Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som gÃ¥r sönder i en värmepump?  (läst 11146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frida L

  • Gäst
Frida L
Vad är det som går sönder i en värmepump?
« skrivet: 16 oktober 2011, 20:08:41 »
Jag försöker sätta mig in i det här med värmepumpar, men det är en sak jag inte förstår (bland många). Det kostar 100 000 att installera ett system och sedan räknar man med att pumpen ska hålla i tio år...? Hur kan något så dyrt hålla så kort tid? En panna håller ju lätt 20 år.

Så vad är det som går sönder i systemet och vad kostar det att byta ut? Ska man byta alltihopa vart tionde år lär det vara bättre att välja fjärrvärme även om driftskostnaderna blir något högre.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2011, 11:08:39 »
Man ska inte ta för givet att värmepumpen bara håller 10 år, utan det är nog snarare så att man räknar med att utvecklingen på området går så pass fort att om något dyrt skulle gå sönder (eller om det inträffar ett konstigt fel som kräver mycket felsökningstid) på en 10 år gammal värmepump så kan det ändå vara en bättre affär att köpa en ny.

När man talar om 100 000 kr så är ju kostnaden för värmepumpshårdvaran bara en liten del av totalkostnaden, det mesta utgörs ju av rörmokeriarbete, eventuellt borrhål om det rör sig om bergvärme osv, som kan återanvändas även om man byter ut värmepumpen senare.

Det man mest brukar oroa sig för är ju kompressorhaverier, men mitt intryck är att de har blivit mer sällsynta nuförtiden när en del olämpliga konstruktioner från 90-talet har utrotat sig själva. Annars är det vanligt med "småfel" - en eller annan givare som går sönder, shuntar och växelventiler som kärvar eller krånglar, elektrolytkondensatorer på kretskort som har begränsad livslängd och måste bytas då och då (fast klåparreparatörer som saknar elektronikkompetens gärna byter hela kortet istället). Mer handgripliga elproblem som t ex dålig kontakt och varmgång i plintar eller dåligt pressade kabelskor förekommer också, likaså händer det att fläktmotorer och cirkulationspumpar går sönder. De flesta problemen är inte alls specifika för värmepumpar utan det är sådant som lika väl kan hända med kringutrustningen till vilken panna som helst. Det är också vanligt med problem pga felaktiga installationer - t ex att man har valt en värmepump som är olämplig för just det driftfall man har tänkt sig den för, eller att den har blivit fel inkopplad på ett eller annat sätt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Frida L

  • Gäst
Frida L
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2011, 12:32:44 »
Tack för ett bra svar!

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man ska inte ta för givet att värmepumpen bara håller 10 år, utan det är nog snarare så att man räknar med att utvecklingen på området går så pass fort att om något dyrt skulle gå sönder (eller om det inträffar ett konstigt fel som kräver mycket felsökningstid) på en 10 år gammal värmepump så kan det ändå vara en bättre affär att köpa en ny.

Efter 10år har man normalt precis börjat spar pengar på sin värmepumpsinstallation. Att det då skulle vara en bra affär att köpa en ny är falsk matematik. Pumpen måste betala sig på under 10år. Många säger att det höjer värdet på huset. Nu kanske men inte om 10-15år. Då är det något annat som gäller...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2011, 17:03:02 »
Och..............?????
Vad vill du komma med detta? Att man inte ska skaffa värmepump? Eller menar du att det är bättre att fortsätta med olja eller elvärme, eller vad har du för avsikt med ditt inlägg?
För min del var pumpen betalg på 2-3 år.
erp
« Senast ändrad: 03 november 2011, 17:05:21 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2011, 17:45:49 »
Det kostar inga 100 000:- att byta till en ny VP utan ca 50-60 000:- livslängden är närmare 20 än 10 år, pump nr 1 betalar sig på ca 10 år efter det ger den "vinst", så om den håller i 20 år har den betalt den nya. Håller den i bara 10 år betalar sig pump nr 2 lätt på 5 år,
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2011, 17:46:32 »
Det kostar inga 100 000:- att byta till en ny VP utan ca 50-60 000:- livslängden är närmare 20 än 10 år, pump nr 1 betalar sig på ca 10 år efter det ger den "vinst", så om den håller i 20 år har den betalt den nya. Håller den i bara 10 år betalar sig pump nr 2 lätt på 5 år,
Det finns väl ingen som räknar med att en bergvärmepump skall hålla i 10 år. 15-20 är rimligare siffror. Men visst kan man ha otur liksom det finns de som har pumpar som har gått i 25 år.

Däremot bör man räkna med att Ã¥terbetalningstiden skall vara mindre än 10 Ã¥r. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2011, 20:34:39 »
Vi hade en dyr installation då det ingick massa andra rör arbete i huset. Ändå är hela kalaset betalt nu efter ca 4-5 år. Jag tycker det är en väldigt god investering om det kan betala sig på fem år. Har man bara köpt en väl dimensionerad anläggning och haft en duktig rörmockare så tror jag att merparten är betalda efter fem år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2011, 23:53:15 »
Har haft bergvärme i 8 år, den hade betalt sig efter 4 år.
I princip servicefritt.
Räknar med att uppgradera om tio år.
Till vad som då är bäst.
Borrhålet finns alltid kvar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2011, 10:00:58 »
Vår värmepump har gått i nio år nu, det enda som hänt på den var att växelventilen kärvade i våras, löste sig med en droppe olja och lite motionering av ventilaxeln.
Dessutom ett litet vattenläckage vid packningen i elpatron (drog igen med rörtång).
Även min payoff-tid var kort, men det blir den ju om man köper billigt och gör allt jobb själv, så jag är väl inte direkt representativ.

Jag vill nog mena att de värmepumpar som säljs idag, med vissa småreparationer under årens lopp definitivt bör hålla i 10-15 år (luft/vatten) eller 15-20 år (Berg eller jordvärme), jag ser inga tecken på att det inte skulle vara ett rimligt antagande baserat på den tid som förflutit sedan detta forum startades - och på de få fall av utbyten av värmepumpar som det skrivits om i forumet.

Precis som tidigare sagts är de vanligaste felen trasiga/felvisande tempgivare, kärvande ventiler och cirkulationspumpar, och ibland något trasigt kretskort.
Saker som kan kosta ett par tusen att reparera, och som inte bör orsaka utbyte av hela värmepumpen.

Det man bör vara uppmärksam på är att det ibland, har jag en känsla av, repareras onödigt mycket/dyrt p.g.a. att reparatören inte riktigt vet vad denna sysslar med.
Ibland tror jag t.o.m att det förekommer rena försäkringsbedrägerier där man byter kompressormoduler även om felet bara är en trasig tempgivare.

Lite som i bilbranschen alltså, det gäller att vara uppmärksam när något skall repareras.

När det gäller värdet på investeringen så måste man tänka som följer:

Det lönar sig oftast rent ekonomiskt att investera i värmepump under anläggningens normala livslängd.
I de allra flesta fall får man ett bättre inomhusklimat med den nya regleringen.
Anläggningen ökar huset värde.
Reinvesteringen i en ny värmepump, den dag den går sönder bortom räddning, är inte större än att det betalar sig på en betydligt kortare tid än den initiala investeringen.
(Oftast behöver man i fallet med luft/vatten-värmepump inte byta både utedel och innedel samtidigt.)

Vi hjälps åt att minska koldioxidutsläppen om vi investerar i teknik som minskar på el, olja, kol och gas-användningen.

Med allt detta sagt kan det ändå vara på sin plats att uppmana alla som köper att jämföra priser och prestanda på de olika alternativ som erbjuds.
Man kan spara tiotusentals kronor på att välja rätt maskiner och rätt leverantör om man inte bara väljer första bästa.
« Senast ändrad: 04 november 2011, 10:02:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och..............?????
Vad vill du komma med detta? Att man inte ska skaffa värmepump? Eller menar du att det är bättre att fortsätta med olja eller elvärme, eller vad har du för avsikt med ditt inlägg?
För min del var pumpen betalg på 2-3 år.
erp

Jag vill påpeka att om man efter bara 10år står inför valet att köpa ny pump eller renovera den gamla passar uttrycket "bra affär" dåligt.
2-3år på en luft/vatten säger du. Vad hade du för förbrukning innan och vad har du nu?
112m² i blekinge borde ju inte förbrukat mer el än jag gör idag.
Ca 24000 kWh värme. Jag skulle ju behöva ner på nära 0 kWh för att betala en anläggning på 2-3år.
Jag har bolån och måste därför låna till anläggningen. Jag kalkylerar med att en luft/vatten hemma hos mig är betald på ca 6år, lite beroende på vad som händer med elpriset och räntan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är det som går sönder i en värmepump?
« Svar #11 skrivet: 08 november 2011, 15:28:46 »
Jag värmde med olja och här hade vi en gemensam oljetank där man dels betalade en årsavgift och sedan gällande pris på förbrukad olja. Det senaste hela året (2006) betalade jag strax över 36 000 kr för oljan. De kommande tre åren 2007-2009 gick det åt 8700 kWh, 8100 kWh samt 10070 kwh för uppvärmning och varmvatten och med bundet avtal betalade jag 1,30 kr/ kWh dvs mindre än 35 000 kr för tre år och pumpen kostade strax under 40 000 kr.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
40000 för en CTC Eco El 1550 + EcoAir 107 V3 är ju ett mycket bra pris.
Visst kan man spara mycket pengar genom att göra arbete själv.
Det gäller ju i allt.
Alla har personliga förutsättningar och kalkylerna blir väldigt olika beroende på vad man räknar in som utgifter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!