Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: betydande inställningar  (läst 11305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #30 skrivet: 04 januari 2012, 10:51:18 »
Hej erp,

Jag testar nu dina inställningar och ganska omgående blev det varmare i övre pannan och svalare i nedre.
Det ska bli intressant och se om elförbrukningen ökar eller om det tar ut vartannat, pumpen behöver ju inte stå och kämpa för att uppnå ett värde den aldrig kan nå. Om inte så är det värt en hel del att sluta behöva svära över dåligt med varmvatten.
Framöver blir det till att hyra en värmekamera och leta efter värmeförluster, ett hus i Trelleborg ska ju inte ha en förbrukning i klass med ett i norrland.
Ett stort tack för ditt och andras engagemang i min strävan att optimera mitt system.

Atti
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: betydande inställningar
« Svar #31 skrivet: 04 januari 2012, 11:34:56 »
Med de här inställningarna har elpatronen dragit 20 kWh under okt, 50 kWh under nov och 100 kWh under dec. Blir det riktigt kallt behöver jag öka effekten på patronen, men under -10º brukar det klara sig och ofta klarar jag att hålla pumpen igång utan att den stoppas pga för hög retur.

... kontrollfråga för att undvika missförstånd: Du menar väl över -10º, dvs varmare än -10?

Och en fråga till. Jag förstår vitsen med att ha Övre pannan inställd på 38-40, för att inte elpatronen ska gå in i onödan, men jag förstår inte riktigt funktionen av VPmin. Cirkulationspumpen går ju hursomhelst när det börjar gå ner mot 0, oavsett vad temperaturen är i VP, och vid avfrostning så sjunker ju tempen i VP rätt ordentligt, så vad har VPmin egentligen för funktion?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #32 skrivet: 04 januari 2012, 11:41:45 »
Ja, över -10º, dvs varmare än -10, en tankegroda av mig.

VPmin = 38 är bara för att pumpen ska köra till 45º när jag har diff start/stopp till 7º under vår och höst. Det garanterar varmvatten för mitt behov.

erp

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: betydande inställningar
« Svar #33 skrivet: 04 januari 2012, 11:48:12 »
Så VPmin ersätter i princip framledningstempens funktion under de tider på året när man inte har någon framledning till radiatorerna, dvs den styr börvärdena för VP då?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #34 skrivet: 04 januari 2012, 12:00:50 »
Vad jag förstått så håller den alltid 38 grader. Säg tex på våren eller hösten när du enbart behöver kanske 30 graders framledning. då håller den alltid 38 ändå. Det gör att du får lite mer vv. Under sommaren när CP är avstängd och det är varmare än 17 grader eller vad du har sommar avstängningen inställd på så kör den ju 55 graders körningar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #35 skrivet: 04 januari 2012, 12:41:10 »
Så VPmin ersätter i princip framledningstempens funktion under de tider på året när man inte har någon framledning till radiatorerna, dvs den styr börvärdena för VP då?
Exakt, dessutom garanterar det att tempen inte går under de 37 graderna som elpatronen i övre pannan är ställd på.
Tanken är att inställningarna ska samverka hyfsat med varandra. Det kanske inte är helt optimalt. men det funkar bra för mig. Från början ställde jag in så här, för att köra ett år och se hur mycket elpatronen går in, om den alltid är inkopplad på låg effekt.

När man gör sina inställningar, bör det ju finnas en anledning till varför man gör just dom. Då måste man ju tänka efter vad som händer, och även om det inte faller så bra ut, så lär man sig lit grand.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #36 skrivet: 27 oktober 2012, 14:37:00 »
Hej,

Inskaffat kamin nu sÃ¥ undrar hur man sänker ner värden för  CTC , sÃ¥ att man har tillräckligt med vatten för duscha , mer behövs det inte..

Tacksam för svar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!