "sommardrift" med inställningen pÃ¥ 16°! Ämnar inte att ändra pÃ¥ detta värde men kan nu i lugn o ro ändra mig Ã¥t kurvan
 :)
Ecoel 1550+ EcoAir 107. 165 m2 (115 byggt -65 + 50 byggt -01). Skåne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brist på info
« Svar #13 skrivet: 01 april 2006, 23:19:54 »
Med min pump kommer jag upp i 8 starter/dygn vid nollan ute. Jag värmer dock inte VV med ecoair.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!