Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten, vad kan vara fel?  (läst 1870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ribberman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Inget varmvatten, vad kan vara fel?
« skrivet: 13 oktober 2005, 09:09:09 »
Hej,
Igår la vårt varmvatten av. Det var väntat Pumpen är gammal (byggd 1979!). Vi har sen vi köpte huset för 5 år sen gått och väntat på denna dag men när den nu väl är här är jag tveksam till vad vi ska göra? Ska vi byta ut hela pumpen mot en modern eller ska jag kosta på denna gamla anläggning en ny kompressor (om det nu är det som är felet)?

Det som nu hänt är att vi inte får något varmvatten. Lågtryckssäkringen slår ifrån hela tiden, skruvar jag ner lågtryckssäkringen (0bar!) så kan jag köra kompressorn och den låter ok men den genererar inget varmvatten. Vad kan detta betyda? Att den inte kommer upp i tryck men att ändå kompressorn låter ok? Är det någon ledning som satts igen?

Mitt största problem är att jag inte känner till någon som kan hjälpa mig med denna gamla värmepump i östergötland? Någon som har tips på duktig hanverkare? Vi bor i Linköping


Eller är det helt enkelt dags att köpa en ny pump? Till vad isf?
 
Fakta:
Timmerhus, tvåglasfönster, 135Kvm+uppvärmd källare på 135kvm. Idag med vår gamla pump drar vi runt huset på ca 20.000kwh (totalt inkl. värme, vatten och hushållsel).
Vi har ett aktivt hål på ca 150 meter.
Jag vet inte hur mycket effekt våra kompressorer ger idag (ja, vi har två i vår pump, en för varmvatten och en för radiatorvärme).

Vilket MÄRKE är bäst? Thermia? IVT? Nibe? Autoterm? CTC? Climatec?

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Inget varmvatten, vad kan vara fel?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2005, 13:54:44 »
En pump från 1979 är alltså 26 år gammal. Då skulle i alla fall jag satsat på en helt ny enhet. Även om du skulle kunna fixa till detta felet så kan det mycket väl bli något annat fel och så finns det inga reservdelar.

Vilket märke är bäst? Troligen den mest vanliga frågan på detta forum. Tyvärr finns det inget bra svar. Än så länge finns inga bra oberoende tester och olika märken har olika fördelar vad gäller funktioner och menyer. Här skulle jag rekommendera att själv bilda sig uppfattning om vilka funktioner man uppskattar och sedan ta in lite olika offerter. ALTERNATIVET är att du redan nu känner speciellt för någon leverantör på grund av att din frisörs brorsas arbetskamrat känner nägon som är gift med en kille på just det företaget (eller liknande koppling). Alltså så att du rent personligen känner ett förtroende för en firma. Det kan ju underlätta.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Inget varmvatten, vad kan vara fel?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2005, 17:41:24 »
Jag skulle helt klart satsa på en ny pump.

desutom tror jag att du förutom laga den gamla måste konvertera den till en annan gas än vad du har idag & då lär du tappa verkningsgrad på den.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ribberman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inget varmvatten, vad kan vara fel?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2005, 16:37:02 »
Tjo,
Tack för svar. Jag kommer ägna vintern till att sätta mig in i detta här med pumpar för att skaffa en i vår. Min nuvarande pump fixade jag för ett par hundralappar. Det var köldmediat som hade läckt ut. Nu är det påfyllt och förhoppningsvis hållet det något halvår till jag kan se ut en ny pump.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!