Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.  (läst 16125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #60 skrivet: 24 oktober 2010, 17:56:21 »
Det finns alltså förmodligen en liten driftsmässig besparing att göra med en volymtank i TS fall?


Det gör det men det är väl lite värmeförluster från tanken också så vad nettot blir är osäkert.

Roland: skulle på samma sätt en vp med lite lägre effekt ge en driftsmässig besparing i TS fall?

SvÃ¥rt att säga, det är sÃ¥ mycket som spelar in. Jämför man tvÃ¥ olika kraftiga pumpar som arbetar mot samma hus och borrhÃ¥l sÃ¥ kommer den kraftigare pumpen i genomsnitt att ha lite lägre ingÃ¥ende köldbärartemperatur. Det blir större temperaturfall i borrhÃ¥let. Dessutom drar cirkulationspumpen proportionsvis el för samma deltaT. Tryckfallet ökar ju med nästan kvadraten pÃ¥ flödet sÃ¥ det kan vara vettigt med lite större deltaT för den kraftigare pumpen. 

Den kraftigare pumpen kommer också med samma inställningar att arbeta med i genomsnitt lite högre temperatur på den varma sidan.

Sen är frågan vad om den kraftiga och klena pumpen har samma COP vid samma betingelser. Oftast brukar större maskiner ha bättre verkningsgrad än mindre. Vad det blir totalt varierar nog från fall till fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #61 skrivet: 24 oktober 2010, 18:37:10 »
Det finns alltså förmodligen en liten driftsmässig besparing att göra med en volymtank i TS fall?


Det gör det men det är väl lite värmeförluster från tanken också så vad nettot blir är osäkert.

Roland: skulle på samma sätt en vp med lite lägre effekt ge en driftsmässig besparing i TS fall?

SvÃ¥rt att säga, det är sÃ¥ mycket som spelar in. Jämför man tvÃ¥ olika kraftiga pumpar som arbetar mot samma hus och borrhÃ¥l sÃ¥ kommer den kraftigare pumpen i genomsnitt att ha lite lägre ingÃ¥ende köldbärartemperatur. Det blir större temperaturfall i borrhÃ¥let. Dessutom drar cirkulationspumpen proportionsvis el för samma deltaT. Tryckfallet ökar ju med nästan kvadraten pÃ¥ flödet sÃ¥ det kan vara vettigt med lite större deltaT för den kraftigare pumpen. 

Den kraftigare pumpen kommer också med samma inställningar att arbeta med i genomsnitt lite högre temperatur på den varma sidan.

Sen är frågan vad om den kraftiga och klena pumpen har samma COP vid samma betingelser. Oftast brukar större maskiner ha bättre verkningsgrad än mindre. Vad det blir totalt varierar nog från fall till fall.
Jag kan ha helt fel här så rätta mig gärna:
Vi utgår från att TS vp skulle jobba lite mer effektivt med en volymtank pga tajtare pendling kring börvärdet, ev kan värmeförluster från volymtanken som inte kommer huset till godo äta upp en del av eller hela vinsten.
En klenare vp utan volymtank skulle med samma gradminutinställning också pendla närmare börvärdet och man får inga värmeförluster.
COP EN 14511 för 1245-6 är 4,51 och för 1245-8 4,59 men OM en klenare vp inte har sämre COP så bör den vara aningens effektivare (räknar inte in eventuellt behov av tillsatsel)?

COP EN 14511 för 1245-10 är 4,52.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd med bergvärme! Inga fantasikalkyler.
« Svar #62 skrivet: 25 oktober 2010, 08:02:59 »
Jag tror inte att man rakt av kan dra den typen av slutsatser.
Vid praktiska tester av att sänka flödet har det blivit kallare i vårt hus, och jag har varit tvungen att justera parallell/kurva för att få samma rumstemp med lägre flöde/större deltaT.

När mina teorier inte stämmer med verkligheten brukar jag lÃ¥ta verkligheten gälla. SÃ¥ när Villes verklighet inte stämde med mina funderingar tyckte jag att det var bäst att ge upp och försöka ta reda pÃ¥ var jag hade tänkt fel. Nu kommer Rickard med en verklighet som stämmer med mina teorier. Tack för det, det känns genast bättre. 

Jag tänkte tvärtom här, om Rolands teorier säger mot mig så blir jag tveksam till mina resultat. Men en sak som gör att jag kanske inte märkt nåt med olika delta är att jag har en rätt klen pump som saknar elpatron vilket då gör att mina resultat bara är relevanta när kompressorn tar hela lasten vilket den klarat ner till ca -8 ºC tidigare. Här i Jämtland händer det nog så pass ofta att det blir kallare så det går egentligen inte dra nån slutsats från min anläggning.
Efter att ha tänkt lite bättre är jag nu helt säker på att du har rätt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!