Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur  (läst 5313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beluga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« skrivet: 26 april 2009, 23:18:19 »
Jag bor i ett nybyggt område där alla likadana hus har samma värmelösning. Jag har märkt på senare tid att vår pump startar mycket oftare än våra grannars. Tittar jag på framledningstemperaturen stämmer den inte alls med den värmekurva har. Jag har ingen innegivare och kurvan är satt till 20/35. Idag hade vi 23 grader här nere i skåne och framledningstemperaturen låg på 32,1. Så något är onekligen inte som det ska.
Jag funderar på att ringa en tekniker som får kolla på det, men ni kanske kan komma med några tips innan jag går den vägen. Övriga värden är
T1 32,0
V-system start 17,9
V-system stopp 22,0
T2 23,4
T3 57
V-vatten start 49
Extra v-vatten start 50
Extra v-vatten stopp 55
spetstopp 65
T6 52,6
T8 51,1
T9 49,4
V-vatten stopp 54
T10 46,8
T11 30,8
T12 21,1

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #1 skrivet: 27 april 2009, 10:59:45 »
Går den mot tappvarmvatten eller mot radiatorsystemet i lägena när T1 är över V-system stopp?
En läckande shunt eller växelventiler kan vara en felkälla...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad beluga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #2 skrivet: 27 april 2009, 14:22:02 »
Den verkar mest gå emot varmvattnet. Jag gick in i fabriksmenyn och tittade. Stämmer den månadsstatistiken så har kompressorn endast gått 16h mot värmesystemet under april och då är det ju märkligt att det fortfarande håller en så pass hög temperatur.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #3 skrivet: 27 april 2009, 15:29:28 »
Stämmer den månadsstatistiken så har kompressorn endast gått 16h mot värmesystemet under april
Den är inte helt att lita på...tyvärr...Ibland okej, ibland inte.

Låter som shunten skulle kunna läckam då borde även varmvattnet droppa i temp rätt fort...
Kolla så att denna är stängd, tryck in vredet och vrid.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad beluga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #4 skrivet: 29 april 2009, 13:15:30 »
Allt verkar sitta som det ska. Hur som helst så sänkte jag varmvatten start/stopp med 3 gr vardera och det resulterade i att framledningstemperaturen gick ner med 10gr och ligge nu bara 2-3 grader över kurvan.

Huset jag bor i är byggt för ett år sedan och jag har bott här sen dess. I samband med inflyttning skulle en tekniker från IVT kommit och finjusterat efter en månad, men det har inte gjorts. Nu påtalade jag detta för bolaget, så det är på gång. Passar mig för att ändra nåt ner tills han har varit här. Tack fär hjälpen så långt i alla fall.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #5 skrivet: 29 april 2009, 21:11:52 »
Något är garanterat fel :D. Troligen en defekt växelventil. Varmvatten temperaturen ska inte påverka framledningstemperaturen.

Mikael

Utloggad garder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2018, 16:53:06 »
Jag har liknande problem med hög framledningstemp oavsett börvärdet. Följer snarare VV-temp (10-15 grader under VV-temp) än börvärdet. När jag kollar runt, sÃ¥ verkar det vara växelventilen. Finns det nÃ¥got sätt att bekräfta detta? Är det nÃ¥got man kan byta själv?  Sc:,h

Typiskt kan det se ut så här (när kompressorn går):
T1: 41
T2: -3
T3: 50
T8: 49
T9: 43

Börvärde : 23 (vid -3)

/jacob
IVT Optima + 290A/W 13kW (163l VV) med Rego 800.
Enplansvilla från 2006 i Stockholmsområdet 178 m2. Golvvärmeslingor i betongplatta på mark.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2018, 22:47:06 »
Om framledningstempen ligger högt över börvärdet och följer varmvattentemperaturen så är det garanterat minst en växelventil som inte stänger helt. Börja med att ta bort motorerna från växelventilerna och motionera själva ventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad garder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2018, 22:11:30 »
Tack för snabbt svar Purjo!!
Nu får du ta i beaktande att du pratar med en som inte doktorerat i värmepumpar...än. :)
Växleventilerna (eller i alla fall motorerna) är av märket "Myson".
Har kört växelventilerna manuellt (till/från) från menyerna med resultatet att de går från "auto" till mitten väldigt långsamt
och tillbaka mycket snabbare. Men det verkade inte ha så speciellt mycket effekt.

(bifogar graf över hur det typiskt kan se ut)

När du säger motionera, menar du att bara vrida pÃ¥ den halvmÃ¥neformade piggen bakom motorn,  eller ska de smörjas pÃ¥ nÃ¥got sätt, eller annat?

/jacob
IVT Optima + 290A/W 13kW (163l VV) med Rego 800.
Enplansvilla från 2006 i Stockholmsområdet 178 m2. Golvvärmeslingor i betongplatta på mark.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2018, 07:21:27 »
Ta lös motordelen och motionera själva ventilen innanför. Det finns många trådar som beskriver i detalj hur man gör, men lite förenklat så sitter motorn (förmodligen) med bajonettfattning och en liten spärr. Ventilen har en liten pigg som trycks in av motorn och åker tillbaks med fjäderkraft. Tryck in piggen några gånger med något hårt och platt verktyg och kolla att den fjädrar ut ordentligt. Droppa lite tunn olja på piggen också när du ändå håller på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!