Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl  (läst 3787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simon76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl
« Svar #15 skrivet: 02 december 2016, 08:35:50 »
Nu är pumpen installerad. Vilken underbar maskin!!  :)
Just nu -1,5 ute, pumpen kör lugnt på runt 50-60%, 8-9kW enligt displayen, runt 35 grader på elementen..
23 grader varmt i mitt hus på 300kvm+.. :)
Elpatronen är inställd på att inte få hjälpa till förrän det är kallare än -10 ute.

Tryckvakten sitter bara på modeller med elpatron och är tydligen till för att skydda denna.

Enligt installatören så behöver jag bara dra igång vedpannan och öppna kranarna från denna när jag vill elda..
Han tror att vp fortfarande kan vara på och att den kommer bli nöjd och sluta producera värme. Eventuellt kan jag sänka rumsgivaren lite.
Dubbla cirkpumpar och dubbla kärl tror han kommer funka.
Angående tryckkärlet så jobbar det bra på 0,7 bar..

Jag har även fÃ¥tt ett nytt element installerat i pannrummet, innan kranarna till övriga element, sÃ¥ skulle vp protestera när jag eldar sÃ¥ kan jag bara stänga kranarna och lÃ¥ta pumpen jobba med bara ett element. Cirkulationspumpen ska tydligen vara av nÃ¥n smart modell som anpassar sig själv lite efter rÃ¥dande behov.. FÃ¥r prova mig fram här..  Sc:,h
Bosch Compress 6000 AW 17, AWM 13-17
300kvm+ sekelskifteshus

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Expansionskärl
« Svar #16 skrivet: 02 december 2016, 12:59:57 »
Den enda risken är att vp för för hett vatten till sig pÃ¥ nÃ¥tt vis dÃ¥ kommer den larma fÃ¥r den inte det sÃ¥ bryr den sig inte om du eldar. Att köra en vp mot 1 enda radiator kan nog vara lite konstigt beroende pÃ¥ inkoppling vp vill ha ett visst flöde samt volym även vid min effekt och det gÃ¥r nog inte att trycka genom 1 radiator men det visar sig. Visst är det skönt att ha kvar möjligheten att elda när lusten kommer över en  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!