Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad i förbrukning  (läst 4420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gorons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Skillnad i förbrukning
« skrivet: 29 april 2011, 22:06:46 »
Nu har jag sen 8 dagar en ny vp igång. Hade tidigare en frånluftare och hade jag inte börjat läst på detta forum så hade jag troligvis bytt till en sådan igen. Kan lungt säga att tack vare er som skriver här så har min installation ändrat skepnad flera gånger.
Har ett hus byggt -91 i Sundsvall, 150 + 60 övervåning.
Har nu en Nibe 1245-8, med 100 liters UKV, borrhÃ¥l 193 aktiva meter. Har en kanalfläkt "System Air" till ventilationen (med timerstyrning)  Har även avstick och allt klart till frikyla pÃ¥ övervÃ¥ningen, dock ej inkopplad än dÃ¥ det var leveranstid pÃ¥ fläktkonvektorn (Atisa NF 35M)
Är mycket nöjd med min installatör som jag tyckte lyssnade på mig, jag hade massor med ideer som jag fått från detta forum som jag bollade med honom. Bla passade jag även på att lägga ner en slang för att ev ta vatten ur borrhålet till ev bevattning.

 Energikalkylen frÃ¥n Nibe sa Dut -24, Effektbehov 6,7 kw, energitäckningsgrad pÃ¥ 100 %, effekttäckning pÃ¥ 96 %, dÃ¥ räknade de med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 143 m?
Min installtör sade 170 m, jag som blivit inspirerad av David:s alla inlägg (tack David) sade 190 m, det blev 193 m till slut! Borde väl bli 100 % effekttäckning då. :)

Nu har jag på 8 dygn haft 87 starter ca 11 per dygn. 22 tim gångtid varav 5 varmvatten. Jag har haft en förbrukning på pumpen på totalt 57 kwh sen start (har en separat elmätare inkopplad)

  Kompressorn gÃ¥r ca 15 min per start. Innetempen har aldrig underskridit 22 gr. Jag har ändrat gradminuterna till -150 och kör köldbärarpumpen pÃ¥ 73 %.
 Nu till min lilla fundering Sc:,h Jag har märkat att min förbrukning vid varmvattenkörning och värme skiljer sig Ã¥t? Även skillnaderna mellan kb in och ut skiljer sig Ã¥t?

Tex när vp producerar varmvatten så drar den ca 2,2 kw och kb in och ut diffar ca 2,5 gr.
När vp producerar värme så drar den dock ca 1,7 kw och kb in och ut diffar ca 4,6 gr?
Vad kan denna skillnad bero på!



« Senast ändrad: 29 april 2011, 22:13:46 av gorons »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #1 skrivet: 29 april 2011, 22:59:43 »
Nu har jag sen 8 dagar en ny vp igång. Hade tidigare en frånluftare och hade jag inte börjat läst på detta forum så hade jag troligvis bytt till en sådan igen. Kan lungt säga att tack vare er som skriver här så har min installation ändrat skepnad flera gånger.
Har ett hus byggt -91 i Sundsvall, 150 + 60 övervåning.
Har nu en Nibe 1245-8, med 100 liters UKV, borrhÃ¥l 193 aktiva meter. Har en kanalfläkt "System Air" till ventilationen (med timerstyrning)  Har även avstick och allt klart till frikyla pÃ¥ övervÃ¥ningen, dock ej inkopplad än dÃ¥ det var leveranstid pÃ¥ fläktkonvektorn (Atisa NF 35M)
Är mycket nöjd med min installatör som jag tyckte lyssnade på mig, jag hade massor med ideer som jag fått från detta forum som jag bollade med honom. Bla passade jag även på att lägga ner en slang för att ev ta vatten ur borrhålet till ev bevattning.

 Energikalkylen frÃ¥n Nibe sa Dut -24, Effektbehov 6,7 kw, energitäckningsgrad pÃ¥ 100 %, effekttäckning pÃ¥ 96 %, dÃ¥ räknade de med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 143 m?
Min installtör sade 170 m, jag som blivit inspirerad av David:s alla inlägg (tack David) sade 190 m, det blev 193 m till slut! Borde väl bli 100 % effekttäckning då. :)

Nu har jag på 8 dygn haft 87 starter ca 11 per dygn. 22 tim gångtid varav 5 varmvatten. Jag har haft en förbrukning på pumpen på totalt 57 kwh sen start (har en separat elmätare inkopplad)

  Kompressorn gÃ¥r ca 15 min per start. Innetempen har aldrig underskridit 22 gr. Jag har ändrat gradminuterna till -150 och kör köldbärarpumpen pÃ¥ 73 %.
 Nu till min lilla fundering Sc:,h Jag har märkat att min förbrukning vid varmvattenkörning och värme skiljer sig Ã¥t? Även skillnaderna mellan kb in och ut skiljer sig Ã¥t?

Tex när vp producerar varmvatten så drar den ca 2,2 kw och kb in och ut diffar ca 2,5 gr.
När vp producerar värme så drar den dock ca 1,7 kw och kb in och ut diffar ca 4,6 gr?
Vad kan denna skillnad bero på!





En vp funkar så att den drar mera ström och lämnar lägre effekt vid högre framledning. Att kb diffen är lägre vid vv produktion beror på att vp tar mindre energi från borran och mera från elnätet
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gorons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #2 skrivet: 29 april 2011, 23:36:09 »
Tack för ditt svar Smurfen!
 Det innebär att ju kallare det blir ute, ock ju högre framledningstemp som krävs,   sÃ¥ borde vid en viss utetemp bÃ¥de framledningstemp  och varmvattenproduktionstemp bli lika och förbrukningen se likadan ut! Har jag uppfattat det rätt!
Det förklarar kanske att jag med dagens utetemp och lÃ¥ga framledningstemp inte har lyckats  fÃ¥ kb in och ut till rekomenderade 2-3 gr, hur än jag ställer cp hastighet!
Det går kanske inte att få en diff på 2-3 gr när framledningstempen är så pass låg! Jag har ju idag en skillnad på 4,5-5 gr.
Dock när utetemp sjunker och högre framledningstemp krävs sÃ¥ borde skillnader i diff sjunka till samma som vid varmvattenproduktion, ca 2,5 gr  
« Senast ändrad: 29 april 2011, 23:43:32 av gorons »

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #3 skrivet: 30 april 2011, 07:18:23 »
Du far besked vid nasta koldknapp.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #4 skrivet: 30 april 2011, 09:11:07 »
Tack för ditt svar Smurfen!
 Det innebär att ju kallare det blir ute, ock ju högre framledningstemp som krävs,   sÃ¥ borde vid en viss utetemp bÃ¥de framledningstemp  och varmvattenproduktionstemp bli lika och förbrukningen se likadan ut! Har jag uppfattat det rätt!
Det förklarar kanske att jag med dagens utetemp och lÃ¥ga framledningstemp inte har lyckats  fÃ¥ kb in och ut till rekomenderade 2-3 gr, hur än jag ställer cp hastighet!
Det går kanske inte att få en diff på 2-3 gr när framledningstempen är så pass låg! Jag har ju idag en skillnad på 4,5-5 gr.
Dock när utetemp sjunker och högre framledningstemp krävs sÃ¥ borde skillnader i diff sjunka till samma som vid varmvattenproduktion, ca 2,5 gr  

Helt rätt är ingen skillnad på vv tillverkning eller värme om framledningen är densamma Thumbsup normala förbrukningar har separat elmätare jag med och ligger ungefär lika. Om du ökar kalla cp minskar inte diffen då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2011, 08:09:52 »
Det finns en tabell i manualen som visar vad pumpen drar och ger vid några olika in-/uttemeperaturer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2011, 01:31:51 »
Kul att pumpen och hålet fungerar!!

Vad får du för temp vid vv körning, på kb. (nyfiken)

Deltat låter ju ok tycker jag, även om det inte säger allt så klart.

Jag skulle inte sänka cp farten
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2011, 09:47:54 »
Delta tempar ar riktmarken savitt jag forstar och ingen absolut krav pa en gott fungerande anlaggning.
Vad du kan gora for att bli sakrare pa vad dina termometrar visar ar att skaffa en kalibrerad termometer och kolla om de installerade visar ratt. Det kan ocksa handa att en eller nagra inte ar perfekt anliggande.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad gorons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2011, 14:35:12 »
Hej David! Har nu kört ytterligare ett antal veckor och allt fungerar väldigt bra! :D
Jag kör kb-pumpen på 80 % och har vid varmvattenkörning
kb in mellan 4,5 - 5,5 gr, kb ut: mellan 2,1- 2,7 gr, en skillnad pÃ¥  2-3 gr. som är ganska stadig.

Vid värmekörning ligger kb in:
 mellan 4,8 -6,0 medans kb ut sjunker till: ,mellan 1,2- 2,1 en skillnad som ligger  pÃ¥ ca 4,5 gr.
På fredag kommer rörpularen och kopplar in frikylan!

Ska bli intressant att logga skillnader i kb dÃ¥! Tror att jag gjort rätt som borrade 193 m,mycket tack vare dig  *vinkar* Verkar vara väldigt bra värden hitills.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2011, 14:39:09 »
Nästan så man längtar till vintern för att se hur pumpen går då! :)

Fast det är ju fördelen med frikyla. Man har någon att se fram emot även på sommaren!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad i förbrukning
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2011, 22:40:05 »
Vilken firma installerade din pump. Håller precis på att kolla på samma pump.
Jag bor också i Sundsvall

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!