Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Synunkter pÃ¥ offerter.  (läst 13532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Synunkter på offerter.
« skrivet: 29 maj 2011, 12:24:59 »
Hej.

Har läst runt en hel del på forumet här och sitter nu med några offerter på bergvärme till vårt hus.

Huset är byggt -79 i stockholms området 1,5plan ca 160m2 tilläggs isolerat på vinden, står högst uppe på ett berg med krypgrund.
Idag har vi en gammal luftvärmepump från 2005 samt en elpanna och någon form av 1,5rörs (3st slingor) system till 11 radiatorer och golv värme på toaletten på nedre plan.

Årsförbrukningen var beräknad till 23000kwh vid köpet av huset, dock hade tidigare ägare stoppat in en luft/luft pump i det fristående garaget vilket skulle ge en besparing.

Nu i maj har jag gjort av med 13500kwh och har en beräknad årsförbrukning på 17000kwh vilket var lägre en vad man vågat hoppats på, tilläggas att komforten inte varit den bästa, har varit 18grader ibland på morgonkvisten under dom kalla dagarna.

Sitter nu med 2st offerter på bergvärme och som jag sa till dom jag lämnade offerterna så är jag ju intresserad av att minska min elförbrukning för framtiden dvs när elpriserna fördubblats eller liknande. Visst är en besparing redan nu välkommet men fokus ligger längre fram i tiden. (Har två barn som börjar växa till sig så varmvatten lär det ju gå åt i framtiden)

Offerterna blev ganska lika 120meter hål och 5/6kw pumpar med DUT kring -19 (beroende på framlednings temp 50/55c), köldbärar temp på -3 vid DUT och med spets ifrån -14.

Jag hade förväntat mig något helt annat (kanske spets ifrån -20). vilket jag också framförde men dom tycker att detta räcker även vid en mindre utbyggnad och även om man skulle sätta in en fläkt konvektor i garaget (detta gäller 6kw pumpen då jag inte frågade killen med 5kw pumpen).

Har ni några synpunkter ?.
« Senast ändrad: 29 maj 2011, 12:29:22 av Habbe77 »

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2011, 15:05:22 »
Ta in fler kalkyler.
Spets vid -14 ar okej men inte optimalt, ingen spets eller spets efter -19 ar battre.
Skillnaden till en storre VP och djupare borra har du snart tjanat in.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2011, 17:28:56 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2011, 17:31:31 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2011, 20:23:34 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

5kw är en ctc
6kw är en Thermia

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2011, 21:54:27 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.
« Senast ändrad: 29 maj 2011, 21:56:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2011, 22:04:35 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.

Ja en fas verkar ju dumt huvuddunk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2011, 00:39:28 »
Jo det är klart man har synpunkter

Givet avsaknad av korrekt historik bör ni utgå från hustypen och storlek.

Jag hade därtill valt ett hål som inte blir så kallt vid dut.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2011, 05:17:50 »
Jag håller inte med tidigare inlägg om att du snart tjänat in en dyrare lösning. Spets från -14 är helt OK. Själv bor jag i Stockholm och har spets från -13 ungefär, detta har i vinter betytt ca 65 kWh i spets-el. När jag köpte var steget till nästa vp-storlek 5000 kronor. Det skulle med dagens elpris ha tagit mig min egen livstid att spara in, dessutom skulle jag ha behövt en dyrare systemlösning pga att jag nu med en 8kW ligger precis på gränsen för att klara de vattenflöden som behövs för att transportera ut tillförd effekt till huset utan störande strömningsbiljud.

Problemet i det här fallet är att du inte har någon helt tillförlitlig förbrukningssiffra, och skulle det bli fel i dimensioneringen pga detta kan det med bara några graders sämre "spets-nivå" bli en betydligt högre elräkning. Om jag var du skulle jag börja från rätt håll och försöka få fram en förbrukningssiffra som har mer uppbackning. Fler offerter med energiberäkningar från olika firmor är bra, tänk också över hur era era behov ser ut och om de kommer förändras under pumpens livslängd. Vad gäller hålet så är det alltid bra att borra en snutt till när riggen väl står där. 10-20 meter till ger dig lite marginal om du skulle ha otur med borrhålets prestanda.

Lika viktigt som själva vp-n är systemet den ska jobba emot. Stämmer det att det historiskt varit 55 grader framledning vid DUT? Hur stor vattenvolym finns i systemet? Är radsystemet i flödesbalans och finns det individuell instrypningsmöjlighet på samtliga raddar?
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 05:39:20 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2011, 08:20:25 »
Bor du mitt på ett berg så kan man tänka sig att det är en bit ner till grundvattnet, så att lägga på några tiotal meter på borrhålet är ingen dum ide.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2011, 16:53:52 »
Lika viktigt som själva vp-n är systemet den ska jobba emot. Stämmer det att det historiskt varit 55 grader framledning vid DUT? Hur stor vattenvolym finns i systemet? Är radsystemet i flödesbalans och finns det individuell instrypningsmöjlighet på samtliga raddar?

Troligtvis så klarar man sig på 55graders framlednings temp, kan inte minnas att jag körde så mycket i vintras, kollade även med tidigare ägaren och han trodde han låg där när det var som kallast.
Men det är ju inte mycket att göra åt saken, då får jag väl byta ut några raddar i värsta fall.

Vattenvolymen har jag ingen aning om men det var någon form av tank med i offerten. Det sitter termostater men ventiler och termostater måste bytas då vissa läcker och andra funkar inte.

Det ända i flödes synpunkt som kan ställa till det är väl golvärmen på toaletten den sitter mitt i en slinga, annars är det samma typ av raddar och rör genom hela. dom 3 slingorna sitter ju parallellt så jag vet inte vad kan förvänta sig för balans ?.



 

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2011, 10:18:56 »

Finns det någon lista med vad effektbehovet är på olika hus osv ?.

Vad ligger en 1,5 plans villa byggt -78 (skrev 79 högre upp vilket är fel), 166m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2011, 10:25:22 »
Man kan räkna på schablonvärden för effekt per m2 golvyta. Vill man veta lite mer exakt så kan man göra en beräkning på http://www.energiberakning.se/ under 'U-medel'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2011, 10:28:47 »
7,5kw ungefär.  Diplomat6 med 0 in i KB ska köpa spets frÃ¥n-6 typ
En 8kw från -15
Detta är bara en effektberäkning efter mitt programs schablon värden. *vinkar*


Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2011, 10:58:31 »
7,5kw ungefär.  Diplomat6 med 0 in i KB ska köpa spets frÃ¥n-6 typ
En 8kw från -15
Detta är bara en effektberäkning efter mitt programs schablon värden. *vinkar*



Vilket program är det då ?, alltså från vilken leverantör. Verkar finnas kalkyler åt båda håll.
Som sagt jag fick tillsats från -14 på en annan offert med en pump i samma storlek.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!