Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av Värmebärarretur  (läst 10865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inställning av Värmebärarretur
« skrivet: 18 maj 2004, 22:34:30 »
På min Nibe 1115-4 finns en möjlighet att välja en maximal returtemp på värmebäraren, om returtempen når inställt värde så stoppar pumpen.

Det finns också ett A värde som betyder, citat-"Väljs A-värdet (automatisk indirekt kontroll av av returtemperaturen) kommer driftpressostaten indirekt att begränsa returtemperaturen"
Finns det någon som kan förklara vad detta innebär?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

admin

  • Gäst
admin
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2004, 05:04:09 »
Jag är inte helt säker, men driftspressostaten är den pressostat som bryter vid varmvattenladdning. Den bryter när tempen på framledningen når 55 grader (om teknikerna vid intrimmningen lyckats vill säga).

Om driftpressostaten bryter även vid värmning av radiatorkretsen i läge (A) så innebär det att returtempen i normalfallet är ca 48-52 grader - lite beroende vilket typ av uppvärmningssytem du har, och hur stort system du har.

Men som sagt, helt säker är jag inte, kanske någon hos Nibe ser det här och kan svara...


Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2004, 11:04:25 »
Rickard!

Om det är som du beskriver så förstår jag inte skillnaden på att välja A eller att manuellt ställa in en tempnivå inom 48-52 grader ???.
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2004, 12:04:21 »
Enligt tekniska data sÃ¥ bryter driftpressostaten 3 bar under HT-pressostaten. Att man använder denna metod vid VV-prod gör att man antagligen fÃ¥r ut lite högre temp än om man bröt pÃ¥ max retur eller max ut. Att göra det även vid uppvärmning gör förmodligen att man dÃ¥ ocksÃ¥ kan fÃ¥ ut lite högre temp genom att ligga sÃ¥ nära maxtrycket som möjligt utan att HTn löser ut. En för högt ställd temp kan ju orsaka detta med driftstopp som följd. Om detta sliter mer pÃ¥ kompressorn eller inte lÃ¥ter jag vara osagt. Förmodar att man pÃ¥ detta sätt kan fÃ¥ pumpen att gÃ¥ lite längre när tillskottet gÃ¥r in och returen gÃ¥r över de vanliga 48 graderna utan att man riskerar driftstopp.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2004, 19:47:21 »
Jag skall försöka förklara hur jag uppfattat att de olika brytgränserna fungerar och varför.  :-\

  • HT-pressostat, bryter vid ett visst tryck - detta tryck är ställt sÃ¥ högt som tillverkarna anser vara lämpligt ur skadesynpunkt pÃ¥ kompressorn. Denna brytgräns skall aldrig behövas om driftpressostaten fungerar. PÃ¥ detta sätt kan man säga att det är en säkerhetsfunktion.
  • Driftpressostat, En trycknivÃ¥ som tillverkaren anser att värmepumpen tÃ¥l att köras upp emot - även under normal drift utan att kompressorn tar skada. Används t.ex. som stopptemperatur/tryck vid varmvattenladdning.
  • Maximal returtemp, används normalt inte pÃ¥ Nibes värmepumpar, andra tillverkare kör med max returtemp som grundläge för stopp av kompressor. Jag förstÃ¥r inte riktigt varför, eftersom vad jag har förstÃ¥tt är framledningstempen som avgör vilket tryck kompressorn arbetar med - och inte returtempen. Kanske använder vissa tillverkare returtempen som brytare eftersom returtempen stiger en stund efter att framledningstempen blivit hög, det tar ju en viss tid för radiatorkretsens vattenflöde att gÃ¥ ett varv i systemet.
CTC har en variabel stopptemp för kompressorn - ju lägre KB-temp desto lägre returtemp tillåts, denna funktion har jag förstått finns för att kompressorn inte skall "lösa ut" på lågtryckspresostaten. Lågtryckspressostaten är en funktion som tvingas gå in och stoppa kompressorn om tempdiffen mellan inkommande KB och utgående värmebärare blir för stor. Ju fler grader som kompressorn behöver lyfta tempen (mellan mark/berg och värmebärare) desto större risk att undertryck uppstår på kompressorns sugsida. Då detta inte är bra för kompressorn så finns lågtryckspressostaten för att säkerställa att så inte sker.

Detta kan vara anledningen till att man kan ställa in en max returtemp som stoppfunktion på även Nibe:s värmepumpar.
Säg att du har ett borrhål som ger -7 grader in som kallast, framledningstempen släpps av Nibes reglerdator upp till 55 grader (t.ex. vid varmvattenladdning) detta kan då medföra att kompressorn löser ut på lågtryckspressostaten - p.g.a. stor tempdiff mellan KB och framledningstemp.
Varje utlösning av HT och LT-pressostatern kräver en manuell återställning, varför detta ger tämligen svåra driftproblem för ägaren
Därför tror jag att nibe har möjligtheten att ställa max returtemp - för att i särskilt extrema fall kunna förhindra att värmepumpen löser ut på LT-pressostaten. )vid låg inkommande KB-temp)

Lite krÃ¥ngligt att beskriva- och kanske inte helt rätt, men det är sÃ¥ här jag förstÃ¥tt att det fungerar. Finns det nÃ¥gon som kan ge en bättre förklaring sÃ¥ tackar jag för det.  ;D

Som sagt var - ta dessa förklaringar med en nypa salt, jag kan vara ute och cykla om vissa av ovanstående förklaringar... :-[

Plumber

  • Gäst
Plumber
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2004, 21:10:37 »
MAX Retur ska stå på "A" när anläggning körs som flytande kondensering.
Kör du fast kondensering så brukar man ställa ner bryttemperaturen så att den inte bryter mekaniskt utan elektriskt .Detta kan ha med att göra att du inte vill få "Högretur" larm på pumpen utan ge den lite försprång när den laddar tanken?

Daniel

  • Gäst
Daniel
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2004, 21:18:50 »
Jag har en Nibe 1215-8,5, installerad i våras. Grundinställning från Nibe är max returtemp 53 grader. Finns det någon risk att ha kvar denna inställning? Man kan ju tycka att det inte borde vara någon risk eftersom Nibe har det som grundinställning.
Hur som helst så lät min installatör detta värde stå kvar. Bör jag sänka detta? Hur ska jag i så fall tänka för att ställa in "rätt" värde?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2004, 00:51:11 »
Plumber är yrkesman han vet det där.

Men på Thermia så ska man kolla tempskillnaden mellan stig o retur och helt enkelt dra det från 55 grader.
Gör man det då bryter pumpen när 55 grader uppnåtts på stigen.
Men som Rickard säger kan man undra hur dom tänkt, det är ju framledningen som är kritisk, inget annat sägs i några instuktioner.
DÃ¥ borde det väl va ok att bryta (elektriskt) vid 55 grader. men man ska väl inte fatta allt det blir ju jobbigt   ;D ;D :o 8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2004, 09:36:11 »
Jag har en Nibe 1215-8,5, installerad i våras. Grundinställning från Nibe är max returtemp 53 grader. Finns det någon risk att ha kvar denna inställning? Man kan ju tycka att det inte borde vara någon risk eftersom Nibe har det som grundinställning.
Hur som helst så lät min installatör detta värde stå kvar. Bör jag sänka detta? Hur ska jag i så fall tänka för att ställa in "rätt" värde?

I så fall har de ändrat sina grundvärden, på min är (A) grundvärde.

Du bör faktiskt ställa den på (A), det är där den skall vara om man inte har extraordinära problem enligt mitt tidigare inlägg i denna fråga.

53 grader innebär i och för sig att den aldrig bryter på max retur, utan alltid på driftpressostaten. Detta förutsatt att du har >2 grader tempdiff i ditt radiatorsystem.

(A) är alltså det rätta, men den inställning du har nu fungerar oxå.

Daniel

  • Gäst
Daniel
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2004, 20:34:28 »
Jo, enligt deras bruksanvisning, där man kan fylla i sina egna värden, står 53 grader som förinställt värde.
 
Jag var rädd att den bryter på HT-pressostaten om jag har för högt värde inställt, vilket ju medför driftsstopp.
Richard, är du säker på att den bryter på driftpressostaten?

Jag ska höra med min installatör varför han inte ställde den i läge A.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2004, 11:32:15 »
Daniel

Rapportera hit sen jag tror att inst. fÃ¥r svÃ¥rt att förklara det där.   :o
Mycket slingrande blir det nog, lägg på minnet vad han säger.
Om returen tillÃ¥ts bli 53 grader dÃ¥ kommer ju stigen att bli väldigt varm.   53 + delta t ( temspskillnaden mellan stig o retur). vad har du för delta t ??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2004, 13:32:10 »
Jag har 53 grader på min 1215-7 också från installatörshåll...
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

admin

  • Gäst
admin
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2004, 18:14:34 »
Det funkar som sagt var även det, men att fråga en installatör om detta och få en sanningsenlig förklaring tror jag blir svårt.

Det skulle vara då om han sa att jag vet faktiskt inte ::) (som om han skulle säga det) men det skall vara så!

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2004, 18:37:47 »
Installatören kan ju helt enkelt glömt/missat  att ändra den parametern.. ;)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inställning av Värmebärarretur
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2004, 23:41:28 »
Det här är ju ett värde som jag inte heller ändrat, altså står min också på 53 grader.
ni anser alltsÃ¥ att alla bör köra pÃ¥  A istället ?

Jag fatter inte varför grundinställningen inte är A?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!