Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kvalitet pÃ¥ borrhÃ¥l?  (läst 3748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Kvalitet på borrhål?
« skrivet: 27 januari 2007, 10:13:32 »
Hej,

Vi har precis börjat borra för bergvärme, ungefär hälften är gjort enligt borrfirman som kommer på tillbaka måndag för att avsluta.

Men borrkillen hade pratat med min sambo innan dom åkte och han var lite bekymrad över att det var så mycket vatten och sprucket berg...Då blir man ju genast nervös..Håller vi på och borrar ett hål som vi inte kommer att kunna ta tillräcklig effekt ur, eller är det bara jobbigt/dyrare att borra?

Vilken typ av berg har ni andra? nÃ¥gon som har borrat i sprucket berg och i sÃ¥ fall, nÃ¥gra erfarenheter frÃ¥n det?  :-\

OM det är sämre med våra förutsättningar(mycket vatten och sprucket berg) kan man då kompensera det genom att borra djupare? planerat borrdjup är 140 m..

Jag vore mycket tacksam om någon kunde ge lite klarhet i ämnet..
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2007, 10:42:07 »
Ju mer vatten desto bättre!

Sprucket berg och en bekymrad borrare kan bero på några olika saker:

1. Han vill inte borra hela djupet utan vill sluta tidigt för att inte slita på borrkronan (som är dyr).
2. Han har en tryckluftskompressor som han vet inte klarar av att blåsa upp stora mängder vatten från djupa borror och vet att han inte kommer att kunna borra 140 meter med så stort tillföde av vatten.
3. Han är rädd att det spruckna berget skall "rasa" och kila fast hans borrkrona, det blir dyrt, och om han är orolig över det så finns det fog för oron.
4. Vid sprucket berg kan det hända, även för den bäste, att de måste borra två hål för att få tillräckligt aktivt borrhål, det fördyrar det hela för dig, då du får betala för foderrör två gånger...

Vad du än gör, låt honom inte borra mindre än vad ni kommit överens om!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2007, 11:01:42 »
Tack för snabbt svar!

Men, du säger att berget kan rasa. Gäller det bara under själva borrandet eller kommer hålet alltid att vara "instabilt", att det kan rasa i efterhand?

Det där med borrdjupet funderade jag på innan också..Hur kan jag vara säker på att dom verkligen har borrat 140m? Jag kan ju omöjligt kontrollera det.
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2007, 11:39:22 »
Räkna hur mÃ¥nga "strängar" (rör) han skruvat pÃ¥ borren de brukar vara 3meter. Ett enkelt sätt om du är hemma  att fÃ¥ grepp om djupet. Titta pÃ¥ slangen han skall använda, ibland är den märkt med längden. När slangen är i hÃ¥let, innan han hunnit "svetsat" pÃ¥ fortsättningen gÃ¥r det alldeles utmärkt att loda i slangen för att fÃ¥ djupet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2007, 11:40:56 »
Det där med borrdjupet funderade jag på innan också..Hur kan jag vara säker på att dom verkligen har borrat 140m? Jag kan ju omöjligt kontrollera det.
En sten i ett snöre. Ut med snöre tills stenen är i bottnen av brunnen.   :)  Hur mycket snöre?
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2007, 12:26:28 »
Slangen är märkt på varje meter i klartext.

Det tar låång tid om manhar mycket vatten prata med honom om vad enormt viktigt du tycker det är med fullt djup!!!!!

Kanske killen behöver bÃ¥de fika o lunch, kanske en "bonus" ocksÃ¥  ;)

Vi har ett hål som blev grundare pga av enorma mängder vatten... jag är missnöjd med det trots snack om att det blir nog bra!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2007, 12:30:46 »
"Ras" i borran kan göra att det inte går att fortsätta borra, jag har dock aldrig hört talas om en borra som "rasat" sedan kollektorn är på plats - och att det skadat kollektorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2007, 12:34:53 »
Och radsar det när han borrar så borren fastnar står borraren för den förlusten.
Han får vackert borra ett nytt hål åt dig!
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 13:09:37 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 12:42:59 »
Tackar för alla svar!  Thumbsup

PÃ¥ mÃ¥ndag införskaffas lÃ¥ngt snöre för lodning och rökig vätska frÃ¥n dom höglänta delarna av skottland som "bonus" för att garantera fullt borrdjup!  ::)
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2007, 13:04:58 »
Helt rätt taktik. Har själv jobbat som borrare och det är inte jordens roligaste jobb
  :) Bjussa pÃ¥ fika och en flarra rök, det gör skillnaden.

Som alla andra har sagt finns det bara ett alternativ, och det är att han borrar till det djup ni kommit överrens om. Alla argument mot att borra djupare beror på att det tar tid, är riskabelt för utrustningen, m.m m.m. Det finns INGA argument gällande energiuttaget ur hålet som motiverar till ett grundare borrdjup. Vägras det borra djupare får han slå två hål som ger motsvarande energimängd, men då får han stå för foderrör och merkostnader själv, det skall inte drabba dig. Det är en chansning när man borrar både vatten och energibrunnar, ibland kommer inget vatten, för mycket vatten, eller man fastnar. Allt detta vägs in i priset och täcks dessutom (i vissa fall) av försäkringar som borraren har.

Som kuriosa kan jag nämna att jag känner en kille som har en sänkhammare på 18 meters djup i sin trädgård, det var bara lera ner dit, och borraren trodde det kom berg men det var en stor sten. Hammaren fastnade och sitter där fortfarande. 80 tusen för hammaren, husägaren funderar på att gräva upp den...... Inget litet hål i trädgården...../

/Oscar
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad Peter12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Grebbestad ---Västkusten
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en kälke pÃ¥ isen än en spark pÃ¥ pungen.
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 16:26:08 »
Hej...

Vi råkade ut för ett hål som rasade....när slangen skulle i blev det stopp efter 40 meter.
Borraren körde med borren i hålet några gånger för att se om det hjälpte men det gjorde
det inte.
Det blev till att borra ett nytt hål 10 meter längre bort och där gick det bättre.
Jag hade borraren och hans utrustning(containrar, kompressor, borriggen) hemma på tomten
i nästan 4 veckor.... rekord????Det gick åt en del kaffe o semlor vill jag lova.
 
Har ett 1 1/2 plans hus frÃ¥n 1955..uppvärmd yta ca 180 kvm med 22grader  ca18grader i källare. 2 vuxna o 2 smÃ¥barn i hushÃ¥llet.
Även en liten gÃ¥rdstuga pÃ¥ 45kvm med direktel 
Har en Nibe Fighter 1215-7 med ett 150 meters borrhål 25 meter till berg..Aktivt djup???
Pumpen startades 20/2 2006...
Har tidigare förbrukat 11600kwh HH och 2.5 kubik olja och ca 3kubik ved i braskamin
Bor på västkusten.. blåsiga vintrar köldrekord 2006-22 grader i Mars
060220-070220 gjorde 13719kwh
070220-080220 gjorde 12900kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2007, 19:53:28 »
Men du gick "skadeslös" ur affären!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Grebbestad ---Västkusten
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en kälke pÃ¥ isen än en spark pÃ¥ pungen.
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2007, 21:46:42 »
Japp...hade långt till berget 25meter...bor på västkusten gammal sjöbotten.
Jag betalade bara för foderrören till det första hålet.
Det andra hålet är fortfarande inte kapat o övertäckt...perfekt att kolla grundvattennivån i. Thumbsup
Har ett 1 1/2 plans hus frÃ¥n 1955..uppvärmd yta ca 180 kvm med 22grader  ca18grader i källare. 2 vuxna o 2 smÃ¥barn i hushÃ¥llet.
Även en liten gÃ¥rdstuga pÃ¥ 45kvm med direktel 
Har en Nibe Fighter 1215-7 med ett 150 meters borrhål 25 meter till berg..Aktivt djup???
Pumpen startades 20/2 2006...
Har tidigare förbrukat 11600kwh HH och 2.5 kubik olja och ca 3kubik ved i braskamin
Bor på västkusten.. blåsiga vintrar köldrekord 2006-22 grader i Mars
060220-070220 gjorde 13719kwh
070220-080220 gjorde 12900kwh

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Kvalitet på borrhål?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2007, 01:11:17 »
Hej !

All heder till dessa borrare !!!!!!!!!!!!!!!

Detta visar att det faktisk finns en skara yrkesmän kvar med heder och självaktning  !
Om du träffar dessa hedersmän till borrare igen, så ge dem en sådan där rökt sak från de engelska öarna från mig.

PM'a mig och meddela var jag skall överföra pengarna !!!!!!!!!! ( OBS ! Jag menar allvar !!!)

MVH,
/Erland


Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!