Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel utetemp pÃ¥ 1230  (läst 15982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #30 skrivet: 17 november 2006, 18:18:33 »
Hej Sam,
som jag tidigare sagt, blir det problem - kontakta leverantören. Jag tycker inte utegivaren ska visa 3 gr fel. Men att övertyga din leverantör att du jämfört med sanningen kan vara svårt. Men är leverantören service-minded bör ni kunna testa en annan utegivare.

Slutet gott - Allting gott!
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #31 skrivet: 18 november 2006, 07:30:47 »
Hej Sam,
som jag tidigare sagt, blir det problem - kontakta leverantören. Jag tycker inte utegivaren ska visa 3 gr fel. Men att övertyga din leverantör att du jämfört med sanningen kan vara svårt. Men är leverantören service-minded bör ni kunna testa en annan utegivare.

Slutet gott - Allting gott!

Ja förstår frustrationen men i de fall jag blivit kontaktad av diverse kunder som säger sig ha en felaktig visning av temperatur på sin vp då är det ofta att givaren blir uppvärmd av huset via strålning etc etc...kanske har man borrat hålet inifrån dragit ut kabeln satt den vita låda utanpå å vips fått ett lite läckage av värme...

Kan vara en av orsakerna...
Givaren kan naturligtvis ge fel värden... testa en annan då...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #32 skrivet: 20 november 2006, 08:23:05 »
....
Ja förstår frustrationen men i de fall jag blivit kontaktad av diverse kunder som säger sig ha en felaktig visning av temperatur på sin vp då är det ofta att givaren blir uppvärmd av huset via strålning etc etc...kanske har man borrat hålet inifrån dragit ut kabeln satt den vita låda utanpå å vips fått ett lite läckage av värme...

Kan vara en av orsakerna...
Givaren kan naturligtvis ge fel värden... testa en annan då...

Stämmer precis med min felbeskrivning.
Givaren blev monterad på en oisolerad källarvägg, dikt an.
vid plusgrader var det inget problem, men sedan ... - Vid -17 visade den -11 kanske.

Felet minskade betydligt när jag satt brickor mellan vägg och givarhuset så
att en jag fick ett avstånd på 3-4 mm mellan vägg och givare.

Nu har jag flyttat den till en isolerad tegelvägg, och dessutom på norrsidan
och fått helt andra (bättre) mätvärden.

Edit:
Samma strul med innegivaren:
Sladd från VP i källare, trädd genom hål borrat i väggen,
dosan placerad över hålet för att ge snygg installation.
Men, huset har självdragsventilation och drog in kall källarluft in i huset via innegivaren.
Lösning: Målarfog i borrhålet.

/Erland
« Senast ändrad: 20 november 2006, 17:15:46 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #33 skrivet: 20 november 2006, 09:41:33 »
Ekke boo: förlåt om jag lät lite sarkastisk.

Återigen, varför ska vi kunder lösa problemet åt Nibe. De måste ju förstå att vi kunder inte har en optimal placering för tempgivaren och borde därför utveckla sensorn så att den klarar att bli placerad på en oisolerad vägg. Det låter helt idiotiskt att jag ska testa mig fram var jag ska placera min tempgivare och placera brickor etc.
Åter till min analogi med bilen. I det här fallet så ska vi kunder placera in brickor mellan hjulen och hjulupphägningen och testa oss fram tills ratten går rakt!

Fy skäms Nibe!

/Sam

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #34 skrivet: 20 november 2006, 12:13:36 »
kanske dom ska skicka med styltor till varje givare. Då blir mätvärdet opåverkat av byggnadens värmeläckage.
men dom måste va demonterbara, alla vill nog inte ha styltor...


En fråga har ni problem med innetempen, när givaren visar fel!?

Den pÃ¥ 25 kw maskinen visar nÃ¥gra grader fel, men rumstempen är lugn o fin...  trots att den visar mera fel vid kyla!

Rådet är väl norrvägg rätt högt upp utan påverkan av luftläckage och dyligt.

På Thermia kan man själv kalibrera alla givare, det är väl en pytteändring i mjukvaran som ska till.
Lite värre om värdet driver iväg, men då är den ju felande och skall bytas.
Jag antar att fukt och ålder kan ställa till problem på en del!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #35 skrivet: 20 november 2006, 14:10:41 »
Ekke boo: förlåt om jag lät lite sarkastisk.

Återigen, varför ska vi kunder lösa problemet åt Nibe. De måste ju förstå att vi kunder inte har en optimal placering för tempgivaren och borde därför utveckla sensorn så att den klarar att bli placerad på en oisolerad vägg. Det låter helt idiotiskt att jag ska testa mig fram var jag ska placera min tempgivare och placera brickor etc.
Åter till min analogi med bilen. I det här fallet så ska vi kunder placera in brickor mellan hjulen och hjulupphägningen och testa oss fram tills ratten går rakt!

Fy skäms Nibe!

/Sam

Detta var fan bland det dummaste jag läst på länge fiR: fiR:... HUR bygger man en givare som ibland INTE ska kompensera för läckage från hus etc. Å nästa gång ska den kompensera hur fan ska givaren veta när den är påverkad av husets temp eller av omgivningen alltså det den ska läsa av??

Jag hoppas att du verkligen skämtar.... begär du samma sak av febertermometern oxå att den ska veta om den sitter i armvecket eller i ... ja gissa själv.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #36 skrivet: 20 november 2006, 14:44:14 »
Digital:
Vad du tar i :o I princip har du rätt men...

Man skulle ju kunna tänka sig att monteringslådan hade inbyggda distanser, reflekterande folie, ventilationshål m m för att i alla fall minska påverkan innifrån huset. Sen är det givetvis så som du säger att man inte kan begära att NTC-motståndet skall autokompensera sig för dum placering.

PS Ang febertermometern så heter det "stjärten" Visste inte att du var så pryd ;)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #37 skrivet: 20 november 2006, 19:48:48 »
Digital:
Vad du tar i :o I princip har du rätt men...

Man skulle ju kunna tänka sig att monteringslådan hade inbyggda distanser, reflekterande folie, ventilationshål m m för att i alla fall minska påverkan innifrån huset. Sen är det givetvis så som du säger att man inte kan begära att NTC-motståndet skall autokompensera sig för dum placering.

PS Ang febertermometern så heter det "stjärten" Visste inte att du var så pryd ;)

Jo men det är så himla typiskt att tillverkaren ska stå för allt, å ska fixa allt snart skall väl vp:en ha självjusterande fötter som justerar om den står snett. Samt försedda med hjul så om den "råkar" komma för nära vägg även rullar ut ett par cm för att inte bullra...

Undrar liksom var vi är på väg finns det ingen som har någon egen personlig stolthet eller förståelse, tex kan förstå att en utegivare skall sitta ute å inte på en läckande utevägg tex... alla förstår väl att innegivaren inte kan ligga i fönsterbrädan om den skall läsa rätt temp.... En annan sak är denna allmänna slapphet å inte ens läsa manualen innan man börjar skruva ihop sakerna som är en trend som är här för att stanna

Men jag kanske begör för mycket... Sc:,h
Visst dit jag kommer är det oftast nått fel på installation eller maskin så jag blir väl lite väl överkännslig ibland på allt slarv.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #38 skrivet: 20 november 2006, 19:59:10 »
det där med att läsa... titta på en ungdom. dom läser aldrig. bara knappar på! Tänker då på datorer.
 PÃ¥ sikt mÃ¥ste nog instr vara inbyggd i (styr)datorerna.
OssÃ¥ inteligenta varningar, som att nu har du väl dörren öppen  :D Jag vägrar släppa pÃ¥ värme  :D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #39 skrivet: 21 november 2006, 09:30:13 »
En annan sak är denna allmänna slapphet å inte ens läsa manualen innan man börjar skruva ihop sakerna som är en trend som är här för att stanna

Tyvärr har du rätt. Jag ser det som en allmän trend också. Ingen vill fördjupa sig i nånting utan allt är ytligt, ytligt, ytligt och går ut på att uppleva så mycket som möjligt lite översiktligt...

Hoppa fallskärm 5 ggr, Gå trumkurs men hoppa av efter 3 ggr, hänga med på puckelpist å bryta benet, sno ihop en värmepump, ladda hem lite nya låtar till Ioden, göra slut med sin 24:e partner... osv

Var f-n finns dom som går in för en eller ett par grejer och blir duktig på det?

PS. Den här killen har hÃ¥llt pÃ¥ mer än 3 ggr med sin grejj  ;)
http://www.drummerworld.com/Videos/buddyrich1970.html

Utloggad svh9633

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #40 skrivet: 21 november 2006, 10:10:27 »
Vad trött jag blir på gubbar som gnäller!
Nu är det lite väl OT för den här tråden (Off Topic/utanför ämnesområdet).
Jag är nyss fyllda 30 år, renoverar ett hus från topp till tå. Om jag skulle lusläsa varenda manual på varenda produkt som jag har köpt till huset det senaste året så skulle jag bli sittande i minst 3 veckor fulltid.
När det gäller Digitals gnällande sÃ¥ kan jag berätta att jag har en värme pump som själv justerar sin fötter och avstÃ¥ndet till väggen. Automatiken kallas VVS:are vilket jag betalar för. Dessutom sÃ¥ har jag betalat fina skattade pengar pÃ¥ värmepumpen. Allt jag begär är att det ska fungera och visa rätt värden utan att man behöver vara docent i placering av tempgivare. Jag förstÃ¥r att du vill att saker ska vara halvdana annars vore ditt jobb i fara  ;).
Vilket fall som helst så står det inte mycket i manualen om tempgivaren och hur man ska sätta upp den.
Men jag kan tänka mig att de kan göra en manual till för de som älskar manualer. Den kan heta typ: Spendera 4 timmar med att placera tempgivaren som ingick i din Nibe pump som kostade drygt 60.000kr  ;D

/Sam

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #41 skrivet: 21 november 2006, 21:44:05 »
Vad trött jag blir på gubbar som gnäller!
Nu är det lite väl OT för den här tråden (Off Topic/utanför ämnesområdet).
Jag är nyss fyllda 30 år, renoverar ett hus från topp till tå. Om jag skulle lusläsa varenda manual på varenda produkt som jag har köpt till huset det senaste året så skulle jag bli sittande i minst 3 veckor fulltid.
När det gäller Digitals gnällande sÃ¥ kan jag berätta att jag har en värme pump som själv justerar sin fötter och avstÃ¥ndet till väggen. Automatiken kallas VVS:are vilket jag betalar för. Dessutom sÃ¥ har jag betalat fina skattade pengar pÃ¥ värmepumpen. Allt jag begär är att det ska fungera och visa rätt värden utan att man behöver vara docent i placering av tempgivare. Jag förstÃ¥r att du vill att saker ska vara halvdana annars vore ditt jobb i fara  ;).
Vilket fall som helst så står det inte mycket i manualen om tempgivaren och hur man ska sätta upp den.
Men jag kan tänka mig att de kan göra en manual till för de som älskar manualer. Den kan heta typ: Spendera 4 timmar med att placera tempgivaren som ingick i din Nibe pump som kostade drygt 60.000kr  ;D

/Sam

Jag har full förståelse för att du tycker det är svårt att montera en utegivare..... Själv förstår jag att den ska sitte ute å inte någonstans mitt emellan, men du är ursäktad för det är en svår sak verkligen.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #42 skrivet: 21 november 2006, 22:18:14 »
Usch, vilken trist ton det börjar bli här.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #43 skrivet: 21 november 2006, 22:22:32 »
Usch, vilken trist ton det börjar bli här.

Om du menar det jag sagt sÃ¥ förlÃ¥t ska vara en snäll pojke, är lite lätt irriterad ibland bara  :(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Fel utetemp på 1230
« Svar #44 skrivet: 29 november 2006, 19:25:33 »
Placera utegivaren inne, så tror värmepumpen att det är 22 ºC ute...sedan höjer du kurvan rejält..... ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!