Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag göra??  (läst 3702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lenkan

  • Gäst
Lenkan
Vad ska jag göra??
« skrivet: 17 mars 2004, 19:12:03 »
Hej på er alla!

Jag har ett litet problem här, vet inte vad jag ska göra.
Min gamla panna håller på och ge sig och det är dags att byta. Den jag har nu är en olja/ved panna och nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag köpa en ny oljepanna eller ska jag satsa på en elpanna. Ska oxå nämnas att jag inte kan använda markvärme eller bergvärme. Vi får inte borra här och gräva går inte heller för tomten är för liten.
Jag funderar på en Nibe VVM 240 elpanna ( http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/elp/vvm240.htm ) och sedan docka en Nibe Fighter 2010 ( http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/F2010.htm ) till den.
Kan det vara något att satsa på? Nån som har lite erfarenhet med något liknande?
Jag har pratat med lite olika försäljare men dom är ju så lena i truten när det gäller att sälja något så man vet inte vad man ska tro.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2004, 23:00:37 »
Jag tycker det verkar som ett bra alternativ.

Har du kollat priserna hos värmepump.biz klart bra priser... klicka på annonsen ovan så kommer du dit.

Ett annat alternativ kan vara comfortzone:s nya frånluftsvärmepump som klämmer värmen ur frånluften ned till -15 grader, ger en uteffekt på 5 kW enbart med värmepumpsdrift. Varmvattenberedare och elpatroner finns inbyggda om tillskott behövs. Allt i ett med andra ord.

Deras anläggning kräver dock att du har eller är beredd att installera mekanisk frånluft... Mer info på deras hemsida - klicka på annonsen ovan så kommer du dit.

Du kan behöva "uppdatera" sidan för att rätt annonser skall komma fram.


/Rickard

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2004, 13:18:46 »
se till att köpa rätt elvärmepanna i så fall. Eftersom dom har två snarlika där bara den ena är klar att dockas till värmepump. Har själv just installerat en så och efter ett kretskortbyte så funkar det nu toppen
Skogstomten

Lenkan

  • Gäst
Lenkan
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2004, 19:04:39 »
Tack för svaren!

Det lutar mer och mer mot en VVM240 elpanna och en Fighter 2010 värmepump.
Det är inte lätt att välja nytt värmesystem, det jag väljer nu ska man leva med i några år framöver. Och så kostar det tyvärr en massa pengar!!

Ankan

  • Gäst
Ankan
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2004, 22:03:11 »
Hej,
vänta med att köpa 2010:an tills efter sommaren. Nibe har lite krux med de första producerade exemplaren nu. Lite barnsjukdomar bara (sök gärna på forumet).

En VVM240 kan du installera direkt. Den är klockren!

Har själv undersökt luft/vatten-VP ett längre tag nu. Fastnade för Autoterm/IVT 5kw eller en Nibe 2010 6kw.

Autoterm/IVT verkar beprövad och tyst.
Nibe 2010 lite mer avancerad, högre täckningsgrad, men inte riktigt klar ännu.

Kan du vänta tills efter sommaren: Nibe VVM240 + 2010
annars, Autoterm 615-panna + 205C VP

/A

Utloggad RLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2004, 15:28:48 »
Hej!
Har en kompis som jobbar hos en  stor grossistfirma.
Säger att Nibes luft/vatten har enorma problem,
men däremot så fungerar CTC Ecoair smärtfritt.
NIBE luft/vatten= Reklamation
CTC Ecoair = Inga reklamationer



Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2004, 08:40:08 »
Jag har en VVM240 kopplad med 2010-8.
Från första början var det lite problem med effektstegen i 2010-an och det slutade med att pumpen byttes ut på garanti.Den nya 2010-an är det inga problem med samt att den gå betydligt tystare än min gamla pump.Nåväl fläkten hörs väl något men det finns väl ingen luftvärmepump med fläkt som är helt ljudlös eller?
Om du tänker köpa en sådan anläggning kolla då så att inte 2010-an har stått på något lager några månader för då kan du ha otur att få en pump som orsakar dig problem i onödan,bara ett litet tips!

Lycka till!!! :)
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Lenkan

  • Gäst
Lenkan
Re:Vad ska jag göra??
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2004, 18:35:58 »
Tack för alla svar.

Jag har oxå hört att 2010:an har problem så det får bli en VVM240 först så får jag se vad som händer.
Då blir det inte heller så mycket pengar att punga ut med på en gång. Bättre att ta lite då och då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!