Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA  (läst 4304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kabulvind

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« skrivet: 30 oktober 2016, 20:34:32 »
Hej! Har problem med en EVR M90 shuntreglermotor. Den installerades för ett år sedan och när jag pluggade i stickkontakten så gick motorn till ändläge öppen. Sen ville den inte gå tillbaka, utan jag körde manuell justering av shunten hela vintern 2015/2016. Idag fick jag ett ryck, kollade lite mer på kopplingsschemat. Fick för mig att jag skulle ha en treledad kabel istället för tvåledad som jag monterade förra året. Ingångarna är N, L--> och L<-- på motorn, när den extra tråden kopplades in och jag rattade på reglercentralen började det brumma i motorn, men den roterade inte. Samma veva även när jag kopplade ur den "nya" tråden. Så det kändes som jag "boosta" igång motorn eftersom det inte har varit något liv i den i de återupplivningsförsök jag försökt med hittills. Kan den stå i ett ändläge? Den brummar lika mycket även när jag fasvänder den. Eller är motorn trasig? Ska försöka mäta lite på motoringångarna imorgon. Någon som råkat ut för samma problem?

« Senast ändrad: 30 oktober 2016, 20:37:00 av kabulvind »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2016, 21:20:56 »
Det uppenbara felet syns på bild 6090, men det kanske du redan insett att det måste in 2 styrsignaler, ett för varje håll.
Så du måste ha en 3-ledare till shunten.
Det ska finnas utgångar för att styra åt båda hållen på din shuntstyrning.
Att fasvända funkar inte, den ska ha spänning antingen på medsols/motsols ingång längst ner på bild för att vridas åt rätt håll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kabulvind

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2016, 21:30:39 »
Yes, insåg det idag. Men även när jag kör med tre ledare så brummar motorn bara. Det brukar ju bero på att motorn är mekaniskt blockerad. Den gick till sitt ändläge, en arm på shuntaxeln påverkade en brytare. Sen vägrade den att gå tillbaka, oavsett hur mycket jag skruvade på reglercentralen. Kam de va så att motorn har fått för långt och fastnat i något läge? Går ju bara att frikoppla shunten, inte motorn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2016, 22:31:14 »
Ingen aning om det där, det borde bara vara att koppla fas på den andra ingången på shunten för att få motorn att gå åt andra hållet.
Nollan ska alltid sitta i understa ingången.

Funkar inte det sÃ¥ är troligen nÃ¥tt trasigt.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2016, 18:58:08 »
Du får prova med att svänga faserna tvärs om
Har motorn kört mot ändläge så förstår den inte att backa
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2016, 22:07:10 »
Du får prova med att svänga faserna tvärs om
Har motorn kört mot ändläge så förstår den inte att backa

Men en enfas motor går väl inte att backa genom att byta plats på fas/nolla? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kabulvind

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #6 skrivet: 01 november 2016, 20:25:03 »
Idag fick jag igång motorn, efter lite massering. Men den går bara åt ena hållet. För att få den gå åt andra hållet måste jag skifta kablarna för L vänster och L höger. Och ibland "orkar" den inte igång utan man får manuellt hjälpa till med spaken. När jag mäter på vit kabel, får ja en spänning på 28VAC, och i min värld ska inte brun ha någon spänning alls. Men där mäter ja fram 13-21VAC. Samma veva när jag vänder på kablarna. Kan transistorn i styrenheten läcka ut spänning i "andra" fasen som då delvis bromsar motorn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Shuntmotor/styrning EVR-CA
« Svar #7 skrivet: 01 november 2016, 22:13:31 »
Hej!
Du måste isolera var problemet sitter.
Koppla loss kablarna från shuntmotorn och mät direkt på utgångarna på styrenheten.
Mäter du med kablarna monterade på shuntmotorn så vet du inte om det är styrenheten eller shuntmotorn som läcker över spänningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!