Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???  (läst 17562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #45 skrivet: 21 april 2004, 08:05:53 »
Citera
Är hålet ordentligt "överdimensionerat" redan idag så funkar det. Alltså värmepumpens storlek i dag har ingen betydelse för framtiden utan det är kollektorn som är det viktiga.

Det är väl samma "dilemma" som att golvvärme behöver ett djupare borhÃ¥l, eller ??Och i sÃ¥ fall kan det vara bra att dim fär 120%-125% och inte 100%. Det reonomanget kanske inte hÃ¥ller......    
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #46 skrivet: 21 april 2004, 09:03:50 »
Felet i det fallet är att instalatören inte tar hänsyn till att ett lågtempsystem jobbar med lägre temp och högre COP när han gör kalkylen. Alltså åter igen snåla aldrig med borrhålen.
För "liten" värmepump är aldrig något problem funktionsmässigt men för grunt borrhål är alltid problem.

Och tittar man på de med 100% energitäckningsgrad från VP idag så accepterar många att värmen inte "riktigt" räcker till när det är som kallast viket inträffar så "sällan". Så att för riktigheten har den inte 100 % i dag. ;)

Många av de som står för tankar och kunskap här lägger ned mycket tid och provar sig fram. Den som köper en värmepump och vill ha sinna 20-22 grader oavsett utetemp och har andra fritidssyselsättningar tar kanske merkostnaden på 500-1000kw/år för att få sin temp.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #47 skrivet: 21 april 2004, 09:55:22 »
Eh? Är ni överens om vad 100% energitäckning är?  ???

Några snackar om systemets, andra om hålets, verkar det som.

Om man normalt räknar med en COP mellan 3 och 4 så dimensioners kollektorn för ca 66-75% av energibehovet och resten står pumpen för. Vad Rickard menar är att kollektorn/hål ska dimensioneras för 100% av energibehovet så att en uppgradering till en effektivare pump med högre kyleffekt kan ta ut vad den behöver. Men det skulle betyda att man behöver borra 25-30% djupare eller gräva 25-30% längre.

Om inga revolutionerande landvinningar görs på värmepumpsområdet kanske COP kan öka till 6-7 på lång sikt? Vad tror ni? Det gör ju att de sista 15% på kollektorn aldrig kommer att löna sig. Men att öka på kollektorn upp till 85% kan säkert bli en bra affär!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #48 skrivet: 21 april 2004, 10:20:40 »
När jag diskuterar energitäckningsgrad så är det husets energibehov det handlar om från min sida. Lurigheten med borrhål är att en "viss" överdimensionering trots allt ger högre temp vilket ger bättre COP.

För egen del brukar jag lägga på det aktiva hålet med 10% gentemot tillverkarnas kalkyler och ha 20 meter extra för att hitta vattennivån. Vilket brukar ge ca: 15% på de djupare hålen men kan ge mer på de grundare hålen.

Erfarenheten av borrhål har jag från 08-området där genomsnittsdjupet till vattnet är ca: 6 meter.

Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!