Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tycker ni jag ska välja?  (läst 12817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vad tycker ni jag ska välja?
« skrivet: 23 april 2013, 13:23:46 »
Vi ska konvertera mitt brors hus från mitten på 70 talet till vattenburen värme med radiatorer.
Huset är 1 1/2 plan med 160 kvm på ovanvåningen och 140 kvm på markplan. Huset ligger utanför Malmö med DUT -16. och årsmedel på ca 7.5 grader.
Från början tänkte vi oss bergvärme men det är tydligen väldigt långt till berget. Därav har vi börjat titta på luft/vatten i storleken 15 kw.
Jag satt och spana på ecozenith I550 och ecoair 115. Vi ska koppla ihop värmen till inomhus poolen också. Den används inte idag men kanske man kan använda den lite på sommaren. Så vi behöver inte räkna in effekten på VP för att värma poolen mitt i smällkalla vintern.
Räknar man ett effekt behov på 55 w/kvm där nere och 45 där uppe( ovanvåningen är byggd på 90 talet och ganska bra isolerad) så hamnar man på ungefär 15 kw. Vi ska försöka få till max 50 graders framledning vid DUT. Då gissar jag att en 15 kw luft/vatten klarar sig ner till ca 6-8 minusgrader utan spets. Men samtidigt rädd för många start stopp vår/höst med förhållandevis stor vp till vattenmängden.
Sen har IVT sin Air 150. Men jag vet inte vad dom har för lämplig tank till den. Ecozenith tanken har bra volym och bra möjligheter till att sätta på poolvärme. Men jag gissar att IVT har någon liknande lösning.
Vad hade ni satsat på?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2013, 18:42:56 »
Om jag skulle satsa på en luft/vatten-VP så skulle jag kolla på en inverter.
Daikin, Ecodan eller kanske en Nibe Split.

Men det är klart att en CTC + Ecozenith den gör nog jobbet den med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2013, 20:04:39 »
Visst hade det varit fint med en inverter. Men i ett såpass stort hus känns det som den kommer gå kanske 7000 timmar per år. Undrar hur länge en sån håller. Sen vet jag inte om jag har fel men jag är egentligen lite allergisk mot ctc. Man har läst mycket om höga hetgas temperaturer och rasade kompressorer. Även många starter. Men det beror kanske till stor del på ecoel pannan. Men det verkar ju som dem fått till en fin panna nu.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2013, 20:35:18 »
Visst hade det varit fint med en inverter. Men i ett såpass stort hus känns det som den kommer gå kanske 7000 timmar per år. Undrar hur länge en sån håller.

Det är ju det som är grejen med inverter, att den går kontinuerligt utan en massa start/stopp som sliter.
Min uppfattning är att de håller bättre än en on/off värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #4 skrivet: 23 april 2013, 20:39:03 »
Har för mig att jag läst att en kompressor beräknas hålla ca 70000 timmar går den 7000 tim per år så räcker den bara 10 år. Jag tror en on/off vp med lite starter håller längre men tar större plats eftersom det krävs mera vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #5 skrivet: 23 april 2013, 21:21:52 »
Visst hade det varit fint med en inverter. Men i ett såpass stort hus känns det som den kommer gå kanske 7000 timmar per år.

En pump som klarar av att värma ett hus i Skåne ner till ca -7 har så hög effekttäckning att den inte kommer att gå mer än ca 3500 timmar/år för värme och varmvatten. Sen tillkommer värme för poolen.

Men jag tror inte en Ecoair 115 klarar mer än några minusgrader utan tillsatsel om husets värmebehov är korrekt uppskattat. Pumpen ger inte mer än 10 kW vid +2.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2013, 21:26:56 »
Det beror ju på hur lågt i effekt vp kan gå tycker 3500 tim låter som lite timmar på en inverter Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #7 skrivet: 23 april 2013, 21:46:52 »
Det beror ju på hur lågt i effekt vp kan gå tycker 3500 tim låter som lite timmar på en inverter Sc:,h
Det låter lite. Men tror Roland blanda ihop det. Jag gissar också på att en on off 15 kW kommer gå ca 3500 timmar på ett år. Men en inverter med min effekt på kanske 4 kW skulle gå vilt gissat 7000 timmar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2013, 22:27:48 »
Om du skall gå på IVT spåret så titta istället på en Premium Line plus A15 kopplat till en kombimodul.

Ger om jag inte minns fel 11,7kW vid -7grader ute



Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #9 skrivet: 23 april 2013, 22:36:19 »
viessmann 350 a 18,5 kw
en bra arbetstank till den effekten och en vvb som tar hela  effekten
Den klarar temperaturer upp till 65° grader om det skulle behövas ner till - 10°
med den ytan behövs det ett kraft paket  :) som kan leverera .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #10 skrivet: 23 april 2013, 22:54:46 »
Jag vet att de är dyra.... Men D HT
Hade nog funkat fint också.... ;)
160m2 & radiatorer
Droppar ej <10kW även vid -20*C
Avger glatt 65*C eller mer....
:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #11 skrivet: 24 april 2013, 06:30:13 »
Titta närmare på vvm500 och Nibe F 2300 14 kw.
 den har Nibes fina poolstyrning. CTC kommer att köra ganska mycket tillsats.
Blri dessutom billigare än ecozenith och ecoair 115. Köldmediemängd under 3 kg, fast det har ingen betydlese om du är privatperson för som privatperson har du ingen plikt att läcksöka 1 gång per år.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #12 skrivet: 24 april 2013, 10:01:08 »
Det beror ju på hur lågt i effekt vp kan gå tycker 3500 tim låter som lite timmar på en inverter Sc:,h
Det är riktigt, jag tänkte on/off.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #13 skrivet: 24 april 2013, 10:35:00 »
Därav har vi börjat titta på luft/vatten i storleken 15 kw.
...
Vi ska koppla ihop värmen till inomhus poolen också. Den används inte idag men kanske man kan använda den lite på sommaren. Så vi behöver inte räkna in effekten på VP för att värma poolen mitt i smällkalla vintern.
Varför inte dela upp det hela? En billigare "poolpump" får man för under 10. Sen köper ni en bra L/V VP med VVB till kåken och tappvattnet. Måste bli mycket enklare att installera med separata kretsar!

Ca 15kw, då hade jag kollat på Daikin Altherma 14-16kw eller Mitsubishi Zubadan 16kw+Ecodan innedel. Inverterpumparna går ju inte från 0kw i effekt utan de har en starttröskel 2-4kw, så de har ju oxå en viss "on/off" faktor på sig. Fördel för Daikin i sammanhanget är stor VVB, 260 liter.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #14 skrivet: 24 april 2013, 11:35:35 »
Dela upp det är inte så aktuellt. Pool grejerna är i närheten av där pannan ska stå. Och poolen kommer förmodligen inte användas direkt. Och om den kommer användas så blir det förmodligen på sommaren. Och då är där kräm över ändå. Det lutar ett en ctc nu. Rörläggaren har varit där idag igen och mätt. Får bra pris på allt. Är dock fortfarande lite kluven hur zenith tanken ska hantera en 15 kW pump när det är milt ute. Den jobbar bara med undre delen som gissningsvis är på 250 liter. Visserligen kanske huset behöver 2-3 kWh när det är 7 grader ute. Så en del av effekten går ju ut i radiatorsystemet. Annars får man öka start stopp differensen. Jag ville ha Max 50 grader vid DUT. Men röris tyckte vi skulle försöka få till 45 om inte raddarna blev för stora. Då är det ju bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!