Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Större pump?  (läst 2388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Större pump?
« skrivet: 31 december 2010, 12:11:02 »
Hej
 Jag har precis byggt ut mitt 12 Ã¥r gamla enplanshus pÃ¥ ca 95 m2 med ca 6o m2 till
Jag har den minsta IVT compact 4 med 300 m slang i backen,pumpen är på 3,6 kw och nu räcker den inte till att värma huset
Är väldigt nöjd med IVT pÃ¥ dessa Ã¥r är det endast en givare som är bytt  för 800kr.
Tänkte först komplettera med en luft/luft, men är nu inne på att byta ut IVT mot en större.
Hur stor pump kan man koppla in på 300 m?
Hur stor pump behövs?

Huset är byggt i lecas 30cm isolblock ca150-160 m2 enplan med 40cm isolering i taket och golvvärme.

mvh

Ulf
« Senast ändrad: 31 december 2010, 12:13:11 av ulf62 »

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större pump?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2011, 11:11:40 »
Hej!
HAr en kollega som har villa på 300 kwm.Han köra ivt 9 kwh.Rekomenderar att du köper en nibe F1245 Där ser du mycket inställningar via tft skärm,loggning finns oxå via usb sticka.Många inställningar kan göra själv efter installation för att optimera......

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Större pump?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2011, 11:38:17 »
Om huset är hyfsat isolerat så borde en 6 kW VP räcka.
300 m slang är kanske lite snålt men prova, du kan kanske gräva ner en slinga till om det skulle behövas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större pump?
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2011, 14:05:10 »
Jag har en 6 kwh F1245:a.+ 400 m slang. 105 kwm hus från 1851.Timrad stomme och tilläggsisolerad just nu i 3 rum.
Jag tippar på 8-10KWHs pump.Ta in en pumpinstallatör så får du besked vilken pump du ska ha.
Installatören var lite orolig för jag fått en 6:a men med finjustering.Går den fint.Kompressorn ska gå som mycket den kan,ju färre stopp desto bättre..
Tillsatsen kan gå in och dutta lite men kan fixa med lägre gradminuter....

Utloggad ulf62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Större pump?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2011, 20:23:25 »
Gott Nytt Ã…r

Bra tips från er
Jag undrar om det finns någon enkel formel där man lägger in olika värden ex klimatzon
storlek på huset etc.... där man på ett ungefär får fram ett värde för pump storlek och längd på kollektorslang.

Min IVT compact 4 är jag otroligt nöjd med det ända som har hänt är en givare som gett upp sedan 1998
När jag läser på forumet verkar det som de nyare och mer avancerade pumparna krånglar mer.det intrycket får jag även av grannar med nyare pumpar oavsett märke.

Finns det några "enklare" pumpar idag på marknaden eller är det ett minne blott

Ulf


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större pump?
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2011, 22:19:15 »
Gott Nytt Ã…r

Finns det några "enklare" pumpar idag på marknaden eller är det ett minne blott

Ulf



Bosch är kanske något enklare än IVT alla fall billigare än IVT fast det är i princip maskin.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större pump?
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2011, 09:07:30 »
Jag har inte funnit nåt unerlag för dimension av pump för fastigheter.
Det är installatörsfirma som får lösa det.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Större pump?
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2011, 09:13:50 »
Alla de som har pumpar som bara tuffar och går kommer nog inte till forumet.

Jag är också nöjd med min C5 som nu gått i över 10 år utan något fel mer än att tempgivaren för inkommande brine gett upp. 0 kr i underhållskostnader (förutom eget arbete)




Min IVT compact 4 är jag otroligt nöjd med det ända som har hänt är en givare som gett upp sedan 1998
När jag läser på forumet verkar det som de nyare och mer avancerade pumparna krånglar mer.det intrycket får jag även av grannar med nyare pumpar oavsett märke.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större pump?
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2011, 11:14:27 »
2 veckor sen installation.Mycket har man lärt sig, Nu går en perfekt.Innan slog tillsatsen in och duttae lite vid -5,5.Nu har han inte gått in när det var -10.Gradminutern ligger runt -300 till -350 vid 10 minus.Innan låg den på gradminut -700 till runt -1000.KB in och ut diffar nu runt 3 grader ,innan runt -1 i diff.Kb pumpen var inställd på 70%,50% efter justering....
Kul och hjälpa andra som har fel.Här inne kommer jag att vara titt som tätt... studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!