Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3  (läst 3523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja min 111a dog ju som sagt..
Oortodox som jag är funderar jag då på ersättaren en 408 med ecokonverter visst fine plugandplay..
Men är verkligen CTCs kvalitet på pumparna vad de än gång var? osäker är jag på det.
Funderar då på en VP av annat fabrikat tex Ecozone, Mecaterm eller en panasonic tex visst det blir fast kondensering men vad jag förstår kan man tveaka till en flytande med Vpnas styr och givare.

Vad säger den salade Eliten? :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2016, 06:50:19 »
Så länge det finns en funktion för att ge start och stopporder till värmepumpen så kan du i princip styra den med en centralt placerad rumsgivare för flytande kondensering.
Så styrdes "Bonus" "Save it" naturvärme sina värmepumpar, och det fungerade helt OK, superenkelt dessutom, det ger dessutom långa gångtider.
Enda nackdelen är väl att rumstempen är så pass trög att det kan resultera i lite onödigt långa gångtider, med övertemperaturer som följd (på frameldningen) i slutet av varje driftscykel.
Det ger lite sämre COP än en riktigt gradminuterreglering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2016, 07:41:42 »
varför lagar du inte den gamla?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2016, 10:32:51 »
Vad är det som tyder pÃ¥ att ctc skulle vara sämre nu än tidigare samt att konkurrenterna skulle vara bättre  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2016, 11:58:27 »
Varför laga för 12000kr? på en maskin som kanske håller 1-3,4,5 år då har jag lagt 21000kr på massa strul, jag vet inte vad som skulle försvara en rep.

Ang CTC får jag en känsla av att det massproduceras med focus på volym, säkert bra grejjor men det finns de med högre kvalitet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2016, 09:09:35 »
tyvärr har du fel, är det något CTC fokuserar på så är det kvalitet liksom dom flesta andra svenska märken, den som tar 12500:- för att byta fyrvägare till dig vill inget annat än att sälja en ny pump då det nästan är det dubbla mot vad det egentligen kostar!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2016, 23:07:24 »
Egentligen det handlar om använda komponenter i VP, knappast nåt man kan belasta tillverkaren för, ungefär samma leverantör.
Gäst 999-själva vakuumsugning, timdebitering på vischan vem står för den? Byta fyrvägare drar med sig en hel del extra kostnader.
12 500:- verkligen galant pris. Bäst med garanti, då ser du inte verkligt kostnad!
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2016, 07:54:54 »
Nej Jiri att byta fyrvägare drar inte med sig nÃ¥gra extrakostnader alls och arbetstiden ligger pÃ¥ ca 4 timmar. Garanti pÃ¥ reparationer har du sällan pÃ¥ mer än just delen du byter.Efter att ha reparerat värmepumpar dom senaste 9 Ã¥ren sÃ¥ ser jag den verkliga kostnaden varje dag och 12000:-  för att byta fyrvägare dÃ¥ vill man sälja nytt inte reparera Ã¥t kunden..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2016, 08:47:40 »
Mmm, å andra sidan så är det väl mera regel än undantag att man kryddar priserna i denna bransch som är så "oligopoliserad" att konkurrens knappt förekommer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2016, 08:54:12 »
Oftast är det väl inte samma firma som fÃ¥r sälja nya vp om den gamla blir för dyr att repa  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2016, 07:31:32 »
Jag tror det är vanligare än man kan tro, väldigt många kunder har få eller inga kontakter i branschen, så att välja killen som ändå står framför sig med ett par olika förslag ligger nog nära till hands.
Kanske slipper man betala felsökningen om man köper av hen...
Tror många känner sig/är utlämnade till den som felsökt.
Lite som med när man går till läkaren, det är få som byter även om de inte gillar sin läkare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #11 skrivet: 02 november 2016, 11:41:07 »
Fyrvägaren till en ctc, om man tar ctc originaldelar kostar runt 3500 + moms, ut till kund. Sedan skall du byta torkfilter, och oftast även expansionsventilen. Gasen fÃ¥r bytas och den gamla skall tas omhand.  Det är ungefär 4-6 timmars jobb och sÃ¥ har du brandvakt pÃ¥ det.  Kvävgas trycksätting täthetsprovning, det tar lite tid.
SÃ¥ ponera materialkostnad, 5000 kr, lödmaterial, kvävgas, och gas, 1000 kr. arbetskostnad  8 timmar med brandvakt 625 kr /h framkörning 2 bilar, 1000 spänn. och sÃ¥ skall fabror staten ha 25% pÃ¥ det.  SÃ¥ tja 12000 är ganska billigt. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #12 skrivet: 08 november 2016, 13:24:35 »
Fyrvägaren till en ctc, om man tar ctc originaldelar kostar runt 3500 + moms, ut till kund. Sedan skall du byta torkfilter, och oftast även expansionsventilen. Gasen fÃ¥r bytas och den gamla skall tas omhand.  Det är ungefär 4-6 timmars jobb och sÃ¥ har du brandvakt pÃ¥ det.  Kvävgas trycksätting täthetsprovning, det tar lite tid.
SÃ¥ ponera materialkostnad, 5000 kr, lödmaterial, kvävgas, och gas, 1000 kr. arbetskostnad  8 timmar med brandvakt 625 kr /h framkörning 2 bilar, 1000 spänn. och sÃ¥ skall fabror staten ha 25% pÃ¥ det.  SÃ¥ tja 12000 är ganska billigt.
Kollade den sista fyrvägaren jag bytte tog 3,5 timmar. Brandvakt? vad skall du ha det till på en värmepump som står utomhus hos en privatperson. Varför skall du byta expventil mer än i preventivt syfte? Två framkörningar? Hade jag fått din faktura med allt detta så hade jag bestridit den genast. Lödmaterial och gas 1000:- är det ett skämt? skall du plocka hem 800 kr i vinst på lödet?..........Allt över 9000:- ink moms för att byta fyrvägare på en ecoair v3 är fan bluff!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #13 skrivet: 08 november 2016, 15:48:23 »
Tänk pÃ¥ att det krävs särskild ackreditering, en skriftligt dokumenterad riskanalys och en del andra arrangemang om du ska täthetsprova med trycksatt gas.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #14 skrivet: 08 november 2016, 20:51:24 »
Tänk pÃ¥ att det krävs särskild ackreditering, en skriftligt dokumenterad riskanalys och en del andra arrangemang om du ska täthetsprova med trycksatt gas.  tummenupp

Det krävs redan vid trycksättning alltså så fort du släpper på gas i en kyl eller värmepumpsannläggning. tummenupp men det är ju något man jobbar med varenda dag så det tar inte så lång tid...

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #15 skrivet: 08 november 2016, 22:12:25 »
Gäst 999, sÃ¥ du menar att du nästan betalar, för att fÃ¥ vara med, du klarar av hela proceduren pÃ¥  3,5 h utan nÃ¥gra märkbara materiala kostnader utöver, till fullt väl fungerande anläggning? Otroligt, nÃ¥g har jag sett snabba  killar i mitt yrke, som andra fÃ¥r städa efter. Men som sagt ,byta enbart fyrvägare det är inget at snacka om, det borde gÃ¥ fortare, bara andra tar hand om skiten efterÃ¥t, sÃ¥ man kan brösta sig!
Har du nån address så man kan anlita dig vid behov? Men helst, väl fungerande anläggning efteråt, några rekommendationer på utfört arbete?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #16 skrivet: 09 november 2016, 08:17:45 »
Gäst 999, sÃ¥ du menar att du nästan betalar, för att fÃ¥ vara med, du klarar av hela proceduren pÃ¥  3,5 h utan nÃ¥gra märkbara materiala kostnader utöver, till fullt väl fungerande anläggning? Otroligt, nÃ¥g har jag sett snabba  killar i mitt yrke, som andra fÃ¥r städa efter. Men som sagt ,byta enbart fyrvägare det är inget at snacka om, det borde gÃ¥ fortare, bara andra tar hand om skiten efterÃ¥t, sÃ¥ man kan brösta sig!
Har du nån address så man kan anlita dig vid behov? Men helst, väl fungerande anläggning efteråt, några rekommendationer på utfört arbete?
Jiri
Nej Jiri jag betalar inte för att vara med, vårt bolag går med ca 13% i vinst och har gjort dom senaste 5 åren och vi jobbar med ca 50% marginal på reservdelarna och lika mycket på förbrukningsartiklarna samt att vi debiterar 480:- ex moms per timme kylarbete och 5 kr kilometern i bilersättning. Vi är också auktoriserade reparatörer för CTC och sköter även deras garantireparationer på dom anläggningar vi säljer och vissa andra installatörers. Vi gör även väldigt mycket jobb åt länsförsäkringar som anlitar oss frekvent, så om du vill ha referenser så finns det en del. Men om du vill försvara att åka två man på en luftvatten med två bilar för att en person skall stå brandvakt medan den andre löder och debitera fullt för det så står det dig fritt.Min far startade vår kylfirma 1983 och än så länge har vi aldrig behövt överfakturera för att överleva. Sen att du sitter och kastar ur dig att andra behöver städa upp efter oss är något som får stå för dig. tummenupp

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Funderar på att inte köpa CTC Vp till min Ecoel V3
« Svar #17 skrivet: 10 november 2016, 20:46:14 »
Hej Gäst 999! hoppas att du INTE tar det personligt, nog finns det många stolta yrkesmän. Men det jag opponerar mig mot är att negligera tidsåtgång och hela proceduren. Och självklart det finns väl olika timdebiteringar även för en yrkesmans arbete på olika ställen?
Brukar inte vara nåt problem vid enskilt ensamt arbete, däremot mot stor företag kommer man inte undan(Typ Astra, Scania, LM)
Jiri

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!