Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jompaa
« skrivet: 08 december 2007, 23:12:38 »

Vad har du i köldbärarkretsen då?
/Bosse
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 december 2007, 21:48:07 »

3,5 kW är inte orimligt för en fungerande pump som levererar 11 kW. Frågan är bara om det kommer ut 11 kW.

Skrivet av: Klang
« skrivet: 08 december 2007, 16:23:36 »

Har nu installerat en elmätare och kan konstatera att pumpen drar ca 3.5 Kwh per timme och detta är utan att elpatronen har används. (har ställt in så elpatronen bara skall gå om det är kallare än 3 grader) 

Ute: +3
VBf: 43
VBr: 38

Får inte till det riktigt med enbart elpatronen så att man kan se vad det blir för skillnad.

Förhoppningsvis kommer det hit en tekniker nästa vecka som kan kika på det hela...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2007, 22:35:59 »

I och med att det inte går att få ut så mycket data från reglersystemet är det svårt med fjärrdiagnoser. En tekniker på plats är svår att slå i ett sånt här fall.

Bypassen är ett rör som går mellan pumpens inlopp och utlopp för att säkerställa cirkulation i radiatorkretsen när pumpen gör varmvatten men jag vet inte om det finns en sådan på just den här modellen. ÄR det flöde åt fel håll får pumpen arbeta vid för hög temperatur.

För att förtydliga Uddo: Ett sätt att kontrollera pumpens effekt är att mäta temperaturen på in- och utgående värmebärare. Skillnaden är proportionell mot pumpens effekt. Sen bryter man strömmen till kompressorn och kör pumpen med elpatronerna (helst med ungefär samma effekt inkopplad som pumpens effekt) och mäter temperaturdifferensen igen. De två temperaturskillnaderna ger en rätt bra bild om pumpen ger den effekt den skall. Men det kanske inte är så lätt att göra det i det här fallet.
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 december 2007, 21:16:32 »

jo..en duktig tekniker vore nog inte fel !!
du bör/måste ju ändå göra något åt bristen !!
vad har du för BV på TVV ??

mvh. ACE
Skrivet av: Klang
« skrivet: 04 december 2007, 21:01:44 »

Vad kan det isåfall bero på att det är dåligt med värme ut från kompressorn?

Var sitter isåfall bypasen?

Bra tankar där Uppo men behöver nog lite mer detaljerade instruktioner för hur man skall gå tillväga :) Vad är det för kalla och varma sidor som skall mätas för att få cop-värdet?

Kanske enklast att ringa hit en tekniker helt enkelt, några rekomendationer?
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 december 2007, 11:41:50 »

visst är det brist !!
men inte jättemycket, den går klart i inloppet på synglaset, för att vid vidgningen (där diametern ökar) börja flash-gasa ! vilket tyder på måttlig brist !(skulle vara intressant att få hetgastempen !)

Har jag fattat rätt om det fungerar så här: Låg vätskenivå i kondensorn betyder mindre underkylning av vätskan. Det gör att trycket inte behöver sjunka lika mycket för att vätskan skall börja koka vilket den då kan börja göra i synglaset pga tryckfall i röret. Det spelar då ingen roll att det syns bubblor i synglaset bara det är enbart vätska i rörledningen från kondensorn.

Nja....dålig underkylning gör att trycket inte behöver sjunka mycket ,innan det "flashar"
synglas finns med olika känslighet,beroende på hur stor area-ökningen är i detta =temporär trycksänkning !
en maskin med rätt fyllning upprätthåller trycket hela vägen till stryporganet, även i synglaset !
när den är på gränsen kan man se att det sprutar in vätska första biten, som sen börjar "flasha" när trycket djunker vid area-ökningen !
vid större brist flashar det hela vätskeledningen(innan synglas !)

mvh. ACE
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 04 december 2007, 11:08:35 »

Hej

Har följt denna tråd och allt fokus ligger hittills på själva kylmaskinen.
Även om det verkar som maskinen inte är riktigt kry skulle man nog fösöka få en uppfattning om hur systemet som sådant går, dvs kolla.

-Förbr effekt VP. enklast genom att mäta strömmen med t.ex. tångamp.meter.

-Avgiven effekt genom att mäta deltat på varma sidan men också kalla. Med lite tur finns injusteringsprotokoll på flödena, annars får man gissa utifrån pumpdiagram och rördragning.

Nu bör man kunna se om cop verkar rimlig och också ha en uppfattnig om temperaturnivåerna är vettiga för driftfallet.

Fortsätt sedan med övriga systemet, ett vanligt fel där varmvattenladdning i någon form finns är att det läcker ut varmtvatten i radiatorkreetsen vid VV-laddningen. det kan t.ex. vara en otät ventil eller felaktig koppling. Indikation är ofta oväntat hög temp i rad.krestsen vilket tydigast syns under sommaren. I vissa fall har retur t.o.m. gått bakänges via rad.krets när CP är avstängd.

I detta fallet ser det ut att var högre retur en framledning och det verkar finnas VV-laddning så man kan kolla ventilerna och ev. om temp möjligen mäts på en sträcka där laddvattnet skulle kunna passera "baklänges" på sin väg tillbaka till VP.
Det har funnits sådana "konstruktionsfel" i systemlösningsanvisningarna även från stora tillverkare.

Hoppas det kan vara till hjälp

mvh Johan



 








Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2007, 08:43:06 »

visst är det brist !!
men inte jättemycket, den går klart i inloppet på synglaset, för att vid vidgningen (där diametern ökar) börja flash-gasa ! vilket tyder på måttlig brist !(skulle vara intressant att få hetgastempen !)

Har jag fattat rätt om det fungerar så här: Låg vätskenivå i kondensorn betyder mindre underkylning av vätskan. Det gör att trycket inte behöver sjunka lika mycket för att vätskan skall börja koka vilket den då kan börja göra i synglaset pga tryckfall i röret. Det spelar då ingen roll att det syns bubblor i synglaset bara det är enbart vätska i rörledningen från kondensorn.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2007, 08:32:51 »


Ute: +1
VBf: 42
VBr: 36

VBf är hög för att vara ett hus med golvvärme. Visserligen finns det radiatorer också men även om det är de som bestämmer temperaturen är det högt ändå tycker jag. Finns det bypass på den här typen av IVT-pump?

Skrivet av: ace
« skrivet: 03 december 2007, 22:16:20 »

om temperaturerna är i närheten av verkligheten, är definitivt inte bristen det stora problemet !!
det är något annat som ställer till det för dig !
nu hade du ju till och med fått upp deltaT till 6 ºC
köldmediepåfyllning skulle nog bara ge marginell skillnad !

mvh. ACE
 
Skrivet av: Klang
« skrivet: 03 december 2007, 22:01:55 »

Efter ett termometerbyte och lite vilja kom vi nu upp i 54 grader, Använder en anliggningstermometer som antagligen inte är av proffsklass, men den funkar bra till julskinkan om jag säger så... :)

Ute: +1
VBf: 42
VBr: 36
Skrivet av: ace
« skrivet: 03 december 2007, 21:40:24 »

Tack för allt engagemang! Pusselbitarna börjar falla på plats speciellt sen luckyman redde ut oklarheten kring köldmedium :) Man lär ju ju framstå som största amatören här :)

Är mycket riktigt R22 i maskinen (tyvärr)

Har mätt utsidan av det varma kopparröret som går från kompressorn enligt Aces anvisningar och fått en temperatur på ~44 grader
Ute: +1
VBf: 42
VBr: 38
Sorry ! ....inte möjligt !  
vad mätte du med ??? laser-termometer eller anliggnings ?
om du mätte med laser, gör om det med en linda eltejp runt röret, och mät på nära avstånd .(max 20 cm)
mvh. ACE
Skrivet av: Klang
« skrivet: 03 december 2007, 21:38:47 »


Finns det inte någonstans man kan se om kontaktorerna slagit till och kopplat in någon av elpatronerna? Jag hade en gammal elpanna (inte riktigt samma sak, jag vet) där kontaktorerna inte alltid släppte efter frånslag. Knackade man på dem så släppte de. Det lömska med det var att trots att de inte indikerades som tillslagna (LEDen drevs av 24-volten) så var de tillslagna och drog ström.

--- Mats ---

Man ser på kontaktorn att den har släppt nu när elpatronen inte används (enligt displayen). Men bra tänkt :)
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 03 december 2007, 21:35:08 »

visst är det brist !!
men inte jättemycket, den går klart i inloppet på synglaset, för att vid vidgningen (där diametern ökar) börja flash-gasa ! vilket tyder på måttlig brist !(skulle vara intressant att få hetgastempen !)
den ger ju även hyffsat med värme , 4 ºC deltaT (om flödet är rätt justerat ) !!
med så lite brist, kan det vara lönande att kompletteringsfylla med 417 !!
jag är ganska säker på att brist inte är det enda problemet !!
om du inte kan få hetgastempen via styren, vore det fint om du kunde mäta tempen på det oisolerade röret ut från kompressorn !
obs: varmt 60- 130 ºC. bränn dig inte, om du gör detta så kolla VB-f och VB-R samtidigt, så får man ytterligare indikation !!

mvh. ACE


Finns det inte någonstans man kan se om kontaktorerna slagit till och kopplat in någon av elpatronerna? Jag hade en gammal elpanna (inte riktigt samma sak, jag vet) där kontaktorerna inte alltid släppte efter frånslag. Knackade man på dem så släppte de. Det lömska med det var att trots att de inte indikerades som tillslagna (LEDen drevs av 24-volten) så var de tillslagna och drog ström.

--- Mats ---
Skrivet av: Klang
« skrivet: 03 december 2007, 21:35:01 »

Tack för allt engagemang! Pusselbitarna börjar falla på plats speciellt sen luckyman redde ut oklarheten kring köldmedium :) Man lär ju ju framstå som största amatören här :)

Är mycket riktigt R22 i maskinen (tyvärr)

Har mätt utsidan av det varma kopparröret som går från kompressorn enligt Aces anvisningar och fått en temperatur på ~44 grader
Ute: +1
VBf: 42
VBr: 38
Skrivet av: ace
« skrivet: 03 december 2007, 21:10:08 »

visst är det brist !!
men inte jättemycket, den går klart i inloppet på synglaset, för att vid vidgningen (där diametern ökar) börja flash-gasa ! vilket tyder på måttlig brist !(skulle vara intressant att få hetgastempen !)
den ger ju även hyffsat med värme , 4 ºC deltaT (om flödet är rätt justerat ) !!
med så lite brist, kan det vara lönande att kompletteringsfylla med 417 !!
jag är ganska säker på att brist inte är det enda problemet !!
om du inte kan få hetgastempen via styren, vore det fint om du kunde mäta tempen på det oisolerade röret ut från kompressorn !
obs: varmt 60- 130 ºC. bränn dig inte, om du gör detta så kolla VB-f och VB-R samtidigt, så får man ytterligare indikation !!

mvh. ACE
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 03 december 2007, 20:56:08 »

Gammal å gammal 12 år är ingen ålder på en häst ;D
3kg köldmedium, exp.ventil, torkfilter samt lite esterolja å en halv dags jobb
7000kr inkl. ca
Det kontra en ny vp för ca 60000 inkl.installation
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 december 2007, 20:47:35 »

R22 får man ej fylla på sedan 1 jan 2002 så om det är det i systemet så blir det nog till att konvertera till R407C som är ett mkt bra köldmedium för vp.
Dock behöver man även byta ett par andra saker i din vp för att den ska gå optimalt

Tycker du att det är rimligt att konvertera den gamla pumpen? Vad kostar det ungefär?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2007, 20:26:09 »

Jag hade tidigare en gammal IVT Focus 06 (som "följde med" huset när vi köpte det).  Jag trodde hela tiden den fungerade som den skulle ända tills en vänlig själ på det här forumet skulle hjälpa mig att ta hand om R22 i den skrotade pumpen, men han hittade nästan ingen köldmedium...

Så de där pumparna går ganska bra som elpannor...  ;D
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 03 december 2007, 20:16:00 »

Köldmedia ja, det är inte det jag menar...
Köldmedia eller köldbärare är det som finns i slangen i jorden och det är inte samma som i synglaset (siktglaset) utan där är det sk. freon eller köldmedium.
Det står på ovansidan av vp vad det är för medel...
Troligen R22 om man ej har konverterat maskinen (bytt köldmedium)
R22 får man ej fylla på sedan 1 jan 2002 så om det är det i systemet så blir det nog till att konvertera till R407C som är ett mkt bra köldmedium för vp.
Dock behöver man även byta ett par andra saker i din vp för att den ska gå optimalt
Skrivet av: Klang
« skrivet: 03 december 2007, 20:08:15 »

Solklart köldmediebrist ring en servicekille så fixar han säker till era förbrukningssiffror iom att vp går optimalt
Låter troligt, men 2004 fylldes det på köldmedel efter att slangarna blivit avgrävda  huvuddunk, elförbrukningen är samma innan som efter avgrävningen, vilket har gjort att jag inte trott på den teorin. Men det kanske var dåligt påfyllt, kan pumpen tagit skada av detta isåfall?

Skrivet av: Klang
« skrivet: 03 december 2007, 20:02:40 »

Tack för all respons, vilken enorm kunskap det verkar finnas här!

Bredvid pumpen står mycket riktigt en varmvattenberedare. Det är fullt möjligt att den höll på med tappvattenladdning vid avläsningen så här är några nya värden, när den inte värmde tappvatten.
Ute: +2
Fram: 38
VVB: 45 (temparaturen på "yttermanteln" av VVBn)
Retur: 34

Temperaturen i varmvattenberedaren är "förinställt från fabrik" står det i instruktionsboken.

Golvvärmen har egen cirkulationspump och shunt som sitter på nedreplan. Så här ser det ut:
Bilderna är mer eller mindre fortsättningar på varandra...


När pumpen står stilla är siktglaset helt klart om det nu har med saken att göra...

Har beställt en trefasmätare och ska leta upp elpatronens automatsäkring
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 03 december 2007, 19:43:09 »

Solklart köldmediebrist ring en servicekille så fixar han säker till era förbrukningssiffror iom att vp går optimalt
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2007, 19:15:01 »

Har efter lite trixande också fått fart på filmen. I min pump är det helt klart i synglaset. Här ser det ut som en mjölkliknande bubbelemulsion. Jag har heller aldrig sett bubbelfenomenet men nog är det bubblor.

Kan det vara så att köldmediet delvis har läckt ut och att pumpen går mest som elpanna? Förbrukningen tyder på det. Sen kan den vara felinställd också men det spelar ju inte så stor roll om pumpen går som elpanna.

Undrar om inte storleken ändå är rätt bra, det var ju 3 plan så förlusterna till mark och genom taket blir inte så stora.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 december 2007, 18:51:16 »

Ingen som tittat på filmsnutten? Jag har aldrig sett dom omtalade bubblorna  ;) men nog var det nåt här????

Lättbetonghus drar mängder med energi, men då är det ju extra lönsamt med värmepump...
Det jag är ute efter är att man ska fundera 2 gånger om du ska byta till en ny. Är storleken den rätta!?
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 december 2007, 13:40:32 »

Finns det elpatroner i värmepumpen, alltså som skall gå in och värma när kompressorn inte orkar? I så fall, testa att slå av dem, de bör ha en egen trepolig automatsäkring inne i värmepumpen. Blir det fortfarande bra värme? I så fall fungerar den som värmepump. inte bara som elpanna. Testa att köra utan elpatron, med den milda vintern som vi har nu så bör det ju räcka med bara värmepumpen. Var beredd att slå till igen om den blir kallt inne.
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 03 december 2007, 09:15:25 »

50000 kWh per år med bergvärme låter sjukligt mycket, trots pool och stor yta.
Energimätare i all ära, men det går egentligen lika bra med den norska metoden. Gör något kul utanför huset hela familjen nästa helg och låt pumpen vara avstängd i ett dygn och läs av elmätaren. Inte speciellt vetenskapligt, men du får ett jämförelsetal.
Annars låter 50000 kWh som en helt normal förbrukning för den storlek på hus du har, men utan bergvärme, vilket möjligtvis tyder på att elpatronerna går hela tiden.
Skrivet av: ace
« skrivet: 02 december 2007, 19:53:45 »

jag misstänker att maskinen höll på med tappvattenladdning vid avläsning värdena !!
det är därför vb-r är så hög !!
jag misstänker att du har onödigt hög temp i vv-beredaren ! (med tanke på returen) vilket kostar mycket !
bättre att sänka och köra med legionella-bekämpning med intervaller !
det är även ganska hög framledning, vad har du för radiatorer ??
försök att kolla temperaturer vid kompressordrift på VB-F och VB-R vid både tvv och radiatordrift !

mvh. ACE
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2007, 19:31:41 »


Vid ute temp = +3c
framlednings temp = 44c
värmepumpensretur temp = 54c

54 grader returtemperatur borde pumpen ha stannat på, var det verkligen returtemperaturen?  Den är ju dessutom högre än framledningstemperaturen.

44 grader fram vid +3 ute är högt för ett golvvärmesystem. Det är högre än vad mitt radiatorsystem kräver vid den temperaturen. Finns det separat shunt och cirkulationspump för golvvärmen? Hur är det med termostatventiler på radiatorer och golvvärmeslingor? Är de helt öppna?

Har de varit möjligt att hålla värmen i huset även när det har varit som kallast ute?

Kanske lite svårare fall än StefanP:s då det inte finns så mycket värden att ställa diagnos från.

Skrivet av: Klang
« skrivet: 02 december 2007, 19:12:47 »

Får ta att satsa på en elmätare!

Kollade på ögat men blev inte riktigt klok på om det var bubbligt eller inte, här är en filmsnutt iaf, om ni har tid så kika gärna  :)
http://hem.bredband.net/b429408/MVI_0866.AVI

Det jag kan säga är iaf att pumpen inte går hela tiden...
Skrivet av: Klang
« skrivet: 02 december 2007, 17:44:19 »

Hej
Det finns inga sofistikerade värden typ drifttid av kompressor, el-patron eller dylikt.
De värden jag har är:
Vid ute temp = +3c
framlednings temp = 44c
värmepumpensretur temp = 54c

Förbrukning har alltid varit hög så länge vi bott i huset (sedan 2001). Huset ligger i Stockholm.
Det är ett soutteräng hus med typ 3 våningar. Lättbetong ca 25 cm + telgelfasad ca 10 cm.
De rummen som inte har golvvärme har vanliga element som är kopplade till samma system.
Mer frågor:
Hur mycket mer effektiv är en pump av årsmodell 2007 jämfört med denna från 1995 skulle ni tro?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 02 december 2007, 17:38:38 »

I de4n maskinen finns ingen styrdator så att man kan se timmar och tillskott.
Däremot så är det flytande kondensering samt att i detta fall så har kunden en vvb vid sidan om själva vp.
Styren som man ser på vp styr alltså radiatortemperaturen via utegivare, shunten eller växelventilensom det är växlar mella element ovh vv
Sätt dit en elmätare på vp så ser du vad den tar.
Om du kan se synglaset i vp så om det blir mkt bubblor så är det köldmediebrist eller du kanske kan säga om den stannar då och då eller går den hela tiden. Om den inte stannar så är det ngt som är fel.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2007, 16:12:02 »

Inget svar utan bara frågor:

Vad kan man se i form av drifttid för tillsats och kompressor och temperaturer? Tror det är få som skriver här som känner till IVT-pumpar årgång 1995.

Har det alltid varit högt förbrukning?

Var ligger huset? Hur värms den del som inte är golvvärme? Är det ett utbyggt äldre hus? Ett eller två plan? ÄR det bara lättbetong i väggarna och i så fall hur tjocka?
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 02 december 2007, 15:34:31 »

.
.
.
Har ingen möjlighet att mäta pumpens energiförbrukning,  ska man börja med att skaffa en trefas-elmätare? Har svårt att förstå vad som annars skulle dra all ström.



Det finns tre stora grupper elslukare i huset: panna plus värmepump, varmvattenberedare och all annan hushållsel. Om du skaffar två trefasmätare (500 SEK begagnat styck plus dyr inkoppling) så kan du efter det säga om det är värmeproduktionen, vattenproduktionen eller hushållet som drar allt detta. Troligt är det höga värden på alla tre, för att komma upp i de siffror du har.

--- Mats ---
Skrivet av: Klang
« skrivet: 02 december 2007, 14:15:45 »

Hej
Har en IVT-värmepump från 1995 som vi upplever inte riktigt fungerar som den ska. Huset har nämligen en närmast sjukligt hög energiförbrukning (50 000 Kw/h per år). Tidigare har vi trott att den höga energiförbrukningen har berott på att huset är dåligt isolerat samt att värmepumpen har värmt utomhus poolen. Men efter att vi både har isolerat vinden samt skaffat solvärmare till poolen kan vi konstatera att energiförbrukningen har sjunkigt men inte tillräckligt mycket.

Har läst igenom StefanPs tråd vilket i mångt och mycket stämmer med våra förutsättningar dock inte förbrukningen :P. I vilken ände ska man börja felsökningen egentligen? Eller är det dags att slänga ut pumpen? Här är lite siffror iaf,

Värmepump
IVT 11E -6
Nominell värmeeffekt exkl. elkasett 11kW
190 meter bergvärme

Huset
300 m2
70% Golvärme
Lättbetong
Välisolerad vind :)

Förbrukning
50 400 kW/h per år

Har ingen möjlighet att mäta pumpens energiförbrukning,  ska man börja med att skaffa en trefas-elmätare? Har svårt att förstå vad som annars skulle dra all ström.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!