Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? FrÃ¥gor  (läst 33200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2012, 14:54:09 »
Du kan ställa min framledning på från så länge. om du känner på rören som går ut till huset är dom riktigt hetta och returen ska vara märkbart kallare är du säker på att cirkulationspumpen snurrar man brukar kunna lyssna på den när man ändrar farten så hör man om den går.

Cirkulationpumpen snurrar, det hörs. Vet dock inte hur mycket/fort den pumpar? Vet inte heller hur fort den borde pumpa. Justerar man det på stora skruven mitt på?

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2012, 15:30:41 »
Har nu varit ner i källaren ytterligare..
Framledningstemperatur vid -15c: 60c.
Temperatur el: 45c
Min framledningstemperatur: FRÃ…N
Max elpatron: 0.0kWh

Med andra ord så borde all "elvärme" vara avstängd?
Vad kommer att hända?
Kommer det bli kallt inne?
Kommer varmvattnet försvinna?
Hur fort borde jag märka skillnad på värmen inne i huset?

När displayen är i "viloläge" när det står Ecoheat 8.5K en och temperatur, är det det aktuella framledningstemperaturen eller är det nått annat?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2012, 15:56:56 »
Det tar nog tills i morn innan du märker skillnad på värmen för nu är det så varmt så vp borde klara sig själv tycker en 8.5 kw ska vara hyffsat till dit hus. Du blir inte utan vv men det kan bli lite svalare. Om du känner på radiatorena i huset hur många grader skiljer det på uppe samt nere.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2012, 16:03:00 »

Vart kollar jag retur temeraturen då? på ena röret nere i källaren sitter det en röd sak med en sladd till. Det är väl cirkulationpumpen antar jag? Den borde man isåfall kunna ställa om så cirkulationen ökar?

Det går att ställa om den men det är inte säkert att den är orsaken till problemet. Eftersom rörmokaren kopplade varmvattenberedaren fel kan det vara annat fel i installationen också. Med tanke på att vattnet till radiatorerna 48 grader när det är noll grader ute, huset är tilläggsisolerat med treglasfönster och det ändå inte blir för varmt inne, skulle jag börja med att titta över radiatorsystemet. Det kan vara bristande cirkulation, det kan vara "kortslutning" av cirkulationen. Det kan rent av vara så att några radiatorer är felaktigt inkopplade, att vattnet går in i botten av radiatorn.

Jag skulle börja med att kontrollera att ingående vatten till alla radiatorer är varmt, att det är en märkbar temperaturskillnad, 5-10 grader, mellan ingående och utgående rör till radiatorerna. Det skall inte vara samma temperatur, det betyder kortslutning av cirkulationen vilket betyder att värmepumpen får arbeta vid för hög temperatur. Returen skall inte heller vara nästan rumstemperatur, det betyder att radiatorns kapacitet utnyttjas dåligt. Jag är rätt säker på att radiatorsystemet aldrig blev intrimmat efter installationen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2012, 16:08:47 »
Man undrar ju hur han lyckats koppla beredaren sÃ¥ den värmde huset  Sc:,h mÃ¥ste satt den före vp och vp slinga värmde radiatorvattnet bakvägen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2012, 16:11:07 »
Det tar nog tills i morn innan du märker skillnad på värmen för nu är det så varmt så vp borde klara sig själv tycker en 8.5 kw ska vara hyffsat till dit hus. Du blir inte utan vv men det kan bli lite svalare. Om du känner på radiatorena i huset hur många grader skiljer det på uppe samt nere.

Vore ju lite jobbigt och vakna imorgon och inse att det är kallt inne...
Temperatur nere ligger på drygt 18-19 grader som det är nu, uppe är det 20-21 grader. Mycket av värmen som går uppåt så jag har nu ställt ner radiatorerna lite på övervåningen.

Så jag behöver alltså inte oroa mig att värmen eller varmvatten försvinner när elen är inställd på 0kWh?
Isåfall får jag styck imorgonbitti när tjejen ska duscha! :(

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2012, 16:14:51 »
Det går att ställa om den men det är inte säkert att den är orsaken till problemet. Eftersom rörmokaren kopplade varmvattenberedaren fel kan det vara annat fel i installationen också. Med tanke på att vattnet till radiatorerna 48 grader när det är noll grader ute, huset är tilläggsisolerat med treglasfönster och det ändå inte blir för varmt inne, skulle jag börja med att titta över radiatorsystemet. Det kan vara bristande cirkulation, det kan vara "kortslutning" av cirkulationen. Det kan rent av vara så att några radiatorer är felaktigt inkopplade, att vattnet går in i botten av radiatorn.

Jag skulle börja med att kontrollera att ingående vatten till alla radiatorer är varmt, att det är en märkbar temperaturskillnad, 5-10 grader, mellan ingående och utgående rör till radiatorerna. Det skall inte vara samma temperatur, det betyder kortslutning av cirkulationen vilket betyder att värmepumpen får arbeta vid för hög temperatur. Returen skall inte heller vara nästan rumstemperatur, det betyder att radiatorns kapacitet utnyttjas dåligt. Jag är rätt säker på att radiatorsystemet aldrig blev intrimmat efter installationen.

Hur mäter man enklast temeraturen på ingående och utgående rör till radiatorerna då? finns det någon speciell temperaturgivare man kan sätta runt eller hålla mot rören eller så?
Vad menas med att radiatorsystemet inte är intrimmat? Nått man kan göra själv?

Ber om ursäkt för korkade frågor! :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2012, 16:22:55 »
Det enklaste är en ir pistol köper man på clas olsson eller liknande för nån hundring men det är svårt att mäta på blanka rör så där kan man sätta en bit tejp att mäta på. Men till att börja med kan du nog känna med handen så att det är en skillnad på in ut som inte ska vara för stor. Du bör i alla fall känna om det är nått element som är kallt eller där hela är jämnvarmt nedre delen ska vara svalare. Men eftersom du verkar köra ut riktigt varmt vatten bör nått element ha dålig cirkulation eller så har du små tunna element har du nån bild på dom så man får se.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2012, 16:44:15 »
Det enklaste är en ir pistol köper man på clas olsson eller liknande för nån hundring men det är svårt att mäta på blanka rör så där kan man sätta en bit tejp att mäta på. Men till att börja med kan du nog känna med handen så att det är en skillnad på in ut som inte ska vara för stor. Du bör i alla fall känna om det är nått element som är kallt eller där hela är jämnvarmt nedre delen ska vara svalare. Men eftersom du verkar köra ut riktigt varmt vatten bör nått element ha dålig cirkulation eller så har du små tunna element har du nån bild på dom så man får se.

Efter att jag nu ställt ner framledningstemp vid -15c till 60c och stäng av elpatronvärme så är det inte så hög framledningstemperaturen på vattnet in i huset.
dock känner man en liten skillnad på värmen i rören som går in till radiatorerna.

Radiatorerna i vardagsrumm (2st) och övervåning (4st) är av denna modell. Den högra av dom två rören som går in i botten är lite varmare än vad det vänstra är. Skiljer inte mycket men säkert ett par grader.



Radiatorerna i köket (2st) är av denna modell, samma med vattenrören där, högra lite varmare än vänstra.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2012, 17:03:09 »
Raddarna i vardagsrummet ser ju riktigt bra ut  Thumbsup men i köket är det sämre men har du hyffat öppen planlösning sÃ¥ brukar temperaturerna jämna ut sig om raddarna i köket avger lite för lite värme. Det är bara att sänka kurvan sÃ¥ mycket det gÃ¥r tills det blir kallt inne och skaffa en termometer och justera in raddarna sÃ¥ det skiljer ca 5 grader pÃ¥ den minsta och lite mera ca 7 grader där det sitter en stor radiator sÃ¥ blir mog elräkningarna mindre ska du se  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2012, 17:14:07 »
justera in raddarna sÃ¥ det skiljer ca 5 grader pÃ¥ den minsta och lite mera ca 7 grader där det sitter en stor radiator sÃ¥ blir mog elräkningarna mindre ska du se  Thumbsup

stämmer det att man ska ha ca 7° diff på radiatorerna. om man kör ett shuntat system?
jag lyckas inte med det... vid 0° har jag ca 2-3° diff. och blir det kallare då ökar tempdiffen så vid ca -10° har jag en diff på ca 5-6°. funderar lite på detta om man ska strypa eller hur det fungerar med ett shuntat system.???

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 17:19:59 »
Bra fråga tror man ska ha ungefär den vanliga diffen så man inte får för varmt vatten tillbaka till tanken men tror det viktiga är att inte vattnet går rakt igenom nån radiator helt utan diff. Men för vps skull är det väl den andra cp som ska justeras så diffen ligger på 7-8 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 17:31:23 »
ja så är det nog. och i detta fall när framledningstemperaturen är hög. så måste returen försökas få ner så lågt som möjligt. för att inte skapa problem.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2012, 18:33:04 »
Va ner och tittade till värmepumpen nyss. Framledningstemperaturen är 43-44 grader nu. (Om det är den som visas när displayen är i "viloläge"?)
Fortfarande 19-20 grader inne, och fortfarande varmvatten..

Var även ut och kollade elstolpen igen, sedan klockan 10:34 till 17:55 har det gått åt 19Kwh! Då har jag kört 3 maskiner med tvätt och en laddning i diskmaskinen. Har ingen riktig koll på när jag stängde av elpatronen i värmepumpen men räknar man lite på hur mycket el som har gått nu så har jag en snittförbrukning på 60,7kWh / Dygn istället för 127,6kWh /Dygn!
Hälten så mycket el, hälften så dyrt :)

Hoppas att det fortfarande är varmt inne imorgon och att det fortfarande finns varmvatten :)
Varför har elpatronen gått in och värmt hela tiden fast den inte behövt?
Hur låg ute temperatur tror ni att jag klarar innan jag måste slå på elpatronen igen?

Håller tummarna på att värmen bli kvar hela natten!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2012, 18:40:16 »
Om man ställer för hög temp i pannan sÃ¥ klarar inte kompressorn av att leverera dÃ¥ gÃ¥r den enbart pÃ¥ elpatron- Tror max framledning frÃ¥n kompressorn är 55 grader och max som returen tillbaka fÃ¥r vara är 48 grader därför är det viktigt med lÃ¥g kurva och lÃ¥g temp i pannan och spetsa med elberedaren om det blir dÃ¥ligt med vv men koppla rätt  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!