Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥  (läst 11548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ljudnivå
« skrivet: 05 april 2006, 14:19:21 »
Har efter goda råd och luslästa kalkyler fastnat för Nibe Fighter 1230-8. Det enda som oroar mig är ljudnivån. Alternativet är Thermia Diplomat TWS 8.

Efter att ha tagit del av dokumentationen verkar det inte vara någon större skillnad, men det verkar samtidigt vara en "sanning" att Niben med sin kolvkompressor låter mer.

Om nÃ¥gon har erfarenheter av bägge skulle jag uppskatta feedback.  *vinkar*

Tegelvilla med lättbetongstomme byggd 1979, 135+80 m2 vid havet i Göteborg. Nibe 1230-8, 180m hål, rumsgivare. FTX

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå
« Svar #1 skrivet: 05 april 2006, 14:45:51 »
Ingen erfarenhet men i Råd&röns test var Thermian, Diplomat 10 tystast med 50 db(A) och Niben 53 db(A), Nibe 1230-10
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #2 skrivet: 05 april 2006, 18:14:31 »
Har efter goda råd och luslästa kalkyler fastnat för Nibe Fighter 1230-8. Det enda som oroar mig är ljudnivån. Alternativet är Thermia Diplomat TWS 8.

Efter att ha tagit del av dokumentationen verkar det inte vara någon större skillnad, men det verkar samtidigt vara en "sanning" att Niben med sin kolvkompressor låter mer.

Om nÃ¥gon har erfarenheter av bägge skulle jag uppskatta feedback.  *vinkar*



Okey vill att du ska veta att 3 db är den minsta skillnad människans öra kan höra skillnad på...
Så när du går fram till din radio tex.. å vrider upp lite, när du hör att det blivit pyttelite högre då låter din radio 3 db högre än förut...

Så går du från ett rum till ett annat så kommer denna 3 db skillnad vara precis hörbar..
Det som istället borde lysnas på är vilken frekvens dessa två pumpar låter sin högsta notering vid.

Dvs 53 db 150hz vs 50 db 300hz är en himla skillnad för örat...

Personligen tycker jag Nibe 1230 modellerna låter trevlig som ett stort kylskåp... ett dovt muller. Rent sövande.

Eller så är det jag som är så himla trött när jag jobbar...
« Senast ändrad: 05 april 2006, 18:16:19 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ljudnivå
« Svar #3 skrivet: 05 april 2006, 18:26:43 »
En sak till...
Det var andra scrollar i testet som lät MER än Niben :)

Kan inte jämföra, men har ju en 1230-8 Den låter ungefär så mycket som en frysbox.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå
« Svar #4 skrivet: 05 april 2006, 23:24:32 »
Ljud är lurigt
Vår pump, som står i källarn (kolvkompressorer) . stör inte alls när man är i källaren ( 5 m från pumpen, 1 dörr öåppen, 1 stängd)
2 trappor upp , i hallen , kan man höra lud om det ät tyst i huset,
I rummet intill hörs inget ..
I rummet ovanför pmpen störs jag inte, inte ens när jaf lyssnar på en Haydn - sonat
(Oljepannan störde)

Om Du är musiker eller är audiofil (i mitt tycke ett positivt begrepp) och bor i ett tyst område så bör Du tänka Dig för 2 gånger ... och försöka formulera kraven i begrepp som leverantören och Du kan accepetera.

Om Du har en familj som bullrar normalt, radion på, TV:n på etc etc så är detta troligen inget problem .. men jag skulle nog inte placera VP:n intill sängkammaren.

Och som andra påpekar ibland : Det lilla brummandet kan vara hemtrevligt ..
Subjektivt, subjektivt, subjektivt ..




SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Gnesta Alex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnesta-sörmland-sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥! - som flickan sa...
SV: Ljudnivå
« Svar #5 skrivet: 06 april 2006, 10:56:11 »
Vi hade problem med ett malande ljud när pumpen gick. Det monterades extra flexslangar utan märkbar skillnad. Det som gjorde susen var att rörupphängningen närmast pumpen gjordes med isolerade klammer . Något att tänka på.
Dock har vi fortfarande ljud, men det är sÃ¥ lÃ¥gt att man fÃ¥r anstränga sig för at höra. Det kan vara skönt att höra att pumpen gÃ¥r ocksÃ¥  ;)
Nibe Fighter 1210-5  Inst.-03

Panasonic E9EKEB  Inst.-06

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå
« Svar #6 skrivet: 11 april 2006, 08:57:43 »
Hej! dB skalan är logaritmisk och 3 dB är en fördubbling av effekten. Så även om det där med radion stämmer så beror det på att du startade från noll.

Jag tror att det är en betydande skillnad.

mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ljudnivå
« Svar #7 skrivet: 12 april 2006, 09:20:12 »
3 dB brukar väl sägas vara en "märkbar, men inte betydande" skillnad för örat.
Allt är ju subjektivt.

Alltså helt ljudlösa är inga värmepumpar. Prio 1 är att eliminera alla resonansljud eller fasta kopplingar till känsliga delar av huset.
Det är faktiskt bättre att ha rörupphängning mot betongväggar och liknande än mot halvhårda material som golv/tak(bjälkar). De senare tenderar att sväga med mer än riktigt stumma material.

Sjlälva pumpen står du ut med oavsett om den är 50 eller 53 dB :)

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Ljudnivå
« Svar #8 skrivet: 12 april 2006, 09:26:42 »
Hej.

Visseligen har jag bara en L/V pump och den ger 45 dB vid 7 grader varmt. Det är helt okej men vid kallare väder så låter den betydligt mer. Vi mäte upp den och det var 59 dB. Låter som ett reaplan. Den VP har vi bytt ut. Nu ligger den runt 50 dB vid kallt väder. Och 5 dB är en markant skillnad.
Så placera den så du vet att den inte stör. Vid vilken temp är dB uppmät för Niben?
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå
« Svar #9 skrivet: 12 april 2006, 20:53:34 »
Hej! "Bullo" skriver att 5 dB gör en markant skillnad då bör även 3 dB göra en markant skillnad, som jag skrev tidigare är det en fördubbling av effekten i ljudammanhang. Om du ska placera pumpen i "bostadutrymmet" tycker jag att du ska välja den tystaste om de är likvärdiga förövrigt.

Jag skulle inte vilja ha min Nibe någon annanstans än i källaren. Det låter gsanska mycket när kompressorn går.

MVH

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #10 skrivet: 13 april 2006, 17:21:38 »
Hej! "Bullo" skriver att 5 dB gör en markant skillnad då bör även 3 dB göra en markant skillnad, som jag skrev tidigare är det en fördubbling av effekten i ljudammanhang. Om du ska placera pumpen i "bostadutrymmet" tycker jag att du ska välja den tystaste om de är likvärdiga förövrigt.

Jag skulle inte vilja ha min Nibe någon annanstans än i källaren. Det låter gsanska mycket när kompressorn går.

MVH

Jens

Okey nu är jag inne i den diskusion om decibel igen....

Jag är mycket insatt i decibel då jag som hobby tidigare sysslat med biljud å decibel...

Och även om tre db är dubbel effekt så är det fortfarande den minsta skillnad människans öra kan hör skillnad på...

Och det oavsett när det sker 45 till 48 eller 125 till 128 decibel fortfarande nästan ohörbart...

KOMMER ALDRIG ge mej på denna punkt då jag testat med massor av människor sittandes i en bil tex...

Ökar men ljudtrycket en db hör man inget, ökar man två db hör man inget, men ökar man tre db då uppfattar man att det blir högre...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå
« Svar #11 skrivet: 13 april 2006, 19:47:56 »
Hej! Du har kanske rätt "Digital" ? Jag har aldrig testat med en dB mätare. Är själv rätt kunnig, har arbetat med installationer av ljudstudios mm.

Jag lägger mig i denna diskussion ;)

Mvh

Jens
« Senast ändrad: 13 april 2006, 19:49:55 av milliwatt »
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ljudnivå
« Svar #12 skrivet: 15 april 2006, 20:11:20 »
Håller med föregående skribenter. 3db är gränsen för "aha det blev lite högre" upplevelsen.
Sitter då pumpen i källaren eller annat stängt utrymme så är resonanser i stomme, via rörupphängningar, o s v mer intressanta än pumpens egensljud.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #13 skrivet: 15 april 2006, 21:37:31 »
Håller med föregående skribenter. 3db är gränsen för "aha det blev lite högre" upplevelsen.
Sitter då pumpen i källaren eller annat stängt utrymme så är resonanser i stomme, via rörupphängningar, o s v mer intressanta än pumpens egensljud.

Tack *vinkar* det känns skönt *roflmao*
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2006, 13:38:31 »
Jag har nyligen fått min NIBE 1230 installerad och är klart överraskad över hur LITE den låter.
Jag hade samma funderingar när jag skulle välja pump men gick pÃ¥ NIBE:n och nu i efterhand med pumpen vägg i vägg med vardagsrummet sÃ¥ blev det i alla fall inte fel, jag hör inte att pumpen gÃ¥r.  :)

Jag tror som flera skriver att det beror mycket på hur installationen görs hur mycket det låter.
Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!