Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga ang tömning av vvb.  (läst 889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga ang tömning av vvb.
« skrivet: 19 augusti 2016, 12:44:32 »
Hej

Har en 150l vvb som är "serie " kopplad med min inbyggda vvb i min bergvärmepump. Nu har 150l vvb sagt upp sig och behöver bytas ut. Sitter en avlastningsventil i botten av vvb och en en kran för att stänga flödet. Tyvärr verkar det som att kranen inte fungerar så jag måste stänga av inkommande vatten i huset för att tömma vvb. Kommer bergvärmepumpens beredare oxå att tömmas eftersom dom är seriekopplade? Och måste jag stänga av hela pumpen så vi blir utan värme under tiden vi byter vvb?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga ang tömning av vvb.
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2016, 15:50:56 »
Om du kopplar loss mellan bervärmepump och el-VVB så stannar vattnet kvar i bergvärmepumpens VVB.
Annars riskerar du att skapa en hävert om anslutningarna på el-VVB sitter lågt placerade.

Om det är vatten kvar i bergvärmepumpens VVB så kommer allt att funka på denna.
Men ni blir troligen utan vatten under tiden som bytet sker, om man inte kan göra en tillfällig förbikoppling.
Fast har du en ny VVB hemma så tar bytet inte många timmar att göra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!