Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Richy13
« skrivet: 24 februari 2013, 01:30:32 »

Hej på er,
Tänkte bara att jag skulle avsluta denna tråd  tummenupp
Nu fungerar mitt värmesystem felfritt!

Problemet var, som jag tidigare kom fram till, golvvärmesystemet och den tillhörande shunten.
Lösningen var 100% "trail and error baserat" och gick ut på att hitta en hårfin balans mellan:
- Flöde/matning mot shunten (indirekt reglerat med stypkranen för returen från golvvärmen) Nu har jag så att även fast shunten är helt öppen så pytsar bara lite lagom mängd värmevatten in i GV-systemet. Detta var nyckeln!
- Shuntens neutralzon (har den nu på 1.8 grader)
- Ökade farten på CP för golvvärmen (för att öka temperaturen på returen). Inbillar mig även att jag fick GT4 att reagera lite snabbare nu.

Nu fungerar shunten stabilt och står oftast 40-60% öppen. Den håller sig fint inom netralzonen och skjuter inte över åt båda hållen som den tidigare gjorde HELA TIDEN.

Delta GT8/GT9 ligger nu konstant på 10.5 grad när VP arbetar, så jag har lite kvar att arbeta med vad gäller flöde över radiatorerna.
Jag har inte fått larmet om högt delta sedan jag fick ordning på detta, senaste larmet var 23 januari så det känns jäkla gött!  huuura

@Lexus, du missförstod kanske.. vi talade om en termostat innan shunten. Som skulle göra så att inte vattnet som kommer TILL shunten är så jätte varmt vilket skulle kunna minska risken för att den skjuter över målet.
"Max framledningstemp GT4" är den högsta temperatur som shunten tillåts blanda och skicka ut till golvvärmen. Dvs EFTER shunten. Men tack ändå :)
 
Tackar så mycket för all hjälp jag har fått av er!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 21 januari 2013, 00:10:18 »

"Termostaten" finns i regleringens meny 1.9 d.v.s. max framledningstemp GT4.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 20 januari 2013, 23:21:08 »

Tack Remo, även om svaret innehöll trist info  ;) (ingen termostat)
Men som sagt; hur har man annars?
Bör man ha en termostat på röret innan shunten?

Eller så kanske den är trasig? För jag vet inga andra inställningar man kan göra för shunten än värmekurvan  och finjustering, samt neutralzon eller vad det hette...

GT4's börvärde kommer från den separata värmekurvan (och ev finjustering) som är för shunten.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 20 januari 2013, 22:56:39 »

Det skulle vara bra med någon som har erfarenhet av golvstyrning.
Det enda som jag kan hänvisa till är handboken sida 23.
Kan det vara fel inställd för att den öppnar och stänger för hatigt.
Finns det någon kärskild börvärde för GT4 som den skulle följa? 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 20 januari 2013, 22:28:32 »

Nej det tror jag inte, eller njo, blir osäker nu när du skrev så där.. Jag har 2 st sånna här röda rattar, en sitter på matningen till GV och en på returen för GV.
Jag har hela tiden trott att de var kranar för att helt enkelt öppna/stänga. men de kanske är termostater? vad tror du?
Tack Roland tummenupp

edit: Du kan även se dom på första bilden jag postade i början av tråden

Dom är bara ventiler avstängning/öppning ej termostater. 
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 20 januari 2013, 22:14:36 »

Nej det tror jag inte, eller njo, blir osäker nu när du skrev så där.. Jag har 2 st sånna här röda rattar, en sitter på matningen till GV och en på returen för GV.
Jag har hela tiden trott att de var kranar för att helt enkelt öppna/stänga. men de kanske är termostater? vad tror du?
Tack Roland tummenupp

edit: Du kan även se dom på första bilden jag postade i början av tråden
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 januari 2013, 20:41:45 »

Men så ska det inte fungera. Shunten ska inte behöva öppna eller stänga. Den ska kunna stå i stort sett samma läge med lite finjustering initierad av GT4. 

Finns det någon termostatventil i närheten av shunten där man kan ställa in max. framledningstemperatur till golvslingorna? För några månader sedan var det en skribent som hade problem därför att termostaten var inställd på för hög temperatur. Det blev temperatursvängningar i systemet som gjorde att tillsatsen gick in fast det inte behövdes. När han ställde ner termostaten till 35 grader försvann problemet.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 20 januari 2013, 18:53:23 »

Ok, nu har jag flyttat givaren till korrekt position enligt schemat.

Följden blev att shunten öppnar/stänger betydligt oftare än tidigare och håller därmed också en jämnare temperatur för golvvärmen.
Däremot har det inte fixat ursprungsproblemet :(
Men jag är 90% säker på att det är detta fenomen som triggar larmet! Det hände 2 gånger nu när jag satt och bevakade..

Hur är det tänkt att det ska fungera? Hur har ni andra?

Förfarandet hos min VP:
1 - GV-slingorna kan ju bara innehålla en viss volym vatten. När du shunten vill ha varmare temperatur till GT4 så öppnar den, då kommer ju samma mängd "kallt" vatten tillbaka på returen som då drastiskt sänker temperaturen över GT1 och GT9 = Larm för högt delta GT8/GT9.
2 - Efter ca 30 sek börjar även GT8 att sjunka.
3 - Shunten stänger när GT4 når stoptemperatur (uppskattat till 1-2 min).
4 - GT9 börjar att öka eftersom det då bara är returvatten från RAD som är varmare (skilde bara 3 grader innan GT8 började jobba iväg uppåt igen).
5 - GT8 ökar nu snabbt till en diff på ca 10 grader från GT9, sedan tuggar det på som vanligt upp till stoptemperaturen på GT1.

Hur ska detta gå ihop?! Det är väl självklart att det blir stora temperaturskillnader om det är så här det ska fungera Sc:,h

En lösning är ju att ställa respektive kurvor så att de håller liknande temperatur men det är ju knappast önskvärt, isf kan man ju lika gärna ta bort shunten helt ur systemet >:(

Åsikter? Förslag? Lösning?
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 20 januari 2013, 17:07:53 »

Fasen så fint tummenupp
Då ska jag flytta på den genast, blir intressant att se om/hur det påverkar..
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 20 januari 2013, 12:32:36 »

Har börjat fundera lite över givarnas placering och jag tror att GT4 sitter fel!
Den borde väl sitta på framledningsröret innan fördelaren??
Åsikter önskas tacksamt :)

Visst är det så. GT4 ska sitta på framledningen efter shunten.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 20 januari 2013, 11:56:14 »

Jag har kommit fram till, eller rättare sagt; jag tror att mitt problem till stor del kommer från nedre planets golvvärmesystem och shunten till det.

Har börjat fundera lite över givarnas placering och jag tror att GT4 sitter fel!
Den borde väl sitta på framledningsröret innan fördelaren??
Åsikter önskas tacksamt :)

Bild på systemet samt kopplingschema följer:

Jag skulle vilja ha den precis som du skriver enligt kopplingsschemat.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 20 januari 2013, 11:02:43 »

Jag har kommit fram till, eller rättare sagt; jag tror att mitt problem till stor del kommer från nedre planets golvvärmesystem och shunten till det.

I fredags kväll stod jag och bevakade hur VP kämpade för att få upp temperaturen ( ca -18 ute).. Jag hade petat på inställningar för tillskottstimer och tillskottseffekt så då var det lite extra intressant..

GT1
Från: 47.5° Nuv: 45.1°
GT2
-18.6°
GT3
Börv: 48° Nuv: 50.9°
GT4
Börv: 28.1° Nuv: 26.6°
GT5
Börv: 22° Nuv: 21.8°
GT6
90.5°
GT8
56.9°
GT9
46.3°
GT10
1.2°
GT11
-1.0°

Dvs, den hade nästan nått stop temp.
Sen hände det grejer (!)

Shunten “slog om” och öppnade så att den skulle få upp tempen till golvvärmen, och det kom då i princip en flod av kyligt returvatten från golvvärmesystemet in på ruturen.
Detta resulterade i att GT9 sjönk som en sten! på ca 3 min hade den sjunkit till ca 30 grader. Delta GT8/GT9 var alltså då över 20 grader!
Larmet flashade på displayen, dioden för larm lyste rött både på VP och på innegivaren.
Därefter började naturligtvis även GT8 att sjunka för att VP in var blev så kallt.

Ny check av givarvärden när de hade stabiliserat sig igen, ca 7 min senare.

GT1
Från: 47.6° Nuv: 34.4°
GT2
-18.8°
GT3
Börv: 48° Nuv: 49.8°
GT4
Börv: 28.1° Nuv: 26.6°
GT5
Börv: 22° Nuv: 21.8°
GT6
85.0°
GT8
37.3°
GT9
29.2°
GT10
1.2°
GT11
-1.6°

Då var det alltså bara för pumpen att börja om i princip..
What to do? Nu känns det ju verkligen som att någonting inte stämmer, och jag tror som sagt att golvvärmesystem är boven.
I vanliga fall ligger deltat GT8/GT9 på ca 10-12 grader, och det tror jag fixar sig med en trimmning av radiatorerna. men detta då?

Har börjat fundera lite över givarnas placering och jag tror att GT4 sitter fel!
Den borde väl sitta på framledningsröret innan fördelaren??
Åsikter önskas tacksamt :)

Bild på systemet samt kopplingschema följer:
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 20 januari 2013, 10:15:17 »

Ok, ja då kanske jag är med lite mer.. Tackar Remo!
Skrivet av: Remo
« skrivet: 18 januari 2013, 23:53:03 »

Ja det stämmer men GT9 visar även temperaturen när den laddar VV returen från VV mantel.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 18 januari 2013, 19:40:42 »

Är detta möjligtvis GT9?
Vid hörnet vänster bak inne i VP?

Följdfrågan är då vad skillnaden är mellan den och GT1? De sitter ju på samma rör med kanske 1.5-2 m  mellanrum? Jag fattar nog inte Sc:,h 
Värmebärare in är väl i praktiken samma sak som returvattnet?

Ber så mycket om ursäkt om jag verkar dryg men jag skriver endast här för att få hjälp.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 18 januari 2013, 11:02:29 »

Jo, så kan det vara.. Jag skulle ju kunna mäta tempen på röret manuellt och jämföra med värdet på GT9 (när VP arbetar)?
För som sagt, givarna verkar ju fungera eftersom de visar lika värde när VP vilar.

En snabb fråga då: vart sitter GT9? alltså vilket rör ska jag mäta på?
Och ett svar på tidigare fråga skulle också uppskattas; vart på radiotorn stryper jag flödet?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 januari 2013, 09:43:48 »

Kan det vara så att GT9-givaren inte har bra kontakt med röret? På min pump är det så att ena köldbärargivaren kräver betydligt längre tid för att visa rätt värde.

När pumpen startar efter att ha stått still en tid kan det bli högre värmebärardifferens då köldbärartemperaturen är högre vilket ger högre effekt på pumpen men det skiljer inte som mycket som 7,6 till 12. Det är lite konstigt att det är så. Värmebärarpumpen går hela tiden så flödet ska vara konstant. Eftersom pumpens effekt är rätt konstant ska värmebärardifferensen också blir rätt konstant.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 17 januari 2013, 22:18:10 »

 ???
När VP har ståt inaktiv ett tag så ger GT1, GT8 och GT9 så nära som på tiondelen lika värde. När VP sedan kör igång så sticker ju GT8 iväg och får sitt försprång på ca 12 grader...GT9 släpar efter. Jag tolkar det som att cirkulationen är för trög i systemet och att vattnet hinner kallna för mycket innan det kommer tillbaka till VP.
Har endast en termostatstyrd golvvärmeslinga (den i garaget).
Har inga aktiva termostater på radiatorerna.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 januari 2013, 22:08:35 »

Det kan skilja några tiondels grader beroende på att pumpens effekt varierar lite med värmebärartemperaturen men så länge tillsatselen inte går inte ska temperaturen vara rätt konstant. Finns det några termostatventiler som är aktiva någonstans? Hur är det med golvvärmslingorna?
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 17 januari 2013, 21:58:07 »

Ja just då var det väl ganska optimalt, men menar du alltså att deltat alltid bör vara konstant när VP kör??
Oftast när jag kollar är deltat 10-15 grader.

Enl loggen har larmet uppkommit;
130116 21:03
130116 00:04
130115 06:49
130114 21:16
130114 14:06
130114 10:42
130114 03:18
130114 01:37
130113 18:10
130113 17:04
130113 15:42
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 januari 2013, 21:47:05 »

Skillnaden GT8/GT9 är 7,6 grader och det som det ska vara. Det kan väl inte ge larm för hög differens?
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 17 januari 2013, 20:59:31 »

Hej på er igen,

Nu har jag petat och skruvat lite i VP'ns menyer...
Jag kopplade ur innegivaren efter Rolands förslag och har under senaste månaden kört med dessa inställningar:

Värmeinställning 1.1   =   3.8
Finjustering 1.2      =   1.5 grd
Shunt 1.5         =   1.5
Shunt finjustering 1.6   =   0grd
Rumstemperatur 1.10   =   22grd
Rumsgivarpåverkan 1.11   =   0
Varmvattentemp 2.3   =   50grd

Senaste avläsningen (i går) gav detta resultat:

GT1
Från: 38.9° Nuv: 28.3°
GT2
-3.8
GT3
Börv: 50° Nuv: 49.8°
GT4
Börv: 25.7° Nuv: 27.0°
GT5
Börv: 22° Nuv: 21.1°
GT6
69.0°
GT8
35.5°
GT9
27.9°
GT10
1.2°
GT11
-1.6°

Detta har fungerat bra! Inne tempen har vandrat mellan 20.5-22 grader men det anser jag helt ok med innegivaren urkopplad.
Dock kvarstår mitt problem med larmet för högt värmebärardelta :-\
Jag besitter nu en IR-picka och tänkte ge mig på att trimma lite radiatorer.. Frågan är bara vart jag skruvar för att manuellt strypa flödet? Är det möjligen den kromade "sexkants muttern" som finns bakom termostaten??
Se bild!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2012, 21:43:18 »

Gör det, en IR-termometer är en lönsam leksak för en värmepumpägare. Jag kunde sänka värmekurvan några tiondelar och fick en ändå halv grad varmare inne efter det att jag hade justerat flödena över radiatorerna.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 03 december 2012, 19:51:47 »

Har kännt på alla radiatorer nu och alla känns iaf typ likadant, dvs de är alla något varmare upptill. Typ omöjligt att känna hur många grader det skiljer..
får väl önska mig en IR-termometer i julklapp  ::)
Men de är iaf INTE "heta" upptill och kalla nere, mer jämna i temperatur.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 03 december 2012, 14:31:11 »

Tackar för förslagen Roland  tummenupp
Låter som en vettig idé då jag själv tycker att kurvan är väl hög.. om man läser om vad andra har.
Ska känna lite på radiatorenra när jag kommer hem från jobbet!

Jo det är en termostatventil på slingan som går i garaget, termostaten där är ställd på strax under 20°. Annars inga fler.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2012, 14:18:36 »

Prova med att ställa rumsgivarpåverkan till noll och prova fram en värmekurva som ger önskad temperatur inne. 5.3 är som sagt för högt. 5.3 förknippar jag med dåligt isolerad Skånelänga. Vänta något dygn mellan varje ändring av värmekurvan.

Känn efter att radiatorerna är varma nertill. Det bör vara 5-10 graders temperaturdifferens över radiatorerna. Helst bör man ha en IR-termometer när man trimmar in radiatorerna. För liten differens betyder att pumpen får onödigt hög temperatur på inkommande vatten. För hög differens betyder att radiatorns yta utnyttjas dåligt.

Vad jag kunde se fanns det inga termostatventiler på golvvärmeslingorna, stämmer det?



Skrivet av: Richy13
« skrivet: 03 december 2012, 12:48:00 »

Åh, tackar för engagemanget!  tummenupp
Jo koppar leder ju rätt bra, så då kanske jag inte behöver känna oro för just det, perfekt!

Kan även nämna att jag har tagit ner kurvan för Shunten, från 3.8 till 2.8, för att det var varmt som f*n på golvet nere.

Jag var ner och kollade till pumpen imorse innan jobbet och läste av följande temperaturer. Antar att pumpen i princip gott hela natten nu när det är så kallt.

Värmedrift
Enbart värmepump
Stopp temp: 46.4°
Nuvarande temp: 39.7°

Temperatur avläsning

Rad retur, GT1
Från: 46.4° Nuv: 39.8°

Ute, GT2
-17.9°

VV, GT3
Börv: 51° Nuv: 52°

Shunt framl. GT4
Börv: 28.1° Nuv: 27.8°

Rum, GT5
Börv: 21° Nuv: 23°

kompressor, GT6
81.7°

VB ut, GT8
52.0°

VB in, GT9
41.1°

KB in, GT10
1.2°

KB ut, GT11
-1.1°

Japp filtren är rengjorda, men var inte nämnvärt smutsiga heller.
Innegivaren sitter centralt på nedrevåningen ca 1.5m upp från golvet.

Kan även informera att sedan det blev ordentligt kallt ute, den 29/11, så har VP inte gett något larm :) Har kanske att göra med att den går mera kontinuerligt nu..?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 december 2012, 10:50:51 »

I en villa med golvvärme, borde det räcka med kurva 3.

Kurva 5,3 plus finj. 3°, tyder på att något är galet.
Även kurvan på shunten är allt för hög, och speciellt då framledningsgivaren GT4 är monterad på returen.

Shunten till golvvärmen kanske stryper flödet från värmepumpen när den aktiveras, som i sin tur belastar radiatorerna med hela primärflödet. Alternativt står flödet still i golvvärmen.

Är radiatorerna varma i underkant?

Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2012, 09:22:18 »

Citera
- Alla radiatorer är fullt öppna förutom ett i förråd där radiatorn är helt strypt, dumt?

Nej, det är helt ok att strypa eller låta radiatortermostaten styra enstaka radiatorer.

Stanardfrågan vid högt värmebärardelta är: är filtret rengjort? 

Det jag reagerar på är att värmekurvan är så hög som 5.3. Hög värmekurva kan göra att golvvärmeslingorna inte behöver så stort flöde. Det är konstigt om det skall behövas i ett hus byggt 1994. Det kan i och för sig bero på att innegivaren ser till att kompensera nedåt. Var sitter innegivaren?

Förutom det som Purjo frågade efter vore det bra att få utetemperatur och stopptemperatur också.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 december 2012, 08:57:31 »

Vad har du för framlednings- och returtemperatur när VP'n har gått en stund och värmt huset?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 december 2012, 08:56:58 »

Jag kan börja med att försöka svara på ett par av frågorna...

Citera
Är det normalt att röret för “Kallvatten IN” ovanpå pumpen är varmt ungefär 40cm “ut” på röret från VP? För att sedan övergå till att bli så kallt som kallvattnet är.. Verkar skumt, eller? Har jag någon slags bakcirkulation? Sc:,h

Om man inte tappar nåt varmvatten så är värms röret av varmvattenberedaren. Koppar leder ju värme ganska bra...

Citera
När är det befogat för VP att använda tillskott?

Det beror alldeles på hur VP'n är dimensionerad i förhållande till husets behov.
Skrivet av: Richy13
« skrivet: 02 december 2012, 18:53:37 »

Halloj,
Jag är nybliven husägare, men jag behöver hjälp med att förstå mig på värmepumpen i huset... och där av blev jag medlem i detta fantastiska forum tummenupp

Fakta om kåken:
1 plans souterränghus
Garage på nedre plan
Golvvärmeslingor ingjutna i hela bottenplattan
8 st radiatorer på övervåningen (2 rörssystem), betongbjälklag
Total uppvärmd yta: 220 kvm
Byggnadsår: 1994
Vi flyttade in i augusti 2012
Huset är beläget på gränsen mellan Västmanland och Dalarna.

Bergvärmepumpen installerades 2008 och ersatte den tidigare flispannan.
Pumpen är en IVT Greenline HT Plus C9, hålet är 160m djupt.
Växelventilen och motor byttes på garanti 2009 pga att den “läckte” varmvatten till värmesystemet när den skulle göra VV.

Inställningar på VP:
Värmeinställning 1.1   =   5.3
Finjustering 1.2      =   3grd
Shunt 1.5         =   3.8
Shunt finjustering 1.6   =   0grd
Rumstemperatur 1.10   =   22grd
Rumsgivarpåverkan 1.11   =   5
Varmvattentemp 2.3   =   51grd

Vi har inga direkta problem med att få värme eller varmvatten, men någonting är inte helt optimalt eftersom att pumpen larmar för “högt värmebärardelta GT8/GT9” när pumpen arbetar.
Vad jag har läst och sökt mig till så verkar detta vara relativt vanligt..? Och kanske inte så allvarligt..? Men det är ju iaf störigt eftersom larmet kommer minst 2 gånger/dygn (upp till 7 gånger)
Enligt larmloggen så har detta hållit på sedan tidigt i våras (jag orkade inte ratta tillbaka längre i historiken än till April 2012 :) )

Följande åtgärden har jag har vidtagit via tips från andra trådar:
- Alla radiatorer är fullt öppna förutom ett i förråd där radiatorn är helt strypt, dumt?
- Finns ingen luft i radiatorsystemet eller VV-tanken.
- Filtret är kontrollerat och rensat på både varma och kalla sidan
- Inre CP står på max (3e läget)
- Inre CP luftad och axeln roterar lätt
- Har ca 1 bars tryck i radiatorsystemet
- Flexslangarna har jag känt på och dom är iof svåra att trycka ihop / stumma men de knastrar inte..

Finns det något annat en lekman som mig kan kolla/prova?

Några andra frågor:

Är det normalt att röret för “Kallvatten IN” ovanpå pumpen är varmt ungefär 40cm “ut” på röret från VP? För att sedan övergå till att bli så kallt som kallvattnet är.. Verkar skumt, eller? Har jag någon slags bakcirkulation? Sc:,h

När är det befogat för VP att använda tillskott?

Detta blev kanske rätt långt inlägg nu men jag vill ge er så mycket kött på benen som möjligt :)
Är tacksam för alla förslag och idéer ni kan tänkas ha.
Ha det fint!
(lägger med några bilder på "pannrummet" också)
// Richy

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!