Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP med överkapacitet  (läst 37954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2011, 11:04:05 »
ok så att så länge volymen håller sig kring de 30/kw så är man utifrån anläggningens perspektiv inte överdimensionerad, även om man är det utifrån husets perspektiv.

Du måste se till så att du har radiatorer som kan bli av med effekten men det blir nog inget problem om du konverterar till nytt vatten buret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2011, 11:14:40 »
Det blir ingen super överdimensionering.   För att en VP ska ge 10 kw vid 55 eller 60 grader fram sÃ¥ mÃ¥ste det vara en 12-14 kw VP.  Annars ger den inte dem 10 vi vill ha. Och vill vi ha 12 sÃ¥ är vi nästan uppe pÃ¥ det som kallas 20 kw VP.  Detta är ni med pÃ¥ va?

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: VP med överkapacitet
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2011, 12:23:18 »
En 12kW VP ger ju bara 12kW under vissa förutsättningar. Ju högre framledningstemp desto färre blir den faktiska effekten.
Bifogar en .pdf som jag hittat i nån annan tråd här( COP_Variation_with_Temperature )

Räknar man lite på innebörden av det så ger en 8:a lika mycket effekt ut som en 10:a, eller en 10:a lika mycket som en 12:a om man sänker max framledningstemp från 55 till 45 grader.
Har man räknat fram ett värmesystem som kräver 55 grader vid DUT och detta ger behov av en 'tia' så klarar man sig med en åtta om man dimesnionerar om värmesystemet så att man får 45grader vid DUT.
Fördelen med att ha en åtta som levererar tillräckligt effekt är att den tar mindre ström för att göra jobbet. COP sjunker mycket med ökande framledningstemperatur.
Alltså: jag kan ha en ett snäpp mindre VP om jag har ett rejält tilltaget värmesystem. Omvänt innebär det att även en "överdimensionerad VP" kan vara underdimensionerad om värmesystemet kräver för hög framledningstemp. En 10kw ger mer effekt ut vid 45 än en 12 vid 55...
Av diagrammet framgår också att framledningstemperaturen påverkar 'mer' än brinetemperaturen. Att öka brine in med tre grader ger cirka 10% bättre COP medan att sänka framledningensbehovet från 55 till 45 ger 30% bättre COP.
Man bör alltså inte stirra sig blind på enbart VP storlek. För systemet ska ger rätt effekt krävs att resten är rätt dimensionerat.

[Edit] www.kensaengineering.com/Library/Fact-sheets/New%20Fact%20Sheets/FactSheet-COP_Variation_with_Temperature-01.pdf
_________________________________
VP          8kw     10kw     12kw
T=55       4.6        6          7
T=45        6         7.7       9.1
_________________________________

En tia ger fler kilowatt vid 45 än en tolva vid 55...
« Senast ändrad: 20 februari 2011, 12:26:45 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2011, 12:45:59 »
En super överdimensionering  av radiator sidan är mycker bättre dÃ¥  studs   Thumbsup
Jag kommer att få 14KW vid DT30 på övervåningen endast (räknar med behov av max 6-7KW).
Detta endast av att fläktkonvektorer för kylan !
Men när jag kopplar in även för värme kommer jag få en framledning under 45 ºC kanske ner mot 40 vid DUT ( har ca 50 ºC idag).
 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2011, 13:01:23 »
SÃ¥klart det är bra med att ha en lägre temp vid DUT.  Men de flesta vill inte 33´or som man inte kan fÃ¥ in ett bord mot väggen med.  Dessutom blir det dyrare installaton. Allt är en avvägning och hur kunden vill ha det.

Sedan sÃ¥ handlar det om Ã¥rs cop.  Inte COP vid DUT.  Det blir inte sÃ¥ mkt sämre med ett 55-45  än ett 45-35 pÃ¥ Ã¥rs basis. 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2011, 13:28:52 »
jag köper allt detta som alla säger

en större panna är bra men man måste se till att det finns vatten nog i systemet. detta och priset är de två största nackdelarna?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2011, 13:32:00 »
Det blir ingen super överdimensionering.   För att en VP ska ge 10 kw vid 55 eller 60 grader fram sÃ¥ mÃ¥ste det vara en 12-14 kw VP.  Annars ger den inte dem 10 vi vill ha. Och vill vi ha 12 sÃ¥ är vi nästan uppe pÃ¥ det som kallas 20 kw VP.  Detta är ni med pÃ¥ va?

Jo, men det du diskuterar nu har ju inget med över- eller underdimensionering att göra egentligen. Att energiberäkna med den siffra som står i modellbeteckningen på vp är ju bara ren skär klantighet. Om jag skriver att David ska dimensionera för 100% av toppeffektbehovet betyder det självklart att han ska ha en vp som kan leverera 100% av effektbehovet vid den framledningstemperatur som just Davids hus och radsystem kräver för att hålla värmen vid DUT. En installatör som inte kollar upp ungefärlig framledningstemperatur vid DUT innan energiberäkning lämnas skulle inte jag vilja köpa något av i alla fall.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2011, 13:34:06 »
Kanske ska fundera på inverter istället typ ivt x11 borde inte bli så stor prisskillnad om man ska överdimensionera stort *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2011, 13:36:58 »
jag köper allt detta som alla säger

en större panna är bra men man måste se till att det finns vatten nog i systemet. detta och priset är de två största nackdelarna?

Jag håller inte med om att större alltid är bättre. Det finns faktiskt en gräns när du överdimensionerar så mycket att du fått ett sämre system, även om du bortser från den högre inköpskostnaden. Jag anser att ett system som är dimensionerat för 150% av toppeffektbehovet är ett sämre system än ett som ligger på 110%. Oavsett vattenvolym och raddarnas värmeavgivningskapacitet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2011, 13:37:19 »
jag har utgått från dt30 så alltså 55 vid DUT. det är möjligt att jag skulle kunna ligga på 45, givet att det ju faktiskt rör sig om en nyinstallation. men jag vill inte tapetsera med radiatorer och kan inte ha golvvärme.

det är möjligt att jag har fel fokus men jag tycker radiatorer är ett nödvändigt ont medans en VP är en boy-toy!  8)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2011, 13:41:42 »
jo visst måste det finnas en övre gräns. jag har nog inte tänkt att överdriva.

givet komplexiteten. Kanske vore det enklare med inverterstyrt. De offerter jag sett skiljer inte natt och dag mellan x11 och optimum duo 12kw...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2011, 14:00:30 »
Varför skulle det vara ett sämre system Labold :)  Förklara det är du snäll, för jag förstÃ¥r det inte. *vinkar*

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: VP med överkapacitet
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2011, 14:09:33 »
Varför skulle det vara ett sämre system Labold :)  Förklara det är du snäll, för jag förstÃ¥r det inte. *vinkar*

Om man får en högre årsförbrukning av el därför att man valt en för stor VP borde ett sånt system vara sämre känns det som.
(alltså att den drar mer ström totalt än en mindre inklusive ev tillskott).
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2011, 14:12:09 »
Fast det har du fått om bakfoten. Den drar inte mer ström än den mindre. Huset drar vad det läcker.

Och det blir inga frekventa start och stopp, inte om man kopplar det rätt :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2011, 14:16:11 »
djup borra
stor pump
stora radiatorer
rättkopplat

sen kollar man budget och drar ner pÃ¥ allt men kan förhoppningsvis alla fall ha rÃ¥d med att koppla rätt!   Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 604
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!